ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 червня 2008 року м. Львів
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs12391368) )
Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду
в складі:
головуючого-судді Олендера І.Я.,
суддів Шавеля Р.М., Заверухи О.Б.
при секретарі Соколовській А.С.,
з участю осіб :
від позивача – Костовський Є.Д. – представник,
від відповідача – Мельник В.В. – представник,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові
апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у місті Хмельницькому
на постанову Господарського суду Хмельницької області від 08 листопада 2007 року всправі № 15/289-НА
за адміністративним позовом Відкритого акціонерного товариства "Катіон"
до Державної податкової інспекції у місті Хмельницькому
про визнання незаконним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0001191503/0/3481 від 19 квітня 2007 року та рішення № 000001190/0/3480 від 19 квітня 2007 року, -
в с т а н о в и л а :
В квітні 2007 року позивач – ВАТ "Катіон" звернувся до Господарського суду Хмельницької області з адміністративним позовом до ДПІ в м.Хмельницькому в якому просив визнати незаконними та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0001191503/0/3481 від 19 квітня 2007 року та рішення № 000001190/0/3480 від 19 квітня 2007 року.
08 листопада 2007 року господарським судом Хмельницької області прийнято постанову в даній справі № 15/289-НА за адміністративним позовом Відкритого акціонерного товариства "Катіон" до Державної податкової інспекції у місті Хмельницькому про визнання незаконним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0001191503/0/3481 від 19 квітня 2007 року та рішення № 000001190/0/3480 від 19 квітня 2007 року, якою позов було задоволено в повному обсязі.
Прийняту постанову суд першої інстанції мотивує тим, що оскільки строки сплати податку на землю та відповідальність за порушення цих строків встановлюються спеціальним Законом, то у відповідача відсутні правові підстави розповсюджувати дію Закону України "Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (2181-14) , в частині застосування фінансових санкцій за порушення строків, на дані правовідносини. Та, крім того Порядком направлення органами державної податкової служби України податкових повідомлень – рішень платникам податків та рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій, не передбачено можливості нарахування пені, що справляється з платника податків у зв’язку з несвоєчасним погашенням податкового зобов’язання шляхом прийняття рішень, оскільки остання не є штрафною (фінансовою) санкцією.
Вказану постанову суду в апеляційному порядку оскаржив відповідач ДПІ в м.Хмельницькому, представник якої покликається, що така прийнята з порушенням норм матеріального права.
Як на доводи в своїй апеляційній скарзі представник відповідача покликається на те, що плата за землю (земельний податок, а також орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності) належать до загальнодержавних податків (згідно ст. 14 Закону України "Про систему оподаткування"). Закон України "Про плату за землю" від 03.07.1992 р. №2535-ХП (2535-12) визначає розміри та порядок плати за використання земельних ресурсів, а також напрями використання коштів, що надійшли від плати за землю, відповідальність платників та контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку. Чинним законодавством за порушення термінів сплати платниками податку податкових зобов'язань з земельного податку передбачено відповідальність у вигляді штрафної санкції та пені. Апелянт стверджує, що виходячи з вищезазначених норм чинного законодавства, застосування штрафної санкції податковим органом щодо Позивача після закінчення встановлених строків погашення узгодженого податкового зобов'язання по земельному податку, є правомірним.
Представник апелянта – відповідача в судовому засіданні доводи та вимоги апеляційної скарги підтримав та просить таку задовольнити.
Представник позивача в судовому засіданні заперечив проти доводів апеляційної скарги та просить таку відхилити.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника апелянта – відповідача на підтримання доводів апеляційної скарги, пояснення представника позивача на заперечення проти доводів такої, вивчивши матеріали справи, судова колегія вважає, що апеляційну скаргу слід задовольнити, постанову суду першої інстанції – скасувати та прийняти нову про відмову в задоволені позову.
Так, як вбачається з матеріалів справи 17.04.2007 року працівниками ДПІ у м, Хмельницькому проведено невиїзну документальну перевірку ВАТ "Катіон" (код 05470288). За результатами перевірки складено акт №2442/15-3/05470288 (а.с.6-8).
Перевіркою правильності сплати узгоджених сум податкових зобов'язань по земельному податку встановлено, що в порушення вимог п.п.5.3.1 п. 5.3 ст. 5 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податку перед бюджетами та державними цільовими фондами" №2181-ГО від 21.12.2000р. зі змінами та доповненнями, підприємством суми податкових зобов'язань по земельному податку, що зазначені ним у поданих податкових деклараціях по земельному податку, сплачені з перевищенням терміну 10 календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пп.4.1.4 п. 4.1 ст. 4 Закону для подання податкової декларації. Також у акті зазначено, що стан розрахунків за податковим боргом та кількість днів порушення сплати узгоджених сум податкових зобов'язань по земельному податку в розрізі звітних періодів, що виник у період 2004-2006р.
На підставі акту перевірки №2442/15-3/05470288 прийнято податкове повідомлення-рішення №0001191503/0/3481 від 19.04.2007р., яким застосовано штраф у розмірі 245025 грн. - 50% від суми погашеного податкового боргу в розмірі 490050 грн.
19.04.2007року працівниками ДПІ у м. Хмельницькому проведено вибіркову перевірку правильності проведених облікових операцій в особових рахунках платників податків відповідно до п.9.1 розділу 9 Інструкції про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку платежів до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється органами державної податкової служби України затвердженої Наказом ДПА України №276 від 18.07.2005р. (z0843-05) , та ст. 16 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами". За результатами перевірки складено акт №2517/19-0/05470288, яким донараховано пеню в сумі 84603грн. 29коп. (а.с.9).
19.04.2007р. на підставі акта перевірки №2517/19-0/05470288 прийнято рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій №000001190/3480, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 84603,29грн.
Відповідно до ст. 14 Закону України "Про систему оподаткування". Плата за землю (земельний податок, а також орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності) належать до загальнодержавних податків.
Згідно преамбули Закону України "Про плату за землю" від 03.07.1992р. №2535-ХІІ (2535-12) , в редакції діючій на момент наявності спірних правовідносин, цей Закон визначає розміри та порядок плати за використання земельних ресурсів, а також напрями використання коштів, що надійшли від плати за землю, відповідальність платників та контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку.
Відповідно до ст. 27 Закону України "Про плату за землю", контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється органами державної податкової служби.
Згідно з вимогами ст. 26 Закону №2535-ХІІ, за порушення Закону України "Про плату за землю" (2535-12) . платники несуть відповідальність, передбачену Земельним кодексом України (2768-14) та законами України.
Преамбулою Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" №2181- III від 21.12.2000р. (2181-14) із змінами та доповненнями визначено, що Закон є спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), ..нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, та визначає процедуру оскарження дій органів стягнення. Відповідно до:
- п.п.1.2 ст.1 Закону №2181 податкове зобов'язання - зобов'язання платника податків сплатити до бюджетів або державних цільових фондів відповідну суму коштів у порядку та у строки, визначені цим Законом або іншими законами України
- п.п.1.5 ст.1 Закону №2181 штрафна санкція (штраф) - плата у фіксованій сумі або у вигляді відсотків від суми податкового зобов'язання (без урахування пені та штрафних санкцій), яка справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним правил оподаткування, визначених відповідними законами.
- п.п.1.3 ст.1 Закону №2181 податковий борг (недоїмка) - податкове зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгоджене платником податків або узгоджене в адміністративному чи судовому порядку, але не сплачене у встановлений строк, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зобов'язання;
- п.п. 1.4 ст.1 Закону №2181 пеня - плата у вигляді процентів, нарахованих на суму податкового боргу (без урахування пені), що справляється з платника податків у зв'язку з несвоєчасним погашенням податкового зобов'язання.
По переконанню колегії суддів Львівського апеляційного адміністративного суду, враховуючи межі застосування Закону України "Про плату за землю" (2535-12) і згідно з принципом переваги спеціальної норми над загальною, положення Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами" (2181-14) є спеціальною нормою у галузі податкового законодавства, а Закон України "Про плату за землю" (2535-12) є загальним по цих питаннях.
Строки погашення податкових зобов'язань визначено в п.п.5.3.1 п.5.3 ст.5 Закону, згідно з якою платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом десяти календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого підпунктом 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 цього Закону для подання податкової декларації.
Отже, чинним законодавством, за порушення термінів сплати платниками податку податкових зобов'язань земельного податку передбачено відповідальність у вигляді штрафної санкції та пені.
П.п. 17.1.7 ст.17 Закону №2181 встановлено, що у разі коли платник податків не сплачує узгоджену суму податкового зобов'язання протягом граничних строків, визначених цим Законом (2181-14) , такий платник податку зобов'язаний сплатити штраф у розмірах, визначених зазначеною нормою чинного законодавства.
Порядок нарахування пені після закінчення встановлених строків погашення узгодженого податкового зобов'язання визначено в ст.16 закону №2181.
Зокрема, в п.16.1.1 ст.16 Закону №2181 встановлено, що після закінчення встановлених строків погашення узгодженого податкового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня.
Оскільки земельний податок справляється з платників податків на підставі податкової декларації на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями (ст.14 Закону. №2535-ХІІ) і є податковим зобов'язанням в розумінні Закону №2181 (2181-14) , відповідно нарахування пені за прострочення встановлених строків сплати земельного податку можливе лише на суму податкового боргу.
Відповідно до вищезазначених норм законодавства, після закінчення встановлених строків погашення узгодженого податкового зобов'язання на суму податкового боргу (без урахування пені) нараховується пеня.
Нарахування пені здійснюється на день фактичного погашення податкового боргу (частини податкового боргу) за кожний календарний день прострочення платежу, включаючи день такого погашення.
Нарахування пені закінчується у день прийняття банком (органом державного казначейства), який обслуговує платника податків, платіжного документа про сплату суми податкового боргу.
Пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, при цьому для розрахунку використовується більша із зазначених ставок.
Зазначений розмір пені діє щодо всіх видів податків і зборів (обов'язкових платежів), крім пені щодо порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, що встановлюється окремим законодавством.
Виходячи з вищезазначених норм чинного законодавства, нарахування пені Відповідачем щодо Позивача після закінчення встановлених строків погашення узгодженого податкового зобов'язання на суму податкового боргу по земельному податку є правомірним.
Суд першої інстанції вирішуючи справу по суті належної оцінки даним фактам не надав, як наслідок невірно застосував норми матеріального права та скасував спірні податкові повідомлення рішення.
Враховуючи вище наведене, колегія суддів вважає, що дії відповідача, в частині прийняття оскаржуваних в даній адміністративній справі податкове повідомлення –рішення, та рішення - є правомірними.
Відповідно до ст. 159 КАС України передбачено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з’ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Відповідно до ч.1 ст. 195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції може вийти за межі доводів апеляційної скарги в разі встановлення під час апеляційного провадження порушень, допущених судом першої інстанції, які призвели до неправильного вирішення справи.
Враховуючи вище наведене, колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції ґрунтується на неповно, не об’єктивно і всебічно не з’ясованих обставинах, не відповідає вимогам ст.ст. 2, 10, 11, 71, 72, 86, 138, 143, 159, 161- 163 КАС України, прийнята з порушенням норм матеріального права, доводи апеляційної скарги відповідача її спростовують.
Керуючись ст.ст. 160, 195, 196, 198, 202, 205, 207 КАС України, колегія суддів –
п о с т а н о в и л а :
Апеляційну скаргуДержавної податкової інспекції в м.Хмельницькому, -задовольнити.
Постанову Господарського суду Хмельницької області від 08 листопада 2007 року в справі № 15/289-НА за адміністративним позовом Відкритого акціонерного товариства "Катіон" до Державної податкової інспекції у місті Хмельницькому про визнання незаконним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0001191503/0/3481 від 19 квітня 2007 року та рішення № 000001190/0/3480 від 19 квітня 2007 року, - скасувати та прийняти нову постанову.
В задоволенні позову Відкритого акціонерного товариства "Катіон" до Державної податкової інспекції у місті Хмельницькому про визнання незаконним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0001191503/0/3481 від 19 квітня 2007 року та рішення № 000001190/0/3480 від 19 квітня 2007 року, - відмовити.
Постанова набирає законної сили негайно після проголошення.
На постанову апеляційного суду може бути подано касаційну скаргу безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом одного місяця після проголошення, а у разі складення постанови в повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України – з дня складення постанови в повному обсязі.
Головуючий суддя :
Судді:
І.Я.Олендер
Р.М.Шавель
О.Б.Заверуха