Донецький апеляційний адміністративний суд
У Х В А Л А
Іменем України
13 червня 2008 року справа № 22-а-3124/08
( Додатково див. постанову Вищого адміністративного суду України (rs18360235) )
приміщення суду за адресою: м.Донецьк, бульвар Шевченка, 26
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністративного суд у складі:
головуючого
Білак С.В.
суддів при секретарі з участю: позивача представника відповідача
Міронової Г.М., Гаврищук Т.Г. Безруковій В.М. ОСОБА_1 Дьоміної В.Ю.
розглянувши у відкритому апеляційну скаргу відповідача:
судовому засіданні Управління Пенсійного фонду України в Донецькій області
на постанову
Пролетарського районного суду м. Донецька
від 01.06.2007 року
по справі
№ 2-а-38/07 (суддя Семіряд І.В.)
за позовом
ОСОБА_1
до
Управління Служби безпеки України в Донецькій області
про
визнання дій суб"єкта владних повноважень незаконними та зобов"язання провести дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_1 звернувся до Пролетарського районного суду м. Донецька з адміністративним позовом до Управління Служби безпеки України в Донецькій області про визнання дій суб"єкта владних повноважень незаконними та зобов"язання провести дії.
Постановою Пролетарського районного суду м.Донецька від 01.06.2007р. позовні вимоги позивача були задовлені. Визнано протиправною і незаконною діяльність Управління Служби безпеки України в Донецькій області, яка виразилася в нарахуванні пенсії ОСОБА_1 із застосуванням в основному лише норм Закону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" (3235-15) . Зобов"язано Управління Служби безпеки України в Донецькій області перерахувати ОСОБА_1 пенсію за вислугу років з грошового утримання за останній місяць служби з усіма видами постійних надбавок і премій у розмірі, передбаченому ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" і відповідно довідки фінансового відділу Управління Служби безпеки України в Донецькій області встановити її в розмірі 2106 грн. 57 коп. Зобов"язано Управління Служби безпеки України в Донецькій області компенсувати ОСОБА_1 недоплачений розмір пенсії за вислугу років із встановленого розміру 2106 грн. 57 коп. за період з моменту її призначення 19 грудня 2006 року.
04.02.2008р. Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області подана апеляційна скарга, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції і відмовити позивачу в задоволенні його позовних вимог.
В апеляційній скарзі посилається на неправильне застосування судом норм матеріального права. Пенсія позивачу була призначена з грошового забезпечення за останньою штатною посадою, з урахуванням посадового окладу, окладу за звання, надбавки за вислугу років встановлених за останньою штатною посадою перед звільненням, а додаткове грошове забезпечення в розмірі, що визначаються за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.
Представник Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області у судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги.
Позивач доводи апеляційної скарги не підтримав.
Представник Управління Служби безпеки України в Донецькій областідо судового засідання не з"явився, надав клопотання розглянути апеляційну скаргу без його участі, про час і місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Колегія суддів вважає, що неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги представника Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, заперечення проти доводів апеляційної скарги позивача, розглянувши та обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши наявні у справі матеріали, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а ухвалу суду першої без змін з наступних підстав.
Судом першої і апеляційної інстанції встановлено, що позивач ОСОБА_1 проходив службу та знаходився на грошовому та продовольчому забезпеченні в Управлінні Служби Безпеки України в Донецькій області. 04.12.2006 року наказом Голови служби безпеки України був звільнений з військової служби. Наказом начальника Управління Служби Безпеки України в Донецькій області від 18.12.2006 року ОСОБА_1 було виключено із списку Управління Служби Безпеки України в Донецькій області. Загальна вислуга років складає повних 25 років.
12.12.2007 року ОСОБА_1 звернувся до Пролетарського районного суду м.Донецька з заявою про заміну сторони виконавчого провадження і ухвалою Пролетарського районного суду м. Донецька від 18.01.2008 року заяву ОСОБА_1 про заміну сторони виконавчого провадження було задоволено. Змінено сторону виконавчого провадження по виконанню постанови Пролетарського районного суду м. Донецька від 01 червня 2007 р. за позовом ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України в Донецькій області, третя особа Управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання незаконними дій суб"єкта владних повноважень та зобов"язання провести дії з Управління Служби безпеки України в Донецькій області на Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області. Зобов"язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області перерахувати ОСОБА_1 пенсію за вислугу років з грошового утримання за останній місяць служби з усіма видами постійних надбавок і премій у розмірі, передбаченому ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" і відповідно довідки фінансового відділу Управління Служби безпеки України в Донецькій області встановивши її у розмірі 2016 грн. 57 копійок; компенсувати ОСОБА_1 недоплачений розмір пенсії за вислугу років із встановленого розміру 2106 грн. 57 коп. за період з моменту її призначення - 19.12.2006 р. Перерахунок пенсії ОСОБА_1 здійснити разом з фахівцями Управління Служби безпеки України в Донецькій області, яким для виконання вказаних дій прибути в Головне Управління Пенсійного фонду України в Донецькій області та надати для перерахунку всі необхідні документи.
Ухвала Пролетарського районного суду м. Донецька від 18.01.2008 року ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2008 року залишена без змін.
Згідно висновку УСБУ в Донецькій області про призначення (поновлення) пенсії за вислугу років, ОСОБА_1 з 19.12.2006 року була призначена пенсія за вислугу років (25 років) у розмірі 70 % грошового забезпечення в сумі 1605 грн. 03 коп.
Відповідно до ст. 40 Закону України "Про державний бюджет України на 2006 рік" при визначенні щомісячного грошового забезпечення для розрахунку пенсії повинні братися середні надбавки, доплати, підвищення та премії за 24 місяці. Надбавки (доплати), встановлені особам, які мають право на пенсію за вислугу років і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі, взагалі не враховуються.
Пунктом 30 ст. 77 Закону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" зупинено на 2006 рік дію ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб".
Вимогами ст. 107 Закону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" передбачено, що розмір пенсій, призначених у 2006 році відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" (2262-12) не може перевищувати 12 мінімальних пенсій за віком.
Суд вважає, що такий розрахунок пенсії є незаконним та таким, що суперечить вимогам ст. 22 Конституції України, Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) , Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців" (3591-15) , Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (2011-12) , Указу Президента України від 27.12.05 р. № 1843/2005 (1843/2005) ". Закон України "Про державний бюджет України на 2006 рік" (3235-15) був прийнятий 20.12.2005 р. і набрав чинності з 01.01.2006 р. в зв'язку з тим, що порядок обчислення та
призначення пенсій військовослужбовцям, передбачений ст. 40 Закону України "Про державний бюджет України на 2006 рік", порушував законодавчо встановлені права військовослужбовців і суперечив вимогам ч. 3 ст. 22 Конституції України, Президентом України був виданий Указ від 27.12.2005 р. № 1843/2005 (1843/2005) "Про рішення Ради національної безпеки та оборони України від 25.11.2005 р. "Про законопроект про державний бюджет України на 2006 рік по статтях, пов'язаних із забезпеченням фінансування державної безпеки і оборони". В частині 3 п. 8 даного Указу (1843/2005) Кабінету Міністрів України було запропоновано вжити заходів щодо недопущення погіршення умов пенсійного забезпечення осіб, які мають право на пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" (2262-12) . Згідно цих вимог ч. 3 п. 3 розділу VII Закон України "Про державний бюджет України на 2006 рік" (3235-15) було передбачено, що Кабінет Міністрів України повинен внести пропозиції щодо змін до Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" (2262-12) стосовно порядку обчислення пенсій. Такі пропозиції були внесені і на їх підставі 04.04.2006 року було прийнято Закон України (3591-15) "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців", яки й набрав чинності 29.04.2006 р.
В підпункті 19 пункту 1 розділу І даного Закону (3591-15) статтю 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" було викладено в новій редакції, в частині 3 якої визначалося, що пенсії особам офіцерського складу обчислюються з розміру грошового забезпечення за останньою штатною посадою перед звільненням, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством. Жодних застережень або вказівок відносно обчислення пенсій за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням, дана стаття закону і положення самого Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців" (3591-15) не містять.
Також, в ч. 3 ст. 1- 1 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (зі змінами внесеними, Законом України від 04.04.2006 р. № 3591-ГУ "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців" (3591-15) ) визначено, що зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом (2262-12) , здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону (2262-12) та Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) .
З 29.04.2006 р., дати набрання чинності Законом України від 04.04.2006 р. № 3591-IV "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців" (3591-15) , до теперішнього часу, в Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) , а також до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) жодних змін та доповнень, в частині обчислення пенсій, умов і норм пенсійного забезпечення осіб офіцерського складу, прапорщиків, мічманів не вносилося.
Таким чином, згідно правил, закріплених в ст. 58 Конституції України, ст. 5 Цивільного Кодексу України, щодо дії актів законодавства у часі, на момент звільнення позивача в запас Збройних Сил України - 18.12.2006 р., порядок обчислення пенсій особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам регулювався виключно положеннями ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", в редакції Закону України від 04.04.2006 р. № 3591-ГУ "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців" (3591-15) .
Підтвердженням неправомірності застосування під час обчислення та призначення позивачу пенсії ст. 40 Закону України "Про державний бюджет України на 2006 рік" є також те, що в даній статті передбачене врахування до грошового забезпечення військовослужбовців щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій в розмірі, що визначаються за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. На момент звільнення позивача в запас Збройних Сил України цей порядок регулювався постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 р. № 393 (393-92-п) , якою було затверджено "Порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей". В пункті 6 даної постанови зазначено, що пенсії, зокрема, обчислюються із суми грошового забезпечення, що виплачується військовослужбовцям, особам начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ на день звільнення зі служби. В пункті 7 зазначеної постанови надається перелік видів грошового забезпечення, з яких обчислюється пенсії: окладу за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; окладу за військове або спеціальне звання; процентної надбавки за вислугу років; додаткових видів грошового забезпечення, що надаються щомісяця (надбавки за вчене звання і науковий ступінь, кваліфікацію та умови служби). Розмір додаткових видів грошового забезпечення визначається (за вибором тих, хто звернувся за пенсією) за 24 останні календарні місяці служби підряд перед зверненням за пенсією або за будь-які 60 календарних місяців служби підряд протягом усієї служби перед зверненням за пенсією незалежно від наявних перерв у службі".
Таким чином, Кабінетом Міністрів України було визначено виключний перелік додаткових видів грошового забезпечення, а саме, надбавки: за вчене звання, науковий ступінь, кваліфікацію, умови служби, які, під час обчислення пенсії, повинні розраховуватися за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.
Як свідчать данні грошового атестату позивача, він взагалі не отримував визначених в постанові Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 р. № 393 (393-92-п) додаткових видів грошового забезпечення. В зв'язку з чим усі інші додаткові види грошового забезпечення, в тому числі і щомісячна надбавка, встановлена особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі, під час призначення йому пенсії, повинні були обчислюватися з розміру за останньою штатною посадою перед звільненням, у відповідності до ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", в редакції Закону України від 04.04.06 р. № 3591-IV "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців" (3591-15) .
Враховуючи викладене, суд вважає, що Управління служби безпеки України в Донецькій області повинно було обчислити та призначити пенсію позивачу з розміру грошового забезпечення за останньою штатною посадою перед звільненням, враховуючи щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, в т.ч. і щомісячні надбавки (доплати), встановлені особам, які мають право на пенсію за вислугу років і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі, у відповідності до грошового атестату.
Виходячи з даних грошового атестату позивача, розмір пенсії за вислугу 25 років (70%) повинен становити 2106.57 грн., а не 1605.03 грн.
З 01.01.07 р. набрав чинності Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" (489-16) , ст. 99 якого встановлено, що військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу, які мають право на пенсійне забезпечення на умовах Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" (2262-12) , пенсії призначаються (перераховуються) органами Пенсійного фонду України. Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007р. № 6-рп/2007 (v0a6p710-07) встановлено, що зупинення законом про Державний бюджет України дії інших законів України щодо надання пільг, компенсацій і гарантій, внесення змін до інших законів України, встановлення іншого (додаткового) правового регулювання відносин, ніж передбачено законами України, не відповідає статтям 1, 3, частині другій статті 6, частині другій статті 8, частині другій статті 19, статтям 21, 22, пункту 3 частини першої статті 85, пункту 1 частини другої статті 92, частинам першій, другій, третій статті 95 Конституції України.
Отже, суд зазначає, що зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, які мають право на пенсію за цим Законом (2262-12) , здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону (2262-12) та Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) .
На підставі цієї норми зміна умов і норм пенсійного забезпечення військовослужбовців не може здійснюватися за Законом України "Про державний бюджет України на 2006 рік" (3235-15) .
Як вбачається з ч. 2 ст. 17 Конституції України, держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на військовій службі в Збройних Силах України та інших військових формуваннях, а також, членів їх сімей.
Статтею 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби. Статтею 15 зазначеного Закону встановлено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) .
Згідно ст. 2 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України.
Частиною 3 ст. 22 Конституції України передбачено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів на допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 14 червня 2007 року (v003p710-07) у справі № 3-рп/2007 визнане таким, що відповідає конституції України (254к/96-ВР) внесення змін до Закону України "Про внесення змін до статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" (1769-15) .
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 195- 196, п.1 ч.1 ст. 198, ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, ст. 206 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А :
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Донецької області - залишити без задоволення.
Постанову Пролетарського районного суду м.Донецька від 01.06.2007 року у справі № 2а-38/07 за позовом ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України в Донецькій області, Управління Пенсійного фонду України в Донецької області про визнання дій суб"єкта владних повноважень незаконними та зобов"язання провести дії - залишити без змін.
Вступна та резолютивна частина ухвали проголошена 13 червня 2008 року, в повному обсязі складена 18 червня 2008 року.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом одного місяця з моменту набрання законної сили.
Головуючий суддя
Судді
С.В.Білак
Г.М.Міронова
Т.Г.Гаврищук