ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА
01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
14 травня 2013 року 10:29 № 826/3692/13-а
( Додатково див. ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду (rs34292129) )
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Кармазіна О.А., при секретарі Руденко Н.В.,
за участю представників сторін:
від позивача: Білецька Є.А. (довіреність від 07.02.2013 р. № 41)
від відповідача: Чарковська Л.М. (від 21.06.2012 р. № 2792/9/10-006)
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Публічного акціонерного товариства "Концерн "Фреш Ап" до Державної податкової інспекції у Оболонському районі міста Києва ДПС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 18.12.2012 № 0006411503,-
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Публічне акціонерне товариство "Концерн "Фреш Ап" з позовом до ДПІ у Оболонському районі міста Києва ДПС в якому, з урахуванням прийнятої судом заяви від 27.03.2013 р. № 131, позивач просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 18.12.2012 № 0006411503, відповідно до якого позивача зобов'язано сплатити штраф у розмірі 64 843,40 грн. у зв'язку з порушенням граничного строку сплати суми грошового зобов'язання за платежем "орендна плата з юридичних осіб", а саме: за затримку на 1 день сплати грошового зобов'язання у сумі 648 434,02 грн.
Позивач в обґрунтування позову зазначає, що відповідно до витягу з технічної документації від 22.11.2012 р. про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, була визначена нова нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка, відповідно, є відмінною від попередньої, на підставі якої був здійснений розрахунок у поданій раніше декларації. У зв'язку із такою зміною, 26.11.2012 р. позивачем подано уточнюючий документ з розрахунком сплати за землю, який отриманий ДПІ 26.11.2012 р.
Проте, як зазначає позивач, 27.11.2012 р. на підставі ст. 50 ПКУ, у зв'язку з технічною опискою та помилковим завищенням податкових зобов'язань в уточнюючому розрахунку від 26.11.2012 р. та помилковим поданням цього розрахунку, підприємство в межах встановлених строків подало новий уточнюючий розрахунок з відповідними показниками зменшення зобов'язань.
Податковим органом, як зазначає позивач, зазначені обставини розцінені, однак, як фактичне погашення податкових зобов'язань.
Позивач також зазначає, що згідно з абз. 2 п. 286.4. ПК України (2755-17) у разі зміни протягом року об'єкта та/або бази оподаткування платник податку подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за місяцем, в якому відбулися такі зміни.
Відтак, як зазначає позивач, граничним строком подачі декларації є 20 грудня 2012 року, а відтак подання позивачем 27.11.2012 р. нового уточнюючого розрахунку в період до настання 20.12.2012 р. не може, на думку позивача, зумовлювати висновок про прострочення сплати податкового зобов'язання.
Враховуючи наведене, позивач вважає, що відсутні підстави для нарахування штрафу за прострочку сплати плати за землю, а відтак, просить задовольнити позов.
Відповідач проти позову заперечує та з підстав, викладених в акті перевірки, вважає спірне рішення законним та обґрунтованим.
На підставі ч. 3 ст. 160 КАС України в судовому засіданні 14.05.2013 р. проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Розглянувши подані сторонами матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення позову виходячи з наступного.
ДПІ у Оболонському районі м. Києва ДПС складено Акт № 796/15-413 від 30.11.2012 р. про результати камеральної перевірки своєчасності сплати позивачем орендної плати за земельні ділянки за жовтень 2012 р.
В Акті перевірки зазначено, що на порушення п. 57.1. та ст. 287 ПК України (2755-17) платником несвоєчасно сплачено орендну плату за землю за земельні ділянки. Зміст порушення викладено у таблиці. У графі "Звітний період, дата та номер розрахунку" таблиці зазначено - декларація № 9074433588 від 26.11.2012 р. У графі "Узгоджене податкове зобов'язання платника" (за даними декларації) "податкове зобов'язання" - 729 511,02 грн., "Граничний термін сплати" - 26.11.2012 р. У графі "Фактично сплачено" (дата сплати, дата та № документа, на підставі якого здійснено сплату податкового зобов'язання) визначено - "Уточнюючий документ № 9074741019 від 27.11.2012 р., а у графі "Сума" визначено " 648 434,02". Кількість днів затримки згідно з актом - 1.
В Акті перевірки зазначено, що відповідальність за несплату узгодженої суми податкового зобов'язання протягом граничних строків передбачена ст. 126 ПК України.
На підставі зазначених висновків Акту перевірки прийнято оскаржуване рішення.
Відносно деталізації позиції ДПІ то, як вбачається з відповіді на заперечення до акту перевірки, позивачем подано 26.11.2012 р. уточнюючу декларацію по орендній платі з нарахуванням щомісячного податкового зобов'язання в розмірі 81 056,78 грн. на січень - жовтень 2012 р.; 71 447,12 грн. на листопад 2012 р.; 49 024,58 грн. на грудень 2012 р. Зазначено, що підприємство несвоєчасно сплатило податкові зобов'язання по орендній платі, задекларовані в уточнюючій декларації за січень - вересень 2012 року.
Оскільки, як зазначає ДПІ, внаслідок подання уточнюючої декларації від 27.11.2012 р. з показниками зменшення податкового зобов'язання відбулось погашення податкового боргу за січень - жовтень 2012 р. на суму 729 511,02 грн., це призвело до виникнення штрафної санкції.
При цьому, як вбачається з рішення ДПС у м. Києві, прийнятого за результатами розгляду скарги позивача, станом на 13.11.2012 р. згідно з даними картки особового рахунку позивача обліковувалась переплата на суму 81 077 грн. У той же час, як зазначено у вказаному рішенні у зв'язку з поданням уточнюючої декларації відбулось збільшення щомісячної суми орендної плати на 81056,78 грн. за період січень-жовтень 2012 р., у зв'язку з чим виникло нарахування податкових зобов'язань на суму 729 511,02 грн. за січень-вересень 2012 р. з граничним терміном сплати - 30.10.2012 р. З урахуванням переплати станом на 26.11.2012 р. виникла недоїмка на суму 648 434,02 грн. Вказана сума недоїмки була погашена наступним уточнюючим розрахунком від 27.11.2012 р.
Вирішуючи у взаємозв'язку з наведеним спір по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до п. 286.2. ПК України (2755-17) платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
У взаємозв'язку з наведеним та відносно обставин користування позивачем земельною ділянкою та сплати плати за землю, під час розгляду справи встановлено наступне.
Так, між Київською міською радою та позивачем 12.04.2006 р. підписано договір оренди земельної ділянки по вул. Куренівській, 18 в Оболонському районі м. Києва. Розмір земельної ділянки 14665 кв.м. Цільове призначення - для експлуатації та обслуговування будівлі та споруди майнового комплексу. Кадастровий номер - 8000000000:78:115:0001. Як зазначено у договорі, відповідно до витягу з технічної документації № Ю-32971/2005 від 14.04.2005 р. за № 236 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5 764 671,31 грн. Договір зареєстровано ГУ земельних ресурсів про що зроблено запис від 13.04.2006 р. за № 78-6-00371 у книзі записів державної реєстрації договорів.
19.01.2012 р. позивачем до ДПІ подано Податкову декларацію з плати за землю, а саме щодо орендної плати за 2012 рік.
У зазначеній декларації зазначено: площа земельної ділянки 14665 кв.м., нормативна грошова оцінка одиниці площі - 2210,89 грн., ставка податку - 3% (від нормативної грошової оцінки).
Річна сума податку - 972 681,32 грн.
Помісячні суми протягом січня - листопада (р. 13 декларації "нараховано орендної плати за землі державної або комунальної власності") - по 81 056,78 грн. За грудень - 81 056,74 грн.
Наведені показники ДПІ не заперечуються. При цьому, ДПІ не заявлено претензій щодо несвоєчасної сплати податкових зобов'язань у період до виникнення обставин подання нових декларацій від 26.11.2012 р. та 27.11.2012 р.
В контексті наведеного, слід зазначити, що згідно з п. 287.3. ПК України (2755-17) податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
При цьому, відповідно до п. 286.4. ПК України (2755-17) у разі зміни протягом року об'єкта та/або бази оподаткування платник плати за землю подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися такі зміни.
Відповідно до п. 287.4. ПК України (2755-17) податкове зобов'язання з плати за землю, визначене у новій звітній податковій декларації, у тому числі за нововідведені земельні ділянки, сплачується власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
У свою чергу, згідно з приписами ст. 126.1. ПК України (2755-17) у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання та/або авансових внесків з податку на прибуток підприємств протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу, зокрема, при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
У той же час, відповідно до п. 50.1. ПК України (2755-17) у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
В даному випадку, як вбачається з матеріалів справи, нова грошова оцінка відносно належної позивачу земельної ділянки датована 22.11.2012 р. (витяг з технічної документації № Ю-37207/2012).
У зв'язку із наявністю нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки, 26.11.2012 позивачем подано, а відповідачем о 12:33:42 прийнято Податкову декларацію з плати за землю, а саме з орендної плати за 2012 рік. Тип декларації - "Уточнююча", яка складена, як зазначено в останній, "з урахуванням уточнень з 22.11.".
Згідно із зазначеною декларацією (від 26.11.2012 р.):
- у графі 13 ("нараховано орендної плати за землі державної або комунальної власності на 2012 р"), замість нових значень за листопад та грудень 2012 р. з урахуванням нової нормативної грошової оцінки (тобто 71447,13 грн. за листопад 2012 р. та за 49024,58 грн. за грудень), у цьому рядку визначено показники: всього - 972681,32 грн. (річна сума податку, визначена у попередній (початково поданій) декларації); січень - грудень 2012 р. по 81 056,78 грн., за грудень 2012 р. - 81 056,74 грн., тобто раніше визначені показники;
- у графі 14 ("нараховано орендної плати ….. за даними раніше поданої декларації (р. 13 декларації, що уточнюється), однак, замість показників попередньої декларації, у графах січень - жовтень 2012 р., позивач вказує значення "-" (прочерк), а за листопад 2012 р. вказує значення " 9609,65", за грудень 2012 - " 32032,16" (грн.), які фактично є сумами, на які підлягали зменшенню податкові зобов'язання цих двох періодів та мали б бути зазначені у р. 17 (нараховано до зменшення"),
- у графі 15 ("нараховано до збільшення податкового зобов'язання по орендній платі…."), яка заповнюється виходячи із формули: графа 15 дорівнює позитивному значенню різниці значень рядка 14 (раніше задекларовані показники) - (мінус) значення рядка 13 ("нараховано"), позивач, однак, визначив за період січня - жовтня 2012 року значення попередньої декларації (по 81056,78 грн.), а за період листопада 2012 р. - 71447,13 грн. та за грудень - 49024,58 грн., чим фактично додатково збільшив на зазначені суми податкові зобов'язання по кожному місяцю 2012 року.
Тобто, враховуючи значення нової нормативної грошової оцінки, позивач помилково у значенні р. 14 не зазначив значення р. 13 попередньої декларації, зазначивши їх у р. 15 (зобов'язання до збільшення), що формально призвело до збільшення майже у 2 рази задекларованих зобов'язань у розмірі сумарного значення сум рядку 15.
Проте, наступного дня - 27.11.2012 р. ДПІ прийнято податкову декларацію позивача з плати за землю (орендна плата) із статусом "Уточнююча", де на виправлення наведених показників, позивач визначив у р. 2.1. та р. 13 суму нарахованої орендної плати всього: 931 039,51 грн. (виходячи з нової нормативної грошової оцінки), помісячно січень - жовтень 2012 р. - по 81056,78 грн., листопад 2012 р. - 71447,13 грн., за грудень - 49024,58 грн. При цьому, у р. 14 декларації від 27.11.2012 р. (значення раніше поданої декларації) позивач визначив значення декларації від попереднього дня (від 26.11.2012 р.) та у рядку 17 (нараховано до зменшення) позивач зазначив суми виходячи із значень формули: р. 17 - (мінус) р. 13, чим фактично привів значення декларації у відповідність з відомостями нової нормативної грошової оцінки та зменшив податкові зобов'язання на суми помилкового збільшення сум орендної плати за землю. Нові значення податкових зобов'язань, визначені виходячи з нової нормативної грошової оцінки, при цьому не заперечуються відповідачем.
У той же час, як приходить до висновку суд, виходячи з положень п. 286.4. ПК України (2755-17) (щодо строків подання декларації у зв'язку із зміною об'єкта та/або бази оподаткування), певна некоректність заповнення декларації від 26.11.2012 р., враховуючи факт подання позивачем 27.11.2012 р. наступної декларації в межах встановлених строків та відповідно до нової нормативної грошової оцінки, не призвела до порушення строків подання декларації в порядку п. 286.4. ПК України (2755-17) у зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки, не призвела до заниження значень податку до сплати (у зв'язку з новою грошовою оцінкою), а також, в контексті положень п. 287.3. - 287.4. ПК України (2755-17) (щодо строків сплати) та враховуючи наявність вищезгаданої переплати станом на 13.11.2012 р. у розмірі на суму 81 077 грн., не призвела станом на 26-27.11.2012 р. до виникнення прострочених виконанням податкових зобов'язань (податкового боргу) та, відповідно, за відсутності останнього, до їх погашення з прострочкою.
Оскільки в даному випадку дії позивача не призвели до виникнення станом на 27.11.2012 р. факту сплати з прострочкою податкового боргу та, відповідно, станом на 27.11.2012 р. не відбулося зменшення його абсолютного значення (погашення) через подання декларації від 27.11.2012 р., в даному випадку відсутні обставини погашення податкового боргу з прострочкою в один день та, відповідно, підстави для нарахування штрафу відповідно до ст. 126 ПК України, на положення яких посилається ДПІ в Акті перевірки.
Штрафні санкції в даному випадку, як вбачається з матеріалів справи, розраховані в автоматичному режимі без врахування наведених вище обставин.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Відповідно до п. 56.1. Податкового кодексу України (2755-17) , рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до ч. 2 статті 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
В даному випадку, виходячи із вищевикладеного, суд приходить до висновку, що відповідачем не доведено законності та обґрунтованості оскаржуваного рішення у зв'язку з чим суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позову шляхом визнання спірного рішення протиправним та його скасування.
Керуючись вимогами статей 11, 69- 71, 158- 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Публічного акціонерного товариства "Концерн "Фреш Ап" (код з ЄДР 00204429; адреса: 04073, м. Київ, вул. Куренівська, 18) задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ДПІ у Оболонському районі міста Києва ДПС від 18.12.2012 № 0006411503.
постанова набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України. постанова може бути оскаржена за правилами, встановленими ст. ст. 185- 187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя
О.А. Кармазін
Повний текст постанови складено та підписано 18.05.2013 р.