ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                              УХВАЛА
                          Iменем України
     27 червня  2006 року  м. Київ
                          Колегія суддів
         Вищого адміністративного суду України в складі:
     головуючого: судді Фадєєвої Н.М.
     суддів: Бим М.Є., Леонтович К.Г., Маринчак Н.Є., Чалого С.Я.
     при секретарі:  Мельник I.М. 
 
     розглянувши в порядку касаційного  провадження  у  відкритому
судовому засіданні в залі суду адміністративну справу  за  позовом
ОСОБА_1 до Управління  Пенсійного  фонду  України  в  Приморському
районі м. Одеси про перерахунок пенсії, -
 
                           встановила:
     В липні  2005 року позивач звернувся до  суду  з  позовом  до
управління Пенсійного фонду України в Приморському районі м. Одеси
про перерахунок пенсії.
     В позові позивач просила визнати  дії  управління  Пенсійного
фонду України  в  Приморському  районі  м.  Одеси  такими,  що  не
відповідають  чинному  законодавству  України  та  зобов'язати  цю
організацію перерахувати  розмір  пенсії  державного  службовця  з
01.09.2003 року з урахуванням надбавки за  особливі  умови  праці,
кваліфікацію та інтенсивність праці в  розмірі  100  %  посадового
окладу, матеріальної допомоги згідно ст. 37-1 Закону України  "Про
державну  службу"  ( 3723-12 ) (3723-12)
          та  постанови  Кабінету  Міністрів
України №  1207  від  6  серпня  2003  ( 1207-2003-п ) (1207-2003-п)
          року  "Про
підвищення посадових окладів робітникам апарату органів виконавчої
влади, органів прокуратури, судів та інших органів".
     Рішенням Приморського районного суду м. Одеси від  12  серпня
2005 року позов ОСОБА_1   задоволено.  Суд  зобов'язав  Управління
Пенсійного фонду України в Приморському районі м.  Одеси  провести
їй перерахунок пенсії на підставі ст.  37-1  Закону  України  "Про
державну службу"  ( 3723-12 ) (3723-12)
          у  відповідності  з  довідками  ДПА
України в Одеській  області  НОМЕР_1,  НОМЕР_2,  НОМЕР_3,  а  саме
надбавки за особливі умови праці,  кваліфікацію  та  інтенсивність
праці в розмірі 100% від посадового окладу з урахуванням  надбавки
за ранг державного службовця та  надбавки  за  вислугу  років,  та
матеріальної допомоги починаючи з 1 вересня 2003 року.
     Ухвалою колегії суддів судової  палати  в  цивільних  справах
апеляційного суду Одеської області  від  15  листопада  2005  року
рішення Приморського районного суду м. Одеси від  12  серпня  2005
року залишено без змін.
     Не погоджуючись  з  рішеннями  судів  першої  та  апеляційної
інстанції  відповідач  подав  касаційну  скаргу,  в  якій  просить
скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове рішення,  яким
відмовити ОСОБА_1 в задоволені заявлених вимог.
     Заслухавши  доповідь  судді  Вищого  адміністративного   суду
України,  перевіривши  доводи  касаційної  скарги   та   матеріали
адміністративної  справи,  колегія  суддів  вважає,  що  касаційна
скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
     Відповідно до ст. 37-1 Закону України "Про  державну  службу"
( 3723-12 ) (3723-12)
         у разі підвищення розміру заробітної  плати  працюючим
державним  службовцям  за  цим  Законом  відповідно   здійснюється
перерахунок раніше призначених пенсій.
     Перерахунок пенсії здійснюється виходячи  із  сум  заробітної
плати, на які нараховується збір на обов'язкове державне  пенсійне
страхування працюючого державного службовця відповідної посади  та
рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
     Судом встановлено, що з 7 листопада 2001 року  ОСОБА_1  після
звільнення з посади  начальника  Управління  Державної  податкової
адміністрації в Одеській області була призначена пенсія згідно  із
Законом України "Про державну службу" ( 3723-12 ) (3723-12)
        .
     Постановою Кабінету Міністрів України № 1207 ( 1207-2003-п ) (1207-2003-п)
         
від 06. 08. 2003 р. з 01. 09. 2003 р. посадові оклади  працівників
органів державної податкової служби підвищено на 32%.
     Як видно  з  довідок  Державної  податкової  адміністрації  в
Одеській області НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3 по аналогічній  ОСОБА_1
посаді начальника Управління Державної податкової адміністрації  в
Одеській області заробітна плата працюючого працівника відповідної
посади та рангу включає  в  себе  надбавки  за  особливі  умови  і
інтенсивність праці, в тому числі згідно Указу Президента  України
від 20.06.2002 р. № 575/2002 ( 575/2002 ) (575/2002)
         та матеріальну допомогу,
передбачену постановою Кабінету Міністрів України  від  13.12.1999
р. № 2288  ( 2288-99-п ) (2288-99-п)
          (зі  змінами)  "Про  впорядкування  умов
оплати  праці  працівників  апарату  органів   виконавчої   влади,
місцевого  самоврядування  та  їх  виконавчих   органів,   органів
прокуратури, судів та інших органів".
     На вказану надбавку, передбачену  Указом  Президента  України
від 20.06.2002 р. № 575/2002 ( 575/2002 ) (575/2002)
        , та матеріальну допомогу
нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
     Викладені фактичні обставини справи грунтуються на матеріалах
справи, належним чином дослідженим судами.
     За  таких  обставин   суд   першої   інстанції   обгрунтовано
задовольнив  вимоги  заявника   щодо   зарахування   на   підставі
вищевказаних положень закону при перерахунку пенсії цієї  надбавки
та матеріальної допомоги, які носять  систематичний  характер,  на
які  нараховується   збір   на   обов'язкове   державне   пенсійне
страхування,  і  які  отримував  на  момент  виникнення  права  на
перерахунок  пенсії  працюючий  працівник  на  аналогічній  посаді
начальника  Управління  Державної   податкової   адміністрації   в
Одеській області.
     Висновки судів доводами касаційної скарги не спростовуються.
     Дійсно, за змістом ст.  37-1  Закону  України  "Про  державну
службу" ( 3723-12 ) (3723-12)
         не передбачено перерахунок пенсії виходячи  зі
складових заробітної плати, які отримував державний службовець  на
час виходу  на  пенсію,  а  також  не  передбачено,  що  право  на
перерахунок пенсії мають особи, які вийшли на пенсію після  вступу
цієї статті в силу.
     Цей висновок грунтується  на  тому,  що  Закон  України  "Про
державну службу" ( 3723-12 ) (3723-12)
          доповнено  статтею  37-1  згідно  із
Законом № 432-IУ (432-15) від 16. 01.  2003  р.,  за  прикінцевими
положеннями якого він набрав чинності з дня його опублікування,  а
порядок перерахунку пенсій, передбачений цим Законом,  поширюється
на пенсіонерів, яким пенсія державних службовців призначена з  дня
набрання  чинності   Законом   України   "Про   державну   службу"
( 3723-12 ) (3723-12)
        . Щодо спірної надбавки, то Указом  Президента  України
від 20.06.2002 р. № 575 ( 575/2002 ) (575/2002)
          "Про  посилення  соціального
захисту   працівників   органів   державної   податкової   служби"
встановлено посадовим особам та іншим державним службовцям органів
державної  податкової  служби,  крім  осіб  начальницького  складу
податкової   міліції,   надбавку   за   особливі   умови   роботи,
кваліфікацію  та  інтенсивність  праці  у  розмірі  100  відсотків
посадового окладу з урахуванням надбавки за спеціальне звання  або
ранг державного службовця і надбавки за вислугу років  з  01.  01.
2003 року.
     Тобто,  підвищення  заробітної  плати  за  рахунок   введення
вищевказаної надбавки за Указом Президента України від  20.06.2002
р. № 575 ( 575/2002 ) (575/2002)
         відбулося до введення в дію ст. 37-1  Закону
України "Про державну службу" ( 3723-12 ) (3723-12)
        ,  в  зв'язку  з  чим  ця
надбавка не може розглядатися як підстава для  перерахунку  пенсії
згідно  зі  ст.  37-1  Закону  України   "Про   державну   службу"
( 3723-12 ) (3723-12)
         з моменту вступу цієї статті в силу.
     Разом  з  тим,  встановлена  Указом  Президента  України  від
20.06.2002 р. №  575  ( 575/2002 ) (575/2002)
          надбавка  на  час  перерахунку
пенсії  заявнику  в  зв'язку  з  підвищенням   окладів   державним
службовцям на вересень 2003 р.  вже  була  обов'язковою  складовою
заробітної  плати  кожної  працюючої  посадової  особи  та   інших
державних службовців органів  державної  податкової  служби,  крім
осіб начальницького складу податкової міліції.
     З цих підстав в силу положення ст. 37-1 Закону  України  "Про
державну службу" ( 3723-12 ) (3723-12)
        , що перерахунок  пенсії  здійснюється
виходячи із сум заробітної плати, на  які  нараховується  збір  на
обов'язкове державне пенсійне  страхування  працюючого  державного
службовця відповідної посади та рангу на момент  виникнення  права
на перерахунок пенсії,  вказана  надбавка  має  враховуватися  при
перерахунку пенсії.
     Твердження про те, що  матеріальна  допомога  не  входить  до
заробітної плати спростовуються положеннями ст. 2  Закону  України
"Про оплату праці" ( 108/95-ВР ) (108/95-ВР)
         щодо структури заробітної  плати,
а також тим, що вказана матеріальна допомога носить  систематичний
характер, з неї стягується збір на обов'язкове  державне  пенсійне
страхування, вона фінансується з державного  бюджету,  передбачена
постановою Кабінету Міністрів України від 13. 12. 1999 р.  №  2288
( 2288-99-п ) (2288-99-п)
         (зі змінами) "Про впорядкування  умов  оплати  праці
працівників   апарату   органів   виконавчої   влади,    місцевого
самоврядування та  їх  виконавчих  органів,  органів  прокуратури,
судів та інших органів" і не входить в Перелік видів оплати  праці
та інших виплат, на  які  не  нараховується  збір  на  обов'язкове
державне  пенсійне  страхування  та  які   не   враховуються   при
обчисленні  середньомісячної  заробітної  плати  для   призначення
пенсій, затверджений постановою  Кабінету  Міністрів  України  від
18.05.1998 р. № 697 ( 697-98-п ) (697-98-п)
        .
     Не  може  бути  прийняте  до  уваги  і   посилання   суб'єкта
оскарження на положення п. 4 постанови Кабінету Міністрів  України
від  31.05.2000  р.  №  865  ( 865-2000-п ) (865-2000-п)
          "Про  деякі   питання
вдосконалення  визначення  розмірів   заробітку   для   обчислення
пенсії"" (зі змінами), який фактично  роз'яснює  застосування  ст.
37-1 Закону України "Про державну службу" ( 3723-12 ) (3723-12)
        ,  що  премія
та  інші  надбавки  враховуються  в  середніх  розмірах   стосовно
визначених законодавством таких виплат у  відповідному  державному
органі, з якого особа вийшла на пенсію, на момент виникнення права
на перерахунок, якщо вони були фактично  їй  встановлені,  на  час
призначення (перерахунку) пенсії.
     Суди як першої так і апеляційної інстанції правильно виходили
з того, що п. 4  вказаної  постанови  Кабінету  Міністрів  України
обмежує види оплати праці та інших виплат,  які  враховуються  при
обчисленні  середньомісячної  заробітної  плати  для   перерахунку
пенсій, в тому числі вказує на необхідність виходити зі  складових
заробітної плати, які отримував державний службовець на час виходу
на  пенсію  всупереч  положенням  ст.  37-1  Закону  України  "Про
державну службу" ( 3723-12 ) (3723-12)
        .
     Підставою для такого висновку є те,  що  ст.  92  Конституції
України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         і ст. 37-1  Закону  України  "Про  державну
службу"  ( 3723-12 ) (3723-12)
          не  передбачено  право  Кабінету   Міністрів
України  всупереч  вищевказаним  положенням  Закону  України  "Про
державну службу" ( 3723-12 ) (3723-12)
         звужувати обсяг складових зарплати, з
яких  має  проводитися  перерахунок  раніше   призначених   пенсій
державним службовцям, а ст. 6 Закону України "Про державну службу"
( 3723-12 ) (3723-12)
         до того ж визначено,  що  державна  політика  у  сфері
державної служби визначається Верховною Радою України. Крім  того,
офіційне  тлумачення  законів  України  відповідно  до   ст.   147
Конституції  України  ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
          відноситься   до   виключної
компетенції Конституційного Суду України, а не Кабінету  Міністрів
України.
     За таких обставин, з урахуванням меж касаційного  розгляду  в
межах доводів касаційної скарги, суд  приходить  до  висновку,  що
судом першої та апеляційної інстанції обставини справи встановлені
повно й правильно і рішення суду постановлено з  дотриманням  норм
матеріального та процесуального права.
     Керуючись ст. ст. 221,  223,  230  Кодексу  адміністративного
судочинства   України   ( 2747-15 ) (2747-15)
        ,   колегія    суддів    Вищого
адміністративного суду України, -
 
                            ухвалила:
     Касаційну  скаргу  Управління  Пенсійного  фонду  України   в
Приморському районі м. Одеси  залишити без задоволення, а  рішення
Приморського районного суду м. Одеси від 12 серпня  2005  року  та
ухвалу  судової  палати  в  цивільних  справах  апеляційного  суду
Одеської області від 15 листопада 2005 року - без змін.
     Ухвала набирає законної сили з  моменту  її  проголошення  та
оскарженню не підлягає.
 
                              Судді: