ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА
01601, м.Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
06 листопада 2012 року 17:48 № 2а-14212/12/2670
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Кобилянського К.М. при секретарі судового засідання Голод А.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Приватного підприємства «Рінон» доДержавної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва Державної податкової служби про скасування податкового повідомлення-рішення,
за участю:
представників позивача: Войтенка В.О., Сороки Ю.А.,
представника відповідача: Борисова І.І.,
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство «Рінон»звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовною заявою про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва Державної податкової служби від 27 липня 2012 року № 0001482305 (форма «С»), яким до Приватного підприємства «Рінон» застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) в розмірі 2 933,92 грн. за порушення пункту 2.8 глави 2, пункту 3.5 глави 3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637 (z0040-05) .
В обгрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва Державної податкової служби від 27 липня 2012 року № 0001482305 підлягає скасуванню, оскільки висновки відповідача про перевищення Приватним підприємством «Рінон»встановлених лімітів залишку готівки у касі є безпідставними та зроблені всупереч вимогам абзацу п'ятого пункту 3.10 глави 3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637 (z0040-05) .
Представник відповідача заперечив по суті заявлених позовних вимог з огляду на те, що Державною податковою інспекцією у Солом'янському районі м. Києва Державної податкової служби правомірно винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення, оскільки Приватним підприємством «Рінон»порушено пункт 2.8 глави 2, пункт 3.5 глави 3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637 (z0040-05) , а саме: перевищено ліміт залишку готівки в касі Приватного підприємства «Рінон»на загальну суму 1 466,96 грн.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких грунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Приватне підприємство «Рінон»зареєстроване як юридична особа Солом'янською районною у м. Києві державною адміністрацією 14 березня 1996 року та перебуває на обліку як платник податків в Державній податковій інспекції у Солом'янському районі м. Києва Державної податкової служби.
На підставі Податкового кодексу України (2755-17) , законів України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (265/95-ВР) , «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» (1775-14) , «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (481/95-ВР) , постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 637 (z0040-05) «Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні», направлень від 11 липня 2012 року № 162/22-6, № 163/22-6 та наказу від 10 липня 2012 року № 992 Державною податковою інспекцією у Солом'янському районі м. Києва Державної податкової служби проведена фактична перевірка Приватного підприємства «Рінон».
За результатами фактичної перевірки складено акт від 20 липня 2012 року, в якому зазначено, що Приватним підприємством «Рінон» 09 серпня 2011 року перевищено встановлений ліміт залишку готівки в касі на суму 1 466,96 грн.
Вказаний акт підписала та отримала один його примірник головний бухгалтер Приватного підприємства «Рінон» 20 липня 2012 року.
На підставі складеного акту 27 липня 2012 року Державною податковою інспекцією у Солом'янському районі м. Києва Державної податкової служби прийнято податкове повідомлення-рішення № 0001482305, яким на підставі абзацу другого статті 1 Указу Президента України від 12.06.1995 № 436/95 (436/95) «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки»застосовано до Приватного підприємства «Рінон»суму штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 2 933,92 грн.
З матеріалів справи вбачається, що під час проведення фактичної перевірки Державною податковою інспекцією у Солом'янському районі м. Києва Державною податковою службою встановлено, що залишок готівки на початок 09 серпня 2011 року становив 2 133,89 грн., надходження готівки до каси становило 5 033,07 грн., видача готівки по видатковому касовому ордеру № 171 від 09 серпня 2011 року, в якому відсутній підпис одержувача, складала 4 820 грн.
Спірні правовідносини виникли щодо зарахування Державною податковою інспекцією у Солом'янському районі м. Києва Державною податковою службою суми в розмірі 4 820 грн. до залишку готівки в касі 09 серпня 2011 року, оскільки у видатковому касовому ордеру № 171 від 09 серпня 2011 року відсутній підпис одержувача.
Згідно пункту 7.24. Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637 (z0040-05) , у разі виявлення під час перевірок видаткових касових ордерів або видаткових відомостей, у яких видача готівки з каси не підтверджена підписом одержувача (абзац другий пункту 3.5 цього Положення), сума готівки за такими видатковими документами додається до залишку готівки в касі виключно в день, у якому оформлено зазначені видаткові документи, і надалі зазначена сума не береться для розрахунку понадлімітних залишків готівки.
Оцінюючи правомірність прийнятого рішення в контексті положень Кодексу адміністративного судочинства (2747-15) , суд виходить з наступного.
Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями) визначає Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637 (z0040-05) , що прийняте з метою удосконалення готівкових розрахунків.
У відповідності до пунктів 2.7 та 2.8 статті 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні виходячи з потреби прискорення обігу готівкових коштів і своєчасного їх надходження до кас банків для підприємств, що здійснюють операції з готівкою в національній валюті, установлюються ліміт каси та строки здавання готівкової виручки (готівки) відповідно до вимог гл.5 цього Положення.
Відповідно до пункту 5.2 статті 5 вищезазначеного Положення установлення ліміту каси проводиться підприємствами самостійно на підставі розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі, що підписується головним (старшим) бухгалтером та керівником підприємства (або уповноваженою ним особою). До розрахунку приймається строк здавання підприємством готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках, визначений відповідним договором банківського рахунку. Для кожного підприємства та його відокремленого підрозділу складається окремий розрахунок встановлення ліміту залишку готівки в касі. Установлений ліміт каси затверджується внутрішніми наказами (розпорядженнями) підприємства. Для відокремлених підрозділів ліміт каси встановлюється і доводиться до їх відома відповідними внутрішніми наказами (розпорядженнями) підприємства - юридичної особи.
Наказом директора Приватного підприємства «Рінон» від 30 січня 2010 року № 1 встановлений ліміт залишку готівкової виручки (готівки) на кінець робочого дня 5 700 грн. та встановлений з 01 лютого 2010 року строк здавання готівки до установи банку -щодня.
Згідно пункту 2.10 статті 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні підприємства мають право зберігати у своїй касі готівку, одержану в банку для виплат, що належать до фонду оплати праці, а також пенсій, стипендій, дивідендів (доходу), понад установлений ліміт каси протягом трьох робочих днів, уключаючи день одержання готівки в банку. Суми готівки, що одержані в банку і не використані за призначенням протягом установлених вище строків, повертаються підприємством до банку не пізніше наступного робочого дня банку або можуть залишатися в його касі (у межах установленого ліміту).
Пунктом 3.5 глави 3 зазначеного Положення встановлено, що у разі видачі окремим фізичним особам готівки (у тому числі працівникам підприємства) за видатковим касовим ордером або видатковою відомістю касир вимагає пред'явити паспорт чи документ, що його замінює, записує його найменування і номер, ким і коли він виданий. Фізична особа розписується у видатковому касовому ордері або видатковій відомості про одержання готівки із зазначенням одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами), використовуючи чорнильну або кулькову ручку з чорнилом темного кольору. Якщо видаткова відомість складена на видачу готівки кільком особам, то одержувачі також пред'являють паспорти чи документи, що їх замінюють, і розписуються у відповідній графі документа.
Для виведення залишку готівки в касі не приймаються видаткові касові ордери або видаткові відомості, в яких видача готівки з каси не підтверджена підписом одержувача.
У відповідності до пункту 2.8 цього Положення підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) в межах, що не перевищують установлений ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов'язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи підприємств - юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки зазначених юридичних осіб. За відсутності банків готівкова виручка (готівка) для переказу на банківські рахунки підприємства може здаватися до операторів поштового зв'язку та небанківських фінансових установ, які мають ліцензію Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України на здійснення переказу коштів. Здавання готівкової виручки (готівки) здійснюється самостійно (у тому числі із застосуванням програмно-технічних комплексів самообслуговування) або через відповідні служби, яким згідно із законодавством України надане право на перевезення валютних цінностей та інкасацію коштів.
Згідно з пунктом 7.24 вказаного Положення у разі виявлення під час перевірок видаткових касових ордерів або видаткових відомостей, у яких видача готівки з каси не підтверджена підписом одержувача (абзац другий пункту 3.5 цього Положення), сума готівки за такими видатковими документами додається до залишку готівки в касі виключно в день, у якому оформлено зазначені видаткові документи, і надалі зазначена сума не береться для розрахунку понадлімітних залишків готівки.
Абзацом другим частини першої статті 1 Указу Президента України від 12.06.1995 № 436/95 (436/95) «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» встановлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами -громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день.
Зі змісту видаткового касового ордеру позивача № 171 від 09 серпня 2011 року на суму 4 820 грн., який був предметом дослідження під час перевірки, вбачається, що згідно вказаного видаткового ордеру відбувалось здавання готівки до банку.
Вказане підтверджується квитанцією Солом'янського відділення № 5445 м. Києва Відкритого акціонерного товариства «Державний ощадний банк України»від 09 серпня 2011 року № 171 з печаткою прибуткової каси за вказану дату.
Відповідно до абзацу 5 підпункту 3.10 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні у касових ордерах, які оформляються на загальну суму проведених підприємством касових операцій (видача готівки за видатковими відомостями, спеціальними платіжними засобами, здавання готівки до банку, отримання готівки з банку за чеком та оприбуткування її в касі тощо), реквізит «Одержав»або «Прийнято від»не заповнюється.
Таким чином, при здаванні готівки за видатковим касовим ордером до установи банку в реквізиті ВКО «Видати»зазначається «Банку», при цьому реквізит «Одержав»не заповнюється, оскільки кошти видаються не під звіт працівнику підприємства, а для внесення на розрахунковий рахунок банку.
Факт внесення позивачем сум по видатковому касовому ордеру № 171 від 09 серпня 2011року до каси Солом'янського відділення № 5445 м. Києва Відкритого акціонерного товариства «Державний ощадний банк України»підтверджується квитанцією банку.
Враховуючи вище викладене, суд приходить до висновку, що позивачем внесення коштів до банківської установи та оформлення зазначеним видатковим касовим ордером відбулось з додержанням вимог, встановлених Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні.
Посилання представника відповідача на необхідність заповнення графи «Підпис одержувача»в даному випадку є безпідставним.
З огляду на встановлене та враховуючи, що залишок готівки на кінець дня 09 серпня 2011 року складав 2 346,96 грн., а ліміт каси становив 5 700 грн., суд приходить до висновку про необґрунтованість висновків відповідача про перевищення приватним підприємством «Рінон»встановлених лімітів залишку готівки в касі за 09 серпня 2011 року, оскільки судом встановлено, що виведення готівки в касі в сумі 4 820 грн. відбулось у відповідності до вимог пункту 3.5 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні.
Суд також зазначає, що відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Проте доказів правомірності, законності та обґрунтованості прийнятого відповідачем рішення до суду не надано.
Беручи до уваги вищенаведене у сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог позивачем, з огляду на що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 2, 6, 7, 17, 94, 97, 158, 160- 163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов Приватного підприємства «Рінон»задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва Державної податкової служби від 27 липня 2012 року № 0001482305 (форма «С»), яким до Приватного підприємства «Рінон»застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) в розмірі 2 933,92 грн. за порушення пункту 2.8 глави 2, пункту 3.5 глави 3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637 (z0040-05) .
3. Зобов'язати відповідний підрозділ Державної казначейської служби України стягнути судові витрати в сумі 107 (сто сім) грн. 30 коп. на користь Приватного підприємства «Рінон»за рахунок Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунків Державної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва Державної податкової служби за рахунок бюджетних асигнувань.
постанова набирає законної сили в порядку, встановленим статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України. постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими статтями 185- 187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.
Суддя К.М. Кобилянський
Повний текст постанови складений 09 листопада 2012 року.