ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"11" листопада 2009 р. м. Київ К-17379/07
Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:
головуючого Ланченко Л.В.
суддів Нечитайла О.М.
Пилипчук Н.Г.
Федорова М.О.
Степашка О.І.
при секретарі: Андрюхіній І.М.
за участю представників:
позивача: не з’явився.
відповідача: не з’явився.
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу
Старокостянтинівської об’єднаної державної податкової інспекції Хмельницької області
на постанову Господарського суду Хмельницької області від 23.04.2007 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.07.2007
у справі №21/1161-А
за позовом Старокостянтинівської об’єднаної державної податкової інспекції Хмельницької області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрослуч"
про зобов’язання допустити працівників податкової інспекції до перевірки та надати всі необхідні документи, -
ВСТАНОВИВ:
Постановою Господарського суду Хмельницької області від 23.04.2007, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.07.2007, у задоволенні позову про зобов’язання ТОВ "Агрослуч" допустити працівників Старокостянтинівської ОДПІ до перевірки та надати всі необхідні документи відмовлено.
У справі відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою позивача, у якій ставиться питання про скасування рішення суду першої та апеляційної інстанції та прийняття нового рішення про задоволення позову, з підстав неправильного застосування норм матеріального права.
Сторони представників у судове засідання касаційної інстанції не направили, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Відповідач правом подати заперечення на касаційну скаргу не скористався.
Перевіривши у відкритому судовому засіданні повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в судових рішеннях, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з такого.
Відповідно до пункту 4 частини 1 ст. 17 КАС України компетенція адміністративних судів поширюється на спори за зверненням суб’єктів владних повноважень у випадках, встановлених законом.
Статтею 104 цього Кодексу передбачено, що до адміністративного суду має право звернутися з адміністративним позовом особа, яка вважає, що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. Суб’єкт владних повноважень має право звернутися до адміністративного суду у випадках, встановлених законом.
Статус державної податкової служби в Україні, її функції та правові основи діяльності визначені Законом України "Про державну податкову службу в Україні" (509-12) .
Частиною 6 ст. 11-1 Закону України "Про державну податкову службу в Україні"встановлено, що позаплановою виїзною перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена в планах роботи органу державної податкової служби і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, перелік яких наведений в пунктах 1-9 цієї частини.
Позапланова виїзна перевірка здійснюється на підставі виникнення обставин, викладених у цій статті, за рішенням керівника податкового органу, яке оформляється наказом (частина 8 цієї статті в редакції Закону України від 25.03.2005 № 2505-ІУ (2505-15) ).
Системний аналіз наведених норм права дає підстави для висновку, що податковий орган повинен і має право звернутися з адміністративним позовом про надання дозволу для проведення позапланової перевірки лише з підстав, які не передбачені статтею 11-1 Закону України "Про державну податкову службу в Україні". В інших, не передбачених законом, випадках підстави для порушення судового провадження у справі по спору з приводу реалізації податковим органом компетенції, ініційованому цим органом, відсутні.
З метою реалізації встановленої пунктом 1 ст. 11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" компетенції щодо проведення перевірок своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів (обов’язкових платежів), додержання валютного законодавства юридичними особами, їх філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами, що не мають статусу юридичної особи, а також фізичними особами, що мають статус суб’єктів підприємницької діяльності чи не мають такого статусу, в разі якщо особи, стосовно яких здійснюється контроль, перешкоджають в реалізації цієї компетенції, у органів державної податкової служби наявні важелі впливу, зокрема, передбачені Законом України "Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (2181-14) та іншими законами.
Таким чином, суди попередніх інстанцій, дійшовши правильного висновку про відсутність у податкового органу права на звернення до суду з таким позовом, разом з тим помилково вважали, що процесуальним наслідком такого звернення є відмова в задоволенні позову.
Згідно пункту 1 частини 1 ст. 157 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Враховуючи викладене, оскаржувані судові рішення підлягають скасуванню з закриттям провадження у справі, відповідно до приписів частини 1 ст. 228 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст. ст. 157, 220, 221, 223, 228, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, суд –
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Старокостянтинівської об’єднаної державної податкової інспекції Хмельницької області задовольнити частково.
Постанову Господарського суду Хмельницької області від 23.04.2007 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.07.2007 скасувати.
Провадження у справі закрити.
Ухвала вступає в законну силу з моменту проголошення і може бути оскаржена до Верховного Суду України за винятковими обставинами протягом одного місяця з дня відкриття таких обставин.
Головуючий Судді Л.В. Ланченко О.М. Нечитайло Н.Г. Пилипчук М.О. Федоров О.І. Степашко