ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
6 лютого 2008 року м. Київ
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Головуючого, судді - Смоковича М. І.,
Суддів - Весельської Т.Ф.,
Горбатюка С.А.,
Мироненка О. В.,
Чумаченко Т. А.,
при секретареві - Сидорович О.В.,
з участю:
позивача - ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку касаційного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_2 до Погребняківської сільської ради Семенівського району Полтавської області про скасування рішення сесії за № 4 від 27 серпня 2005 року,
провадження в якій відкрито за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Семенівського районного суду Полтавської області від 21 березня 2006 року та ухвалу Апеляційного суду Полтавської області від 11 травня 2006 року, -
в с т а н о в и л а:
У листопаді 2005 року ОСОБА_1 звернувся до Погребняківської сільської ради Семенівського району Полтавської області з позовною заявою про визнання протиправним та скасування її рішення за № 4 від 27 серпня 2005 року, яким достроково припинено його повноваження, як Голови цієї ради.
Позовні вимоги мотивовані тим, що пленарне засідання Погребняківської сільської ради Семенівського району Полтавської області, на якому прийнято оскаржуване ним рішення, було скликано та проведено з порушенням вимог Закону України "Про місцеве самоврядування" (280/97-ВР) .
Постановою Семенівського районного суду Полтавської області від 21 березня 2006 року, залишеною без змін ухвалою Апеляційного суду Полтавської області від 11 травня 2006 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
У поданій касаційній скарзі ОСОБА_1, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, ставить питання про скасування рішень судів першої та апеляційної інстанцій і задоволення позовних вимог.
Заслухавши доповідь судді, пояснення осіб, які з'явилися для касаційного розгляду справи, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи та рішення, що приймалися під час її розгляду, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.
31 березня 2002 року відбулися вибори народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських Голів.
За результатами виборів Голови Погребняківської сільської ради Семенівського району Полтавської області обрано ОСОБА_1
Рішенням Погребняківської сільської ради Семенівського району Полтавської області № 4 від 27 серпня 2005 року його повноваження, як Погребняківського сільського Голови, було достроково припинено, відповідно до пункту 2 статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування".
Не погоджуючись з зазначеним рішенням сільської ради, ОСОБА_1 оскаржив його до суду.
Статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що рада у межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймаються обов'язково шляхом таємного голосування у разі прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського голови у випадках, передбачених цим Законом.
Частиною 2 статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлено, що повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.
За наявності таких підстав, повноваження сільського голови можуть бути припинені достроково за рішенням, зокрема, відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.
Відмовляючи ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що оскаржуване ним рішення сільської ради не суперечить вимогам Закону України "Про місцеве самоврядування" (280/97-ВР) .
При цьому, судами встановлено, що рішення про скликання сесії Погребняківської сільської ради Семенівського району Полтавської області було ініційовано групою депутатів цієї ради, у зв'язку з необхідністю терміново вирішити питання внесення змін до бюджету сільської ради. З відповідним зверненням вони звернулися до сільської ради, в якому вказали порядок денний сесії та час її проведення.
Відповідно до протоколу сесії, до її порядку денного було включено декілька питань.
Питання щодо дострокового припинення повноважень Голови Погребняківської сільської ради Семенівського району Полтавської області ОСОБА_1 до порядку денного не включалося, а виникло безпосередньо під час проведення сесії. Зокрема, воно було зініційовано депутатом ОСОБА_3, з огляду на виступ Голови Семенівської районної державної адміністрації, у якому була дана негативна оцінка роботи ОСОБА_1, як сільського Голови.
У подальшому було проведено таємне голосування з зазначеного питання, за результатами якого прийнято рішення про дострокове припинення повноважень Голови Погребняківської сільської ради Семенівського району Полтавської області ОСОБА_1
Проте, таких висновків суди дійшли з порушенням вимог процесуального законодавства щодо всебічності й повноти з'ясування дійсних обставин справи, прав та обов'язків сторін у відповідних правовідносинах.
Відповідно до статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування" сільська рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Сесія ради скликається сільським головою в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал.
У разі його немотивованої відмови або неможливості його скликати сесію ради, сесія скликається секретарем сільської ради.
Якщо сільський голова або секретар сільської ради без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після надходження пропозиції не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради, виконавчого комітету сільської ради про її скликання, сесія може бути скликана депутатами ради, які становлять не менше, як одну третину складу ради.
Разом з цим, з матеріалів справи не вбачається, за яких обставин була скликана 25 сесія 25 скликання Погребняківської сільської ради Семенівського району Полтавської області та створена ініціативна група з питання скликання ради та мотиви її проведення.
Окрім того, у такому разі, сесію ради, відповідно до частини 10 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування", повинен був відкрити один з депутатів, що входить до її складу, за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія. Вести ж сесію за рішенням ради також повинен був один з депутатів цієї ради.
Протокол сесії сільської ради у такому разі підписується депутатом ради, який за дорученням депутатів головував на її засіданні.
Судами ці питання не досліджувалися; у протоколі сесії від 27 серпня 2005 року (а. с. 14-24) та її рішеннях (а. с. 26-29), наявних у матеріалах справи, секретарем виконавчого комітету ради зроблено відмітку, що Голова сільської ради від їх підпису відмовився.
Відповідно до частини 9 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування" рішення про скликання сесії ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Проте, судами не з'ясовувалося питання, яким чином та у які строки депутати Погребняківської сільської ради повідомлялися про час і місце проведення сесії та питання, що вносилися до розгляду та вирішення.
Окрім того, як вбачається, питання припинення повноважень Голови Погребняківської сільської ради ОСОБА_1, що є предметом спору у даній справі, не було включено до порядку денного сесії. Судами ж, у свою чергу, не з'ясовувалося питання, чи ставилося на обговорення питання його включення до порядку денного сесії 27 серпня 2005 року та чи обговорювалося воно депутатами.
За таких обставин, висновки судів першої та апеляційної інстанцій базуються лише на припущеннях про обставини справи, що є порушенням норм процесуального права, яке призвело до неправильного вирішення справи. Зазначене, відповідно до статті 227 КАС України, є підставою для скасування судових рішень, з передачею справи на новий розгляд.
Під час нового розгляду справи суду необхідно врахувати, що рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального закону і всебічно перевіривши обставини, вирішив спір відповідно до норм матеріального права, а обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для даної справи, а висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні.
Керуючись статтями 223, 227, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
у х в а л и л а:
Касаційну скаргу ОСОБА_2 задовольнити частково.
Постанову Семенівського районного суду Полтавської області від 21 березня 2006 року та ухвалу Апеляційного суду Полтавської області від 11 травня 2006 року скасувати.
Справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і оскарженню не підлягає, крім як з підстав, передбачених статтею 237 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий, суддя М. І. Смокович Судді Т. Ф. Весельська С. А. Горбатюк О. В. Мироненко Т. А. Чумаченко