ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
IМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 лютого 2008 року м. Київ
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
головуючого: Смоковича М.I.
суддів: Весельської Т.Ф.
Горбатюка С.А.
Мироненка О.В.
Чумаченко Т.А.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу відділу Державної автомобільної інспекції управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області на постанову Ленінського районного суду м. Вінниці від 14 березня 2006 року та ухвалу апеляційного суду Вінницької області від 04 травня 2006 року у справі за позовом ОСОБА_1до міжрайонного реєстраційно-екзаменаційного відділу управління Державної автомобільної інспекції управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області про зобов'язання зареєструвати автомобіль, -
в с т а н о в и л а:
ОСОБА_1. звернувся до суду з позовом до міжрайонного реєстраційно-екзаменаційного відділу управління Державної автомобільної інспекції управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області про зобов'язання зареєструвати автомобіль.
Постановою Ленінського районного суду м. Вінниці від 14 березня 2006 року позов ОСОБА_1. задоволено. Зобов'язано міжрайонне реєстраційно-екзаменаційне відділення управління Державної автомобільної інспекції Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області зареєструвати автомобіль марки "OPEL VECTRA CARAVAN" 1998 року випуску, кузов НОМЕР_1УНIВЕРСАЛ.
Ухвалою апеляційного суду Вінницької області від 04 травня 2006 року постанову Ленінського районного суду м. Вінниці від 14 березня 2006 року залишено без зміни та доповнено резолютивну частину постанови вказівкою про зобов'язання міжрайонного реєстраційно-екзаменаційного відділу управління Державної автомобільної інспекції управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області зареєструвати зазначений автомобіль ні ім'я ОСОБА_1.
Не погоджуючись з постановленими у справі рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, відділ Державної автомобільної інспекції управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції і постановити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову Черкашину О.Ю.
Заслухавши доповідь судді щодо обставин, необхідних для ухвалення рішення судом касаційної інстанції, перевіривши доводи касаційної скарги, правильність правової оцінки обставин у справі та застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню за таких підстав.
Судами встановлено, що рішенням Ленінського районного суду м. Вінниці від 19.10.2005 року за ОСОБА_1. визнано право на автомобіль марки "OPEL VECTRA CARAVAN" 1998 року випуску, кузов НОМЕР_1УНIВЕРСАЛ.
Після чого позивач звернувся до міжрайонного реєстраційно-екзаменаційного відділу управління Державної автомобільної інспекції управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області з заявою про реєстрацію зазначеного автомобіля.
Але йому було відмовлено в реєстрації, оскільки автомобіль не перебував на обліку на території України, свідоцтво про реєстрацію автомобіля є підробним, а також в інформаційній базі АIС "Національний банк даних "Автомобіль" відсутні дані про його ввезення на митну територію України.
Крім того, слідчим слідчого відділення Вишенського відділу міліції ВМВ управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області була порушена кримінальна справа за фактом підробки свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу та винесена постанова про зупинення провадження в кримінальній справі до встановлення особи, яка вчинила зазначений злочин.
Задовольняючи позов ОСОБА_1., суди виходили з того, що діями посадових осіб суб'єкта оскарження при скасуванні реєстрації автомобіля порушено право власності заявника на його майно, передбачене статтею 41 Конституції України (254к/96-ВР) , а також положення "Правил державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів всіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок".
З таким висновком судів погодитись не можна з огляду на наступне.
Нормами Конституції України (254к/96-ВР) та Закону України "Про власність" (697-12) закріплені гарантії недоторканності приватної власності.
Відповідно до вимог статті 41 Конституції України (254к/96-ВР) право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.
Згідно з пунктом 6 статті 4 Закону України "Про власність" (697-12) діяльність власника може бути обмежена чи припинена у випадках і в порядку, встановлених законодавчими актами України.
Такі обмеження діяльності власника транспортних засобів, враховуючи специфіку експлуатації автомобіля, як джерела підвищеної небезпеки і водночас об'єкта права власності, встановлені Законом України "Про дорожній рух" (3353-12) , "Правилами державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів всіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок" та "Правилами дорожнього руху".
Відповідно до статті 34 Закону України "Про дорожній рух" (3353-12) державна реєстрація і облік транспортних засобів здійснюється органом Державної інспекції Міністерства внутрішніх справ України, а її порядок встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 30 "Правил державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів всіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок" транспортні засоби (складові частини, що мають ідентифікаційні номери), ввезені в Україну фізичними особами, підлягають реєстрації на підставі заяв власників і виданих митними органами посвідчень на їх реєстрацію в підрозділах Державної автомобільної інстпекції із зазначенням відомостей про сплату мита, заборону відчуження, дати зворотного вивезення. Транспортні засоби, ввезені на територію України для постійного користування, повинні бути зняті з обліку у відповідних органах країни вивезення.
Згідно з пунктом 8 "Правил державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів всіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок" реєстрація транспортних засобів здійснюється на підставі заяви власника, поданої особисто, і документів, що посвідчують його особу, правомірність придбання транспортного засобу, оцінку його вартості, яка провадиться спеціалістом, що пройшов необхідну підготовку у порядку, встановленому МВС, Мін'юстом, Держпромполітики, Держмитслужбою та Фондом державного майна і має відповідні документи, відповідність конструкції транспортного засобу встановленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Відповідно до абзацу 4 пункту 10 "Правил державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоц иклів всіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок" транспортні засоби ввезені з-за кордону без сплати мита та інших податків (зборів), передбачених законодавством при імпорті автомобілів, їх реєстрація проводиться за умови подання документів про внесення цих платежів.
Крім того, відповідно до пункту 9 Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної підтримки автомобілебудівної промисловості України" №2779-III від 15.11.2001 року (2779-14) продаж автомобілів, ввезених в Україну і конфіскованих (примусово вилучених), у тому числі в рахунок погашення боргу або інших зобов'язань за цивільно-правовими угодами, договорами, у випадках, передбачених законодавством, або визнаних безгосподарними, здійснюється з нарахуванням податків та зборів, що справляються при імпорті автомобілів відповідно до закону, у разі якщо такі податки та збори не були попередньо сплачені. Автомобіль, що був попередньо ввезений в Україну без сплати (повної або часткової) передбачених законодавством податків та зборів, на підставі пільг, наданих законодавством, може бути відчужений або переданий у володіння, або (та) у користування, або (та) у розпорядження тільки після сплати у повному обсязі всіх податків та зборів, передбачених законодавством України на день ввезення автомобіля на митну територію України.
Таким чином, повно та правильно встановивши обставини справи, суди дійшли помилкового висновку про задоволення позовних вимог щодо зобов'язання міжрайонного реєстраційно-екзаменаційного відділу управління Державної автомобільної інспекції управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області зареєструвати автомобіль марки "OPEL VECTRA CARAVAN", 1998 року випуску, кузову НОМЕР_1УНIВЕРСАЛ на ім'я ОСОБА_1.
Тому рішення у справі підлягають скасуванню відповідно до вимог ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) з постановленням нового судового рішення.
Керуючись ст. ст. 220, 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) , колегія суддів -
постановила:
Касаційну скаргу відділу Державної автомобільної інспекції управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області задовольнити.
Постанову Ленінського районного суду м. Вінниці від 14 березня 2006 року та ухвалу апеляційного суду Вінницької області від 04 травня 2006 року скасувати.
У задоволенні позову ОСОБА_1до міжрайонного реєстраційно-екзаменаційного відділу управління Державної автомобільної інспекції управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області про зобов'язання зареєструвати автомобіль відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення і оскарженню не підлягає, крім як у порядку та з підстав, передбачених статтями 237 - 239 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) .
Судді: