ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 лютого 2008 року м. Київ
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Головуючого - судді Фадєєвої Н.М.
Суддів - Бим М.Є., Гордійчук М.П., Леонтович К.Г., Харченка В.В.
розглянувши у попередньому розгляді касаційну скаргу Відкритого акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" на постанову господарського суду Запорізької області від 27.02.2006р. та ухвалу Запорізького апеляційного господарського суду від 16.05.2006р. у справі за позовом ВАТ "Запоріжжяобленерго" до Запорізької обласної державної адміністрації про визнання нечинним пункту 4 рішення Надзвичайної протиепідемічної комісії Запорізької обласної державної адміністрації, -
В С Т А Н О В И Л А :
Справа №К-23590/06
Доповідач Фадєєва Н.М.
27.12.2005р. до господарського суду Запорізької області звернулось ВАТ "Запоріжжяобленерго" з адміністративним позовом до Запорізької обласної державної адміністрації про визнання нечинним пункту 4 рішення Надзвичайної протиепідемічної комісії Запорізької обласної державної адміністрації № 2/1 від 28.09.2004р. "Про хід виконання протоколу № 27 засідання державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 18.08.2004р".
Постановою господарського суду Запорізької області від 27.02.2006р. відмовлено в задоволенні позовних вимог Відкритого акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго".
Ухвалою Запорізького апеляційного господарського суду від 16.05.2006р. апеляційна скарга позивача залишена без задоволення, а постанова господарського суду Запорізької області від 27.02.2006р. – без змін.
Не погоджуючись з вищезазначеними судовими рішеннями, ВАТ "Запоріжжяобленерго" звернулося до Вищого адміністративного суду з касаційною скаргою, у якій просить скасувати вищезазначені судові рішення, ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права.
Касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 11.08.03р. №311 "Про державну надзвичайну протиепідемічну комісію при обласній державній адміністрації" створено державну надзвичайну протиепідемічну комісію, затверджено її склад та положення.
Згідно п.З Положення про державну надзвичайну проти епідеміологічну комісію при облдержадміністрації основними завданнями комісії є здійснення через органи виконавчої влади, керівників підприємств, установ, організацій контролю за виконанням санітарних та протиепідемічних заходів щодо запобігання розповсюдженню особливо небезпечних інфекційних хвороб, масових інфекційних захворювань та радіаційних уражень людей, їх наслідків, додержанням юридичними та фізичними особами санітарних норм.
Відповідно до п.6 зазначеного Положення, рішення комісії є обов'язковими для виконання органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями.
30.08.04р. Запорізької обласною держаною адміністрацією отримано доручення КМУ від 26.08.04р. №37770/0/1-04, за яким відповідач зобов'язався забезпечити виконання рішень протоколу №27 засідання державної комісії з питань техногенно - екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 18.08.04р.
Пунктом 8 Протоколу №27 доручено облдержадміністраціям разом з енергопостачальними компаніями до 01.12.04р. вжити дієвих заходів щодо упорядкування розрахунків за електроенергію та недопущення відключення від енергопостачання очисних споруд, водопровідних та каналізаційних систем, насосних станцій та інших об"єктів водопостачання.
28.09.04р. на виконання зазначеного протоколу, Надзвичайною протиепідемічною комісією Запорізької облдержадміністрації прийнято рішення №2/1 "Про хід виконання протоколу №27 засідання Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 18.08.2004р."
Відповідно до п.4 вказаного рішення, ВАТ "Запоріжжяобленерго" зобов'язано з метою недопущення виникнення епідемічних ускладнень серед населення припинити відключення об'єктів водопровідно-каналізаційного господарства від енергопостачання.
Не погодившись з вказаним пунктом рішенням надзвичайної протиепідемічної комісії Запорізької облдержадміністрації від 28.09.04р. №2/1, позивач звернувся до господарського суду з позовом про визнання його недійсним.
Колегія суддів погоджується з висновком суду про відмову в позові, виходячи з наступного.
Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.
Згідно ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 24 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання", на органи місцевого самоврядування спільно з підприємствами питного водопостачання покладено обов'язок розробляти та затверджувати спеціальні заходи на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, що призводять до припинення централізованого водопостачання.
У відповідності до положень статті 18 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", органи місцевого самоврядування повинні забезпечити жителів міст та інших населених пунктів питною водою, кількість та якість якої повинні відповідати вимогам санітарних норм.
Відповідно до ст. ЗО вказаного Закону, Надзвичайна протиепідемічна комісія не є постійно діючим органом та скликається головою комісії з урахуванням епідемічної ситуації, з метою здійснення оперативного контролю і координації органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій, пов'язаної із запобіганням і ліквідацією епідемій, інфекційних хвороб, масових отруєнь. На виконання своїх повноважень комісія приймає рішення, які є обов'язковими для органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій.
Статтею 6 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" встановлено принципи державної політики у сфері питної води та питного водопостачання, до яких відноситься, зокрема, заборона відключення об'єктів питного водопостачання та водовідведення від системи енерго-, газо-, теплопостачання як об'єктів життєзабезпечення і стратегічного призначення.
Таким чином, вказана стаття містить заборону відключення об'єктів питного водопостачання всіма організаціями без винятку.
Спірне рішення прийнято відповідачем з метою запобігання виникнення інфекційних хвороб, масових інфекційних захворювань, спалахів епідемій, для покращення санітарно-епіідемічного стану в області.
Таким чином, п.4 рішення надзвичайної протиепідемічної комісії запорізької сласної державної адміністрації №2/1 від 28.09.2004р. прийнятий відповідачем в межах компетенції та у відповідності до діючого законодавства, тому суд обґрунтовано відмовив позивачу в позові.
Відповідно до ст. 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення – без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст.ст. 220, 220-1, 221, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А :
Касаційну скаргу Відкритого акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" залишити без задоволення, а постанову господарського суду Запорізької області від 27.02.2006р. та ухвалу Запорізького апеляційного господарського суду від 16.05.2006р.- без змін.
Ухвала набирає чинності з моменту проголошення і оскарженню не підлягає.
Судді :