ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 лютого 2008 року Київ
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Головуючого - судді Фадєєвої Н.М.
Суддів - Бим М.Є., Гордійчук М.П., Леонтович К.Г., Чалого С.Я.
розглянувши у попередньому розгляді касаційну скаргу ТОВ "Укрцегла" на постанову господарського суду Київської області від 30.05.2006р. та ухвалу Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 15.11.2006р. у справі за позовом ТОВ "Кузьминецький цегляний завод" до Кузьминецької сільської ради, треті особи – Кагарлицька районна державна адміністрація, Кагарлицький районний відділ земельних ресурсів, ТОВ "Укрцегла", про визнання рішення нечинним, -
В С Т А Н О В И Л А :
Справа №К-38660/06
Доповідач Фадєєва Н.М.
ТОВ "Кузьминецький цегляний завод" звернувся до господарського суду з позовною заявою до Кузьминецької сільської ради про визнання нечинним рішення від 14.02.2006р. ХХХІ сесії Кузьминецької сільської ради 4 скликання "Про погодження місця розташування земельної ділянки ТОВ "Кузьминецький цегляний завод", обґрунтовуючи позовні вимоги наступним.
Розпорядженням Кагарлицької районної державної адміністрації № 780 від 27.12.2005р. на підставі позитивного висновку комісії позивачу надано дозвіл на збір матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки, який містить вимогу про наявність в матеріалах попереднього погодження, в тому числі, висновку сільської ради щодо найбільш доцільного місця розташування земельної ділянки.
З клопотання № 14 від 06.02.2006р. позивач звернувся до Кузьминецької сільської ради про надання зазначеного висновку. За наслідками розгляду даного клопотання, сесія ухвалила рішення від 14.02.2006р. про неможливість надання погодження місця розташування земельної ділянки площею 1,5 га., оскільки на земельну ділянку розміром 1 га. виготовляється проектна документація на користування землею ТОВ "Укрцегла".
Позивач не погодився з прийнятим рішенням, оскільки вважає, що має пріоритетне право на отримання земельної ділянки, оскільки остання безпосередньо межує із земельною ділянкою, придбаною підприємством у власність. Крім цього, позивач стверджував, що земельна ділянка знаходиться в межах запасу держави та відповідно не перебуває в орендному користуванні чи власності. Розпорядженням Кагарлицької районної державної адміністрації № 01-25-0199 від 13.02.2006р. позивачу погоджено місце розташування земельної ділянки. Позивач просив рішення від 14.02.2006р. визнати нечинним, а також визнати розпорядження Кагарлицької РДА № 01-25-0199 від 13.02.2006р. достатньою підставою для подальшого погодження ним місця розташування земельної ділянки та її відводу в орендне користування строком на 49 років.
Постановою господарського суду Київської області від 30.05.2006р. задоволені позовні вимоги.
Ухвалою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 15.11.2006р. апеляційні скарги залишена без задоволення, а постанова господарського суду Київської області від 30.05.2006р. – без змін
Не погоджуючись з вищезазначеними судовими рішеннями, ТОВ "Укрцегла" подало касаційну скаргу до Вищого адміністративного суду України, у якій просить скасувати вищезазначені судові рішення, ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права.
Касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом, рішенням виконкому Київської районної ради депутатів трудящих № 778 від 03.10.59р. відведено Ржищівській міжколгоспній будівельній організації земельну ділянку під будівництво цегельного заводу і глиняний кар'єр площею 3,0 га.
Актом від 09.01.84р. відведено в натурі в тимчасове користування земельну ку площею 3 га. Кагарлицькому цегельному заводу. Розпорядженням Кагарлицької районної ради народних депутатів № 349 від 03.11.1995р. проведено перереєстрацію Кагарлицького міжколгоспного управління цегельних заводів в Кузьминецький цегельний завод. Із матеріалів справи також вбачається, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Кузьминецький цегляний завод" на підставі договору купівлі-продажу державного майна об'єкта незавершеного будівництва, що продано шляхом викупу-розширення Кузьминецького цегельного заводу від 02.04.2003р. було придбано будівлю на земельній ділянці площею 3,0 га під виробництво цегли. Даний договір було нотаріально посвідчено та зареєстровано в Кузьминецькій сільраді
Земельна ділянка, яка розташована під зазначеною будівлею була придбана підприємством на підставі договору купівлі-продажу від 06.05.2005р. з Кагарлицькою районною державною адміністрацією та отримано акт на право гної власності на земельну ділянку. В зв'язку з реконструкцією існуючої будівлі та будівництвом інших споруд, виникла необхідність у розширенні території земельної ділянки під забудову.
В листі Київської обласної державної адміністрації № 11-32-15124 від 2005р. позивачу визначено перелік документів, необхідних для отримання погодження на збір документів з метою вирішення питання про погодження місця розташування об'єкта на території Кузьминецької сільської ради для розширення будівництва цегельного заводу.
11.11.2005р. комісією складено акт вибору земельної ділянки, що качається до відведення ТОВ "Кузьминецький цегляний завод" для розширення господарського двору існуючого заводу на території Кузьминецької сільради, яким зроблено висновок про можливість погодження відведення відповідної земельної и. З акту вбачається, що земельна ділянка площею 1,5га являє собою землі Кузьминецької сільської ради, правами третіх осіб не обтяжена і межує із їй державної власності.
Розпорядженням Кагарлицької районної державної адміністрації № 780 від 27.12.2005р. "Про надання дозволу ТОВ "Кузьминецький цегляний завод" на збір матеріалів попереднього погодження розташування земельної ділянки" надано відповідний дозвіл .
06.02.2006р. позивач звернувся до Кузьминецької сільської ради з клопотанням надання зазначеного висновку.
Листом № 01-25-0199 від 13.02.2006р. Кагарлицька районна державна адміністрація погодила місце розташування земельної ділянки ТОВ "Кузьминецький цегляний завод".
Рішенням XXXI сесії Кузьминецької сільської ради IV скликання від 2.2006р. "Про погодження місця розташування земельної ділянки ТОВ "Кузьминецький цегляний завод" для розширення господарського двору існуючого заводу в межах Кузьминецької сільської ради" відмовлено у наданні погодження я розташування земельної ділянки розміром 1,5000га. ТОВ "Кузьминецький цегляний завод" в зв'язку з тим, що на земельну ділянку розміром 1,0000га. виготовляє проектну документацію на користування землею ТОВ "Укрцегла" .
Рішенням II сесії Кузьминецької сільської ради V скликання від 19.05.2006р. внесення змін і доповнень до рішення XXXI сесії Кузьминецької сільської ради кликання від 14.02.2006р. "Про погодження місця розташування земельної ділянки ТОВ "Кузьминецький цегляний завод" для розширення господарського двору існуючого заводу в межах Кузьминецької сільської ради" вирішено відмовити у наданні погодження місця розташування земельної ділянки розміром 1,5000га. ТОВ "Кузьминецький цегляний завод" в зв'язку з тим, що ТОВ "Кузьминецький цегляний " про зверненні з листом № 14 від 06.02.2006р. не дотрималось вимог ст. 151 Земельного кодексу України та на земельну ділянку розміром 1,0000га являється проектна документація на користування землею ТОВ "Укрцегла".
Розпорядженням Кагарлицької районної державної адміністрації №042 від 2002р. ТОВ "Укрцегла" надано дозвіл на виготовлення технічної документації по передачі в оренду земельних ділянок на території Кузьминецької сільської ради, яке було скасовано 02.03.2006р. розпорядженням Кагарлицької районної державної адміністрації № 148.
Перевіривши застосування норм матеріального та процесуального права судом, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що постанова суду має бути залишена без змін, а касаційна скарга без задоволення з наступних підстав.
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації, статтею 126 цього Кодексу передбачено, що право власності на земельну і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами.
Статтею 57 Закону України "Про власність" передбачено, що якщо в результаті видання акта органом державного управління або місцевим органом державної влади, не відповідає законові, порушуються права власника та інших осіб щодо володіння, користування чи розпорядження належним їм майном, такий акт визнається недійсним за позовом власника або особи, права якої порушено.
Відповідно до ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
В ст. 393 ЦК України передбачено, що правовий акт органу місцевого самоврядування визнається незаконним, якщо порушує права власника та не відповідає нормам закону.
Тобто, зі змісту вищенаведених норм вбачається, що підставами для задоволення позову про визнання акта незаконним є невідповідність його вимогам того законодавства та порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача по справі.
Матеріалами справи підтверджується, що рішенням Кузьминецької сільської ради від 14.02.2006р. "Про погодження місця розташування земельної ділянки ТОВ "Кузьминецький цегляний завод" для розширення господарського двору існуючого заводу в межах Кузьминецької сільської ради" відмовлено ТОВ "Кузьминецький цегляний завод" у наданні погодження місця розташування земельної ділянки розміром 1,5000га. в зв'язку з тим, що на земельну ділянку розміром 1,0000га. виготовляє проектну документацію на користування землею ТОВ "Укрцегла".
Рішенням Кузьминецької сільської ради від 19.05.2006р. "Про внесення змін і доповнень до рішення XXXI сесії Кузьминецької сільської ради IV скликання від 14.02.2006р. "Про погодження місця розташування земельної ділянки ТОВ "Кузьминецький цегляний завод" для розширення господарського двору існуючого заводу в межах Кузьминецької сільської ради" вирішено відмовити у наданні погодження місця розташування земельної ділянки розміром 1,5000га. ТОВ "Кузьминецький цегляний завод" в зв'язку з тим, що ТОВ "Кузьминецький цегляний завод" при зверненні з листом № 14 від 06.02.2006р. не дотрималось вимог ст. 151Земельного кодексу України та на земельну ділянку розміром 1,0000га. виготовляється проектна документація на користування землею ТОВ "Укрцегла".
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності, підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу.
Згідно ст. 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.
Матеріалами справи підтверджується, що відповідно до акту вибору земельної ділянки, що передбачається до відведення ТОВ "Кузьминецький цегляний завод" для розширення господарського двору існуючого заводу на території Кузьминецької сільської ради від 11.11.2005р земельна ділянка площею 1,5 га. являє собою землі запасу Кузьминецької сільської ради, правами третіх осіб не обтяжена і межує із землями державної власності.
Відповідно до довідки Кагарлицького районного відділу земельних ресурсів № 657 від 29.05.2006р. відповідна земельна ділянка знаходиться на території Кузьминецької сільської ради за межами населених пунктів.
Відповідно до довідки Кагарлицького районного відділу земельних ресурсів № 657 від 29.05.2006р. відповідна земельна ділянка знаходиться на території Кузьминецької сільської ради за межами населених пунктів.
Згідно ст. 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації відповідно до закону.
В п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України (2768-14) зазначено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Таким чином, апеляційний господарський суд погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що повноваження щодо розпорядження відповідною земельною ділянкою належали саме Кагарлицькій районній державній адміністрації, а тому оскаржуване рішення прийняте відповідачем поза межами його компетенції та порушує норми Земельного кодексу України (2768-14) .
Відповідно до п.2 Роз'яснення В АСУ "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" № 02-5/35 (v5_35800-00) від 26.01.2000р. підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
Стосовно посилання відповідача, що позивачем погодження в порядку ст. 151 Земельного кодексу України здійснено не було та жодних матеріалів чи розрахунків відповідачу надано не було апеляційний господарський суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради. До клопотання про відведення земельної ділянки додаються матеріали, передбачені частиною п'ятнадцятою статті 151 цього Кодексу, документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування.
Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки.
Проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
При наданні земельної ділянки у користування обласним державним адміністраціям, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або Кабінетом міністрів України сільські, селищні, міські, районні, обласні ради, районні державні адміністрації за місцем розташування земельної ділянки подають свій висновок відповідно обласні державній адміністрації, Раді міністрів Автономної Республіки Крим.
Таким чином, нормами зазначеної статті не передбачено здійснення відповідного погодження з сільською ( селищною) радою.
Частиною 9 ст. 151 Земельного кодексу України передбачено, що якщо погодження місця розташування об’єкта провадиться районною, обласною державною адміністрацією, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою України, сільська, селищна, міська рада готує свій висновок і подає матеріали на погодження до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації.
Таким чином, суд дійшов правильного висновку про прийняття відповідачем оскаржуваного рішення поза межами його компетенції та з порушенням норм ст.. 12, 122, 123, 151 Земельного кодексу України (2768-14) .
Колегія суддів вважає, що постанова суду прийнята з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому має бути залишена без змін.
Відповідно до ст. 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення – без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст.ст. 220, 220-1, 221, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А :
Касаційну скаргу ТОВ "Укрцегла" залишити без задоволення, а постанову господарського суду Київської області від 30.05.2006р. та ухвалу Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 15.11.2006р. - без змін.
Ухвала набирає чинності з моменту проголошення і оскарженню не підлягає.
Судді :