ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 лютого 2008 року Київ
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Головуючого - судді Фадєєвої Н.М.
Суддів - Бим М.Є., Гордійчук М.П., Леонтович К.Г., Чалого С.Я.
розглянувши у попередньому розгляді касаційну скаргу ТОВ "Созидатель" на постанову господарського суду м. Севастополь від 03.10.2006р. та ухвалу Севастопольського апеляційного господарського суду від 12.12.2006р. у справі за позовом ТОВ "Созидатель" до Севастопольської міської ради про визнання частково недійсним рішення, -
В С Т А Н О В И Л А :
Справа №К-164/07
Доповідач Фадєєва Н.М.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Созидатель" (далі - позивач) звернулось в суд з позовною заявою до Севастопольської міської Ради (далі - відповідач) про визнання недійсним рішення II сесії Севастопольської міської Ради V скликання №46 від 06.06.2006 "Про проведення конкурсу з визначення орендарів земельних ділянок і аукціону з продажу права оренди на земельні ділянки" в частині оголошення конкурсу щодо земельної ділянки, яка розташована в м. Севастополі по Камишовому шосе, площею 0,88 га, для будівництва торгівельного комплексу. Позов було мотивовано тим, що оспорюваний акт прийнятий у порушення частин шостої та сьомої статті 16 Закону України "Про оренду землі", оскільки, на думку позивача, проведення конкурсу можливо тільки у випадку надходження двох і більше заяв стосовно однієї і тієї ж земельної ділянки, а порядок проведення аукціону повинен бути визначений законодавством.
Постановою господарського суду м. Севастополя від 03.10.2006р. відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою Севастопольського апеляційного господарського суду від 12.12.2006р. апеляційна скарга залишена без задоволення, а постанова господарського суду м. Севастополя від 03.10.2006р. – без змін.
Не погоджуючись з вищезазначеними судовими рішеннями, ТОВ "Созидатель" звернулося з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, у якій просить скасувати вищезазначені судові рішення, ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права.
Касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Частиною 1 статті 143 Конституції України встановлено, що територіальні громади міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
Частиною 1 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997р. № 280/97-ВР та ч. 1 статті 83 Земельного кодексу України передбачено право комунальної власності територіальних громад міст на землю.
Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міських рад віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Отже, повноваження щодо надання у користування земельних ділянок, які є комунальною власністю громади міста Севастополя, в тому числі земельної ділянки, що розташована в місті Севастополі по Камишовому шосе, площею 0, 88 га., належать Севастопольській міській раді.
Згідно з частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Статтею 16 Закону України "Про оренду землі" встановлений порядок укладення договору оренди комунальної власності. Частиною 7 вказаної статті в діючій редакції передбачено, що порядок проведення конкурсу чи аукціону на набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах визначається законодавством. Однак зазначений порядок законодавством України не визначений.
Частиною 8 статті 15 Закону України "Про оренду землі" в редакції чинної до 05.11.2003р. Севастопольська міська рада як орендодавець була наділена повноваженнями визначати порядок набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах та зобов"язань забезпечувати дотримання вимог законодавства про добросовісну конкуренцію.
З метою реалізації вказаної норми закону рішенням ІХ сесії Севастопольської міської ради від 14.10.2003р. № 1350 затверджено Положення про порядок проведення конкурсу з визначення орендарів земельних ділянок.
Порядок продажу права оренди земель територіальної громади міста Севастополя визначений Положенням про порядок продажу права оренди на земельні ділянки в адміністративно-територіальних межах міста Севастополя, яке затверджено рішенням 16 сесії Севастопольської міської ради від 07.09.2005р. № 3712.
Данні Положення чинності не втратили і діють до набуття чинності законодавством, яке має бути прийнято на виконання частини 7 статті 16 Закону України "Про оренду землі".
Відповідно до пункту 1.6 Положення про порядок проведення конкурсу з визначення орендарів земельних ділянок, конкурс проводиться у випадках надходження двох та більше клопотань суб"єктів підприємницької діяльності на передачу в оренду однієї і тієї самої земельної ділянки, а також за рішенням міської ради та за поданням Севастопольської міської державної адміністрації.
Згідно з пунктами 9,10 Положення про порядок продажу права оренди на земельні ділянки в адміністративно-територіальних межах міста Севастополя Севастопольська міська державна адміністрація складає перелік земельних ділянок, право на оренду яких пропонується для винесення на аукціон, а Севастопольська міська рада своїм рішенням затверджує наданий перелік.
Можливість призначення конкурсу або аукціону за ініціативою Севастопольської міської ради незалежно від кількості отриманих клопотань на передачу в оренду однієї і тієї самої земельної ділянки обумовлена його статусом – органа, наділеного відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) , Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) , Земельного кодексу України (2768-14) , правом представляти інтереси і приймати рішення від імені територіальної громади – власника землі.
Пунктом 2 рішення 18 сесії Севастопольської міської ради від 07.09.2005р. № 3712 встановлено, що не підлягає продажу право оренди на земельні ділянки, на які Севастопольською міською радою виданий дозвіл на складання проекту відведення, якщо строк вказаного дозволу не сплинув або продовжений у встановленому законодавством порядку.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку про повне з’ясування судом обставин, що мають значення для справи, відсутність порушень або неправильного застосування норм матеріального чи процесуального права.
Відповідно до ст. 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення – без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст.ст. 220, 220-1, 221, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А :
Касаційну скаргу ТОВ "Созидатель" залишити без задоволення, а постанову господарського суду м. Севастополь від 03.10.2006р. та ухвалу Севастопольського апеляційного господарського суду від 12.12.2006р. у справі № 1/067 - без змін.
Ухвала набирає чинності з моменту проголошення і оскарженню не підлягає.
Судді :