ВИЩИЙ АдміністративниЙ СУД УКРАЇНИ
 
                01010, м. Київ, вул. Московська, 8
                              УХВАЛА
                          Iменем України
     "16" листопада 2006 р.  №К-8805/06
     Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
     Головуючого  Сергейчука О.А.
     Суддів  Костенка М.I.
     Маринчак Н.Є.
     Нечитайла О.М.
     Шипуліної Т.М.
     секретар судового засідання  Бойченко Ю.П.
     за участю представників:
     позивача:   1.Сокольський  В.В.  (дов.  від   10.11.2006   р.
№30/685);
     2.Добренко Л.Г. (дов. від 05.06.2006 р. №30/447);
     3.Псалтирьова Т.Т. (дов. від 14.02.2005 р. №30/317);
     4.Переяславська М.В. (дов. від 10.11.2006 р. №30/684);
     відповідача:   1.Яковенко  Є.О.  (дов.  від   14.11.2006   р.
№10071/7/10-023);
     2.Самойленко Т.В. (дов. від 05.06.2006 р. №4726/7/10-022);
     3.Кваша Т.М. (дов. від 14.11.2006 р. №10074/7/10-023);
     4.Білоножко А.П. (дов. від 05.06.2006 р. №729/7/10-022);
     5.Симонов С.В. (дов. від 14.11.2006 р. №10072/7/10-023)
     розглянувши   касаційну   скаргу   Відкритого    акціонерного
товариства "Марганецький гірничо-збагачувальний комбінат"
     на постанову Дніпропетровського  апеляційного  господарського
суду від 19.05.2006 р.
     у справі №27/235
     за позовом  Відкритого акціонерного товариства  "Марганецький
гірничо-збагачувальний комбінат"
     до  Марганецької об'єднаної державної податкової інспекції
     про  визнання недійсним податкового повідомлення-рішення
 
                            ВСТАНОВИВ:
     Відкрите      акціонерне       товариство       "Марганецький
гірничо-збагачувальний комбінат" (далі по тексту  -  позивач,  ВАТ
"Марганецький   ГЗК")   звернулось    до    Господарського    суду
Дніпропетровської області з  позовом  до  Марганецької  об'єднаної
державної податкової  інспекції  (далі  по  тексту  -  відповідач,
Марганецька   ОДПI)    про    визнання    недійсним    податкового
повідомлення-рішення від 19.10.2004 р. №0000532301/2.
     Рішенням господарського суду  Дніпропетровської  області  від
13.01.2005 р. у  справі  №27/235  (суддя  Татарчук  В.О.)  позовні
вимоги  ВАТ  "Марганецький  ГЗК"  задоволено;  визнано   недійсним
податкове повідомлення-рішення Марганецької ОДПI від 19.10.2004 р.
№0000532301/2.
     Постановою  Дніпропетровського  апеляційного   господарського
суду від 19.05.2005 р. у справі №27/235 (головуючий суддя  -  Шуба
I.К.,  судді  Кузнецова  I.Л.,  Чимбар  Л.О.)  скасовано   рішення
Господарського суду Дніпропетровської області від 13.01.2005 р.; в
задоволенні позовних вимог ВАТ "Марганецький ГЗК" відмовлено.
     ВАТ  "Марганецький  ГЗК"   не   погоджуючись   з   постановою
Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 19.05.2005
р у  справі  №27/235  подало  касаційну  скаргу,  в  якій  просить
скасувати  вищезазначену  постанову,  з  підстав  порушення  судом
апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального  права;
рішення  Господарського   суду   Дніпропетровської   області   від
13.01.2005 р. залишити без змін.
     Заслухавши суддю-доповідача, пояснення  представників  сторін
та розглянувши надані  письмові  докази  в  їх  сукупності,  Вищий
адміністративний суд  України  вважає,  що  касаційна  скарга  ВАТ
"Марганецький ГЗК" підлягає задоволенню з наступних підстав.
     Судами попередніх інстанцій  встановлено,  що  10.08.2004  р.
Марганецькою   ОДПI   прийнято   податкове    повідомлення-рішення
№000532301/0, яким позивачу зменшено суму бюджетного відшкодування
з податку на додану вартість: за лютий 2004  р.  -  5  849  220,00
грн., за квітень 2004 р. - 11 406 905,00  грн.  та  1  086  759,00
грн., за червень 2004 р. - 15 112 287,00  грн.  та  1  092  356,00
грн., за серпень 2004 р. - 23 913 767,00 грн.
     В    результаті    апеляційного    узгодження     податкового
повідомлення-рішення  від  10.08.2004  р.  №0000532301/0   та   на
підставі   рішення   Державної    податкової    адміністрації    у
Дніпропетровській  області  від  19.10.2004  р.   №28649/10/25-008
Марганецькою  ОДПI  прийнято  податкове  повідомлення-рішення  від
19.10.2004 р. №0000532301/2, яким виявлено позивачу зменшено  суму
бюджетного відшкодування з податку на додану вартість: за  квітень
2004 р. - 9 085 247,00 грн., за травень 2004 р. -  12  970  512,00
грн., за червень 2004 р. - 7 846 641,00 грн.
     Податкове  повідомлення-рішення  рішення  від  19.10.2004  р.
№0000532301/2 прийнято Марганецькою ОДПI  на  підставі  акту  "Про
результати позапланової перевірки ВАТ "Марганецький ГЗК" з питання
підтвердження відшкодування податку на додану вартість  з  бюджету
за лютий, квітень, травень та червень 2004 року" від 10.08.2004 р.
№725/230/00190911 (далі по тексту - Акт перевірки).
     Актом перевірки встановлено, що в лютому, березні, квітні  та
червні 2004 р. ВАТ "Марганецький ГЗК" ввозило на  митну  територію
України імпортне телекомунікаційне обладнання, сплату  податку  на
додану  вартість  за  яке  було  відстрочено   шляхом   оформлення
податкових векселів, які в подальшому погашені шляхом включення по
податкових декларацій за березень, квітень,  травень  2004  р.  та
збільшення чистої суми податкових зобов'язань за ці періоди  на  9
085 247,00 грн., 13 289 132,00 грн. та 7 646 641,22 грн.
     В квітні, травні, червні  2004  р.  відповідні  суми  податку
віднесені ВАТ "Марганецький ГЗК" до складу податкового кредиту, що
призвело до виникнення у позивача від'ємного значення  податку  на
додану вартість.
     Актом перевірки також  встановлено,  що  отримане  обладнання
передано  ВАТ  "Марганецький  ГЗК"   до   Закритого   акціонерного
товариства "Українські  ра  діосистеми"  (далі  по  тексту  -  ЗАТ
"Українські  радіосистеми")  в  оперативний   лізинг   за   актами
прийому-передачі від 06.02.2004 р. №4, від 13.02.2004 р.  №5,  від
18.03.2004 р. №6 та  від  30.042004  р.  №7  згідно  договору  від
01.09.2003 р. №239.
     На думку відповідача, з урахуванням положень п.  4.3  ст.  4,
п.п. 7.5.2 п. 7.5 ст. 7 Закону  України  "Про  податок  на  додану
вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         та  п.  5.1  ст.  5  Закону  України  "Про
оподаткування   прибутку   підприємств"   ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
           вартість
придбаного обладнання не  відноситься  до  складу  валових  витрат
виробництва   та   не   підлягає    амортизації,    оскільки    не
використовується  у  власній  господарській  діяльності,  а   тому
позивач не мав права  відносити  до  податкового  кредиту  вказані
суми.
     Дніпропетровський апеляційний господарський суд відмовляючи в
задоволенні позовних вимог ВАТ "Марганецький ГЗК" виходив з  того,
що позивачем безпідставно і всупереч положенням п.п. 7.4.1 п.  7.4
ст.  7  Закону  України   "Про   податок   на   додану   вартість"
( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        , п. 1.3.2 ст. 1 та п. 5.1 ст. 5 Закону України  "Про
оподаткування  прибутку  підприємств"  ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
          віднесено  у
квітні, травні та червні 2004 р.  до  складу  податкового  кредиту
суму у розмірі 29 702 400,00  грн.,  оскільки  передача  позивачем
придбаного обладнання ЗАТ "Українські  радіосистеми"  на  підставі
договору оперативного лізингу від 01.09.2003 р. №239,  відсутність
актів введення такого майна в експлуатацію та неотримання вартості
лізингових платежів свідчить про те, що ВАТ "Марганецький ГЗК"  не
мало  наміру  використовувати  відповідне  обладнання  у   власній
господарській діяльності, в т.ч. і у діяльності по наданню майна в
оперативний лізинг.
     Поряд  з  цим,  Вищий   адміністративний   суд   України   не
погоджується з такою думкою суду апеляційної інстанції виходячи  з
наступного.
     Так, відповідно до п.п. 7.4.1 п. 7.4  ст.  7  Закону  України
"Про податок на додану вартість"  ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
          (тут  і  далі  по
тексту нормативно-правові акти в  редакції,  що  діяла  на  момент
виникнення  спірних  правовідносин)  податковий  кредит   звітного
періоду  складається  із  сум  податків,  сплачених  (нарахованих)
платником податку  у  звітному  періоді  у  зв'язку  з  придбанням
товарів (робіт,  послуг),  вартість  яких  відноситься  до  складу
валових  витрат  виробництва  (обігу)  та   основних   фондів   чи
нематеріальних активів, що підлягають амортизації.
     Згідно з п. 5.1  ст.  5  Закону  України  "Про  оподаткування
прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
         валові витрати виробництва  та
обігу (далі - валові витрати) -  сума  будь-яких  витрат  платника
податку  у  грошовій,  матеріальній  або  нематеріальній   формах,
здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг),  які
придбаваються (виготовляються)  таким  платником  податку  для  їх
подальшого використання у власній господарській діяльності.
     Пунктом 1.32 ст. 1 Закону України "Про оподаткування прибутку
підприємств"   ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
            встановлено,    що    господарська
діяльність - це будь-яка діяльність особи, направлена на отримання
доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у  разі
коли  безпосередня  участь  такої  особи   в   організації   такої
діяльності є регулярною, постійною та суттєвою.
     Так, судом першої інстанції встановлено:
     1)  01.09.2003  р.  між  ВАТ  "Марганецький   ГЗК"   та   ЗАТ
"Українські  радіосистеми"  укладено  договір  №239   оперативного
лізингу  комплексів  телекомунікаційного  GSM   -   обладнання   і
програмного забезпечення цифрових електронних систем комутації  за
умови сплати лізингоотримувачем  періодичних  лізингових  платежів
(т. 1 а.с. 72-77);
     2)   вартість   лізингових   платежів   згідно    з    актами
здачі-приймання  робіт  за  серпень,  вересень,  жовтень  2004  р.
віднесено ВАТ "Марганецький ГЗК" до валового доходу з  урахуванням
положень  п.п.  11.3.1  п.  11.3  ст.  11  Закону   України   "Про
оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
          та  відображено
відповідні суми в податковій декларації за вказані періоди;
     3) на виконання умов договору від  01.09.2003  р.  №239   ЗАТ
"Українські радіосистеми" платіжним дорученням від  14.12.2004  р.
№25656  (т.  2  а.с.  6)  перерахувало  ВАТ   "Марганецький   ГЗК"
лізинговий платіж у розмірі 258 500,00 грн.
     Відповідно до п. 1.18 ст. 1 Закону України "Про оподаткування
прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
         лізингова (орендна) операція -
господарська  операція  (крім  операцій  з  фрахтування  (чартеру)
морських  суден  та  інших  транспортних  засобів)   фізичної   чи
юридичної особи  (орендодавця),  що  передбачає  надання  основних
фондів або землі у користування іншим фізичним чи юридичним особам
(орендарям) за орендну плату та  на  визначений  строк.  Лізингові
(орендні) операції здійснюються  у  вигляді  оперативного  лізингу
(оренди),  фінансового  лізингу   (оренди),   зворотного   лізингу
(оренди), оренди землі та оренди жилих приміщень.
     Згідно з п. п. 1.18.1 п.  1.18  ст.  1  Закону  України  "Про
оподаткування  прибутку  підприємств"  ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
           оперативний
лізинг (оренда) - господарська  операція  фізичної  або  юридичної
особи, що передбачає відповідно до договору  оперативного  лізингу
(оренди) передання орендарю  майна,  що  підпадає  під  визначення
основного фонду згідно із статтею 8 цього Закону,  придбаного  або
виготовленого орендодавцем на  умовах  інших,  ніж  передбачаються
фінансовим лізингом (орендою).
     Підпунктом  8.2.1  п.  8.2  ст.   8   Закону   України   "Про
оподаткування прибутку підприємств"  ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
          визначено,  що
під терміном "основні фонди" слід розуміти  матеріальні  цінності,
що   призначаються   платником   податку   для   використання    у
господарській діяльності платника податку протягом  періоду,  який
перевищує 365 календарних днів  з  дати  введення  в  експлуатацію
таких матеріальних цінностей,  та  вартість  яких  перевищує  1000
гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним
зносом.
     Вищезазначене,  на  думку  судової  колегії,   дає   підстави
стверджувати,  що  висновок  суду  першої  інстанції  про  те,  що
передача GSM -  обладнання  і  програмного  забезпечення  цифрових
електронних  систем  комутації   іншим   суб'єктам   господарської
діяльності  на  платній  основі  (оперативний  лізинг)  є  власною
господарською діяльністю позивача направленою на отримання  доходу
є обгрунтованим та відповідає вимогам чинного законодавства.
     Посилання  відповідача  на  необхідність  наявності   у   ВАТ
"Марганецький ГЗК"  ліцензії  на  здійснення  діяльності  у  сфері
телекомунікації не приймається судовою колегією до уваги, оскільки
чинним законодавством не  передбачено  ліцензування  діяльності  з
надання в оперативний лізинг телекомунікаційного обладнання.
     Виходячи з викладеного, Вищий  адміністративний  суд  України
вважає за необхідне  зазначити,  що  рішення  Господарського  суду
Дніпропетровської області  від  13.01.2005  р.  у  справі  №27/235
ухвалено відповідно до вимог законодавства і скасовано  постановою
Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 19.05.2005
р. помилково.
     Відповідно до ст. 226 Кодексу  адміністративного  судочинства
України  ( 2747-15 ) (2747-15)
          суд  касаційної  інстанції  скасовує  судове
рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення  суду
першої інстанції, яке ухвалено відповідно до  закону  і  скасоване
або змінене помилково.
     За таких обставин, касаційна скарга  ВАТ  "Марганецький  ГЗК"
підлягає    задоволенню    у     повному     обсязі,     постанова
Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 19.05.2005
р. у справі №27/235 підлягає скасуванню, а рішення  Господарського
суду Дніпропетровської області від 13.01.2005 р. у справі  №27/235
залишенню в силі.
     На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 210 -  232  Кодексу
адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
        , суд -
 
                             УХВАЛИВ:
     Касаційну   скаргу   Відкритого    акціонерного    товариства
"Марганецький  гірничо-збагачувальний   комбінат"   на   постанову
Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 19.05.2005
р у справі №27/235 задовольнити.
     Постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду
від 19.05.2005 р. у справі №27/235 скасувати.
     Рішення Господарського  суду  Дніпропетровської  області  від
13.01.2005 р. у справі №27/235 залишити в силі.
     Ухвала  набирає  законної  сили  з  моменту  проголошення   і
оскарженню не підлягає, крім випадків,  встановлених  статтею  237
Кодексу адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
 
     Головуючий
     (підпис)
     О.А. Сергейчук
     Судді
     (підпис)
     М.I. Костенко
 
     (підпис)
     Н.Є. Маринчак
 
     (підпис)
     О.М. Нечитайло
 
     (підпис)
     Т.М. Шипуліна
     З оригіналом згідно Суддя  О.А. Сергейчук