ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
                           У Х В А Л А
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
                 16 листопада 2006 року   м. Київ
     Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі
:
     головуючого - судді  Бутенка В.I.,
     суддів :  Весельської Т.Ф.,
     Лиски Т.О.,
     Панченка О.I.,
     Сороки М.О.,
     при секретарі  Якименко О.М.,
     за участю  представника АППБ "Аваль" Рендюка М.В.,
     розглянувши  у  відкритому  судовому  засіданні   в   порядку
касаційного  провадження   адміністративну   справу   за   позовом
Акціонерного поштово-пенсійного банку "Аваль" в особі Чернівецької
обласної дирекції АППБ "Аваль" до управління  Пенсійного  фонду  у
Хотинському районі Чернівецької  області  про  визнання  недійсним
рішення, -
                      в с т а н о в и л а :
     Акціонерний   поштово-пенсійний   банк   "Аваль"   в    особі
Чернівецької обласної дирекції звернувся до господарського суду із
позовом,  в  якому  просив  визнати  недійсним  рішення   УПФУ   у
Хотинському  районі  №3  від  27.01.2005   р.   про   застосування
фінансової санкції за несвоєчасне  перерахування  або  несвоєчасне
зарахування на банківські рахунки органів Пенсійного фонду України
сум страхових внесків в розмірі 8237,12 грн.
     В обгрунтування своїх вимог зазначав, що оскаржуване  рішення
прийняте на підставі акту №3 від  27.01.2005  р.  за  результатами 
перевірки своєчасності, повноти нарахування та своєчасності сплати
страхових  внесків  на   загальнообов'язкове   державне   пенсійне
страхування позивачем.
     Даним актом зафіксовано, що АППБ "Аваль" в особі Чернівецької
обласної  дирекції  прийняв  від  Хотинської   районної   друкарні
платіжні документи на видачу коштів для виплати  заробітної  плати
та  здійснив   видачу   цих   коштів   без   одночасного   подання
страхувальником платіжних документів про перерахування коштів  для
сплати  відповідних  сум  страхових  внесків  або  документів,  що
підтверджують фактичну сплату таких сум.
     Позивач вважав оскаржуване рішення недійсним,  оскільки  АППБ
"Аваль" в особі Чернівецької  обласної  дирекції  не  є  юридичною
особою і здійснює свою діяльність від імені банку,  згідно  ст.ст.
80,  96  ЦК  України  ( 435-15 ) (435-15)
          філія  не   наділена   цивільною
правоздатністю  і відповідальність за несвоєчасне внесення сум  до
Пенсійного фонду несе юридична особа, в  складі  якої  знаходиться
така філія.
     Крім  того,  позивач  вказував  на  те,  що  страхувальник  -
Хотинська   районна   друкарня,   являється    суб'єктом    малого
підприємництва, яке сплачує єдиний податок, а тому не є  платником
збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
     Рішенням господарського  суду  Чернівецької  області  від  31
серпня 2005 року позов задоволено.
     Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду  від  17
січня 2006 року це рішення залишено без змін.
     Не погоджуючись  із  вказаними  судовими  рішеннями,  УПФУ  у
Хотинському районі подало касаційну  скаргу,  в  якій  просить  їх
скасувати та постановити нове рішення, яким відмовити  позивачу  у
задоволенні його вимог.
     При цьому в скарзі управління Пенсійного фонду посилається на
порушення судами норм матеріального і процесуального права.
     Колегія суддів вважає, що  касаційна  скарга  задоволенню  не
підлягає з наступних підстав.
     Приймаючи рішення про задоволення позову,  судом  як  першої,
так і апеляційної інстанції повно  встановлені  обставини  справи,
визначено спірні правовідносини та застосовано норми матеріального
законодавства, які їх регулюють.
     При цьому суди виходили з того, що позивачем не було порушено
вимог ч.12 ст.20 Закону України "Про загальнообов'язкове  державне
пенсійне страхування" ( 1058-15 ) (1058-15)
        , оскільки  в  матеріалах  справи
наявні  платіжні  доручення,  які  підтверджують  сплату   третьою
особою - Хотинською районною друкарнею єдиного податку за  спірний
період (а. с. 94-111).
     З матеріалів справи видно, що актом № 3  від  27  січня  2005
року Управління Пенсійного фонду у Хотинському районі  зафіксовано
видачу банком Хотинській  районній  друкарні  коштів  для  виплати
заробітної плати та прийняття  ним  документів  про  перерахування
страхових внесків за ставкою 1-2 %, а не 32 %. Рішенням  №  3  від 
27 січня 2005 року Управлінням   Пенсійного  фонду  у  Хотинському
районі застосовані фінансові  санкції  до  АППБ  "Аваль"  в  особі
Чернівецької обласної  дирекції  за  порушення  вимог  ч.12  ст.20
Закону  України   "Про   загальнообов'язкове   державне   пенсійне
страхування" ( 1058-15 ) (1058-15)
        , а саме за видачу готівкових  коштів  без
підтвердження сплати страхувальником -  третьою  особою  страхових
внесків у повному обсязі.
     Таке  рішення   відповідача   обгрунтовано   визнано   судами
неправомірним, виходячи з наступного.
     Відповідно   до   п.12   ст.   20   Закону    України    "Про
загальнообов'язкове державне  пенсійне  страхування"  ( 1058-15 ) (1058-15)
        ,
страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового  стану
платника страхових внесків.
     Установи  банків  приймають  від   страхувальників   платіжні
доручення та інші платіжні  документи  на  видачу  (перерахування)
коштів для виплат заробітної плати (доходу), на які відповідно  до
цього Закону нараховуються страхові внески, та  здійснюють  видачу
(перерахування)  зазначених  коштів  лише  за  умови   одночасного
подання страхувальником  платіжних  документів  про  перерахування
коштів  для  сплати  відповідних   сум   страхових   внесків   або
документів, що підтверджують  фактичну  сплату  цих  сум.  У  разі
невиконання банками цієї вимоги вони за рахунок власних  коштів  у
порядку,  встановленому  Національним  банком  України,  сплачують
відповідному територіальному  органу  Пенсійного  фонду  суму,  що
дорівнює сумі несплачених страхових внесків,  з  правом  зворотної
вимоги до страхувальників щодо відшкодування цієї суми.
     У разі наявності в платника страхових  внесків  одночасно  із
зобов'язаннями із сплати страхових внесків зобов'язань  із  сплати
податків, інших обов'язкових платежів, передбачених  законом,  або
зобов'язань  перед  іншими  кредиторами  зобов'язання  із   сплати
страхових внесків виконуються в  першу  чергу  і  мають  пріоритет
перед усіма іншими зобов'язаннями, крім зобов'язань  щодо  виплати
заробітної плати (доходу).
     Згідно із п. 10 ст. 20 згаданого Закону, якщо  страхувальники
несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески,  до
них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим  Законом,  а
посадові  особи,  винні  в  порушенні  законодавства  про   сплату
страхових   внесків,   несуть   дисциплінарну,    адміністративну,
цивільно-правову  або  кримінальну  відповідальність   згідно   із
законом.
     Таким чином, законом передбачено, що на  установи  банків  не
покладений обов'язок  перевірки  повноти  та  своєчасності  сплати
клієнтом податків, зборів та страхових  внесків  і  банк  не  несе
відповідальності   за   неповноту   чи    несвоєчасність    сплати
страхувальником  таких  податків  або  зборів.    Такий   висновок
апеляційного   суду   підтверджується   і   п.   1.29   Iнструкції
Національного банку України № 22 ( z0377-04 ) (z0377-04)
         від 21.01.04 р. "Про
безготівкові розрахунки в Україні у національній валюті".
     Крім того,  судами  встановлено,  що  третя  особа  Хотинська
районна друкарня є  платником  єдиного  податку,  тобто  суб'єктом
малого  підприємництва,  який   перейшов   на   спрощену   систему
оподаткування, і це підтверджується свідоцтвом  про  право  сплати
єдиного податку суб'єктом малого  підприємництва-юридичною  особою
№23 від 21 січня 2004 року (а.с. 93).
     Згідно п. 1 ч. 8 Розділу  XV  "Прикінцеві  положення"  Закону
України "Про загальнообов'язкове  державне  пенсійне  страхування"
( 1058-15 ) (1058-15)
        , встановлено, що  до  набрання  чинності  законом  про
спрямування частини страхових внесків  до  накопичувального  фонду
страхові  внески,  що  перераховуються  до   солідарної   системи,
сплачуються страхувальниками та застрахованими особами на умовах і
в порядку, визначених  Законом  України  "Про  загальнообов'язкове
державне  пенсійне  страхування"  ( 1058-15 ) (1058-15)
        ,  та   в   розмірах,
передбачених Законом України "Про  збір  на  обов'язкове  державне
пенсійне  страхування"  ( 400/97-ВР ) (400/97-ВР)
          для  відповідних  платників
збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.
     Відповідно до п. 6 Указу  Президента  України  "Про  спрощену
систему  оподаткування,  обліку  та  звітності  суб'єктів   малого
підприємництва" ( 727/98 ) (727/98)
          суб'єкт  малого  підприємництва,  який
сплачує єдиний  податок,  не  є  платником  збору  на  обов'язкове
державне пенсійне страхування.
     Пунктом 3 Указу  Президента  України  "Про  спрощену  систему
оподаткування,    обліку    та    звітності    суб'єктів    малого
підприємництва"  ( 727/98 ) (727/98)
          N  727/98  від  3  липня  1998   року
передбачено, що суб'єкти малого підприємництва які обрали спрощену
систему  оподаткування,  сплачують  єдиний  податок   на   рахунок
відділень  Державного  казначейства  України,  яке  у  свою  чергу
наступного дня після надходження коштів перераховують суми єдиного
податку у таких розмірах:
     - до Державного бюджету України - 20%;
     - до місцевого бюджету - 23 %;
     - до Пенсійного фонду України - 42 %;
     - на обов'язкове соціальне страхування - 15 %.
     Зазначений  Указ  відповідно  до  п.  4  Перехідних  положень
Конституції  України  ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
          діє  до  набрання   чинності
законом, прийнятим Верховною Радою України  з  цих  питань,  даних
щодо прийняття або набуття чинності законом з  питань  регулювання
спрощеної системи оподаткування,  обліку  та  звітності  суб'єктів
малого підприємництва сторонами наведено не було.
     Таким чином, встановивши, що третя  особа  у  спірний  період
перебувала на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності
і сплачувала єдиний податок, і з суми  якого  органами  Державного
казначейства перераховувалось до Пенсійного фонду України 42 %, що
підтверджується матеріалами справи, судами зроблений обгрунтований
висновок про відсутність механізму перевірки банком повноти сплати
страхових внесків та неправомірність застосування у даному випадку
відповідачем фінансових санкцій.
     Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що при  розгляді
справи судами як першої,  так  і  апеляційної  інстанцій  не  було
порушено норм матеріального чи процесуального права.
     Доводи  касаційної  скарги  зроблених  судами  висновків   не
спростовують, а тому оскаржувані судові рішення повинні залишатись
без змін.
     Керуючись  ст.ст.  220,  221,  223,  224,  230  КАС   України
( 2747-15 ) (2747-15)
        , колегія суддів, -
                        у х в а л и л а :
     Касаційну скаргу Управління Пенсійного  фонду  у  Хотинському
районі Чернівецької області залишити без задоволення,   а  рішення
господарського суду Чернівецької області від 31 серпня  2005  року
та ухвалу Львівського  апеляційного  господарського  суду  від  17
січня 2006 року  без змін.
     Ухвала  набирає  законної  сили  з  моменту  проголошення   і
оскарженню не підлягає.
     С у д д і :