ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
                           У Х В А Л А
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
     16 листопада 2006 року  м. Київ
     Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі
:
     головуючого -   Харченка В.В.
     суддів -      Берднік I.С.
     Кравченко О.О.
     Васильченко Н.В.
     Матолича С.В.
     при секретарі -  Білій-Грошко О.А.
     розглянувши у відкритому судовому засіданні
     касаційну   скаргу   Донецької    митниці    (правонаступника
Донбаської регіональної митниці)
     на рішення  господарського  суду  Донецької  області  від  29
березня 2005 року, ухвалу господарського  суду  Донецької  області
від 13 квітня 2005 року   та  постанову   Донецького  апеляційного
господарського суду від 9 червня 2005 року
     по справі за позовом Товариства з обмеженою  відповідальністю
"Трейд хауз "АКС" до Донбаської регіональної митниці про  визнання
недійсними талону відмови у митному оформленні товару № 746 від 23
грудня 2004 року та рішення про визначення коду товару № 187/12-кт
10205_04  від 17 грудня 2004 року,
                           ВСТАНОВИЛА :
     У грудні 2004 року ТОВ "Трейд хауз "АКС" звернулось до суду з
позовом  до  Донбаської   регіональної   митниці   (правонаступник
Донецька митниця) про визнання недійсними талону відмови у митному
оформленні товару № 746 від 23 грудня 2004  року  та  рішення  про
визначення коду товару № 187/12-кт 10205 від 17 грудня 2004 року.
     Рішенням   господарського  суду  Донецької  області  від   29
березня 2005 року (з урахуванням виправлення описки ухвалою від 12
вересня 2005  року),  залишеним  без  змін  постановою  Донецького
апеляційного господарського суду від 9  червня  2005  року,  позов
задоволено.
     Ухвалою господарського суду Донецької області від  13  квітня
2005 року  роз,яснено, що вказане рішення слід розуміти  як  таке,
яким  визнано  право  ТОВ  "Трейд  хауз  "АКС"  здійснювати  митне
оформлення   пластикових    канцелярських    настольних    наборів
(підставок-органайзерів) за кодом УКТЗЕД 3926100000.
     В  касаційній   скарзі   Донецька   митниця   (правонаступник
Донбаської регіональної митниці), посилаючись на порушення  судами
норм матеріального  та  процесуального  права,  просить  скасувати
рішення господарського суду Донецької області від 29 березня  2005
року, ухвалу цього суду від 13 квітня 2005  року  про  роз,яснення
цього рішення, постанову  Донецького  апеляційного  господарського
суду від 9 червня 2005 року,  припинити  провадження  у  справі  в
частині визнання недійсним рішення про визначення  коду  товару  №
187/12-кт 10205_04 від 17 грудня 2004 року, відмовити в позові про
визнання недійсним талону відмови в митному  оформленні  товару  №
746 від 23 грудня 2004 року за ВМД № 700000002/4/128642.
     В суд касаційної інстанції представник Донецької  митниці  не
з,явився, відповідач належним чином повідомлений про місце  і  час
розгляду справи, про що свідчить розписка.
     В письмових запереченнях на касаційну скаргу ТОВ "Трейд  хауз
"АКС"   вважає  рішення  судів  першої  та  апеляційної  інстанцій
законними та обгрунтованими,  просить їх залишити без змін.
     В суд касаційної інстанції представник ТОВ "Трейд хауз "АКС" 
не з'явився, належним чином повідомлений про місце і час  розгляду
справи в касаційному  порядку  відповідно  до  вимог  ст.  35  КАС
України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
     Заслухавши   доповідь   судді   Берднік   I.С.,   перевіривши
правильність застосування судами першої та  апеляційної  інстанцій
норм процесуального права, колегія  суддів  вважає,  що  касаційна
скарга  підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
     Як  встановлено  судами,  згідно  контракту   №   001-00/ООО,
укладеного 24  грудня  2003  року  між  чеською  фірмою  "DENBERRY 
ENTERPRISES"  та  ТОВ  "Трейд  хауз  "АКС",  останне  є   покупцем
канцелярських виробів, культтоварів сувенірів.
     3 грудня 2004 року для митного оформлення поставленого товару
на суму 27 918, 94 грн. позивачем подано відповідачу ВМД за  №   №
700000002/4/128642, в якій  товар  (набори  офісних  інструментів)
відповідно до Додатку до Закону України "Про митний тариф України"
( 2371-14 ) (2371-14)
         заявлено  за  кодом  УКТЗЕД  3926100000  (як  приладдя
конторське та шкільне, група 39).
     Відповідач з визначеним у ВМД кодом товару не погодився та не
прийняв вказану декларацію до митного оформлення.
     Рішенням  Відділу  номенклатури   та   класифікації   товарів
Донбаської регіональної митниці про визначення коду товару від  17
грудня 2004 року за № 187/12-кт 10205_04 встановлено код  УКТ  ЗЕД
товару позивача за № 700000002/4/128642-9608500000 (як наборів, до
складу яких входять два або більше відмічених товарів,  зазначених
у попередніх позиціях, група 96 (різні готові вироби)).
     На підставі вказаного рішення відповідачем було відмовлено  у
митному оформленні товарів позивача  та  видано  талон  відмови  у
пропуску на митну теритрію України чи митному оформленні   товарів
та інших предметів № 746 від 23 грудня 2004 року з  посиланням  на
ст.  313  МК  України,  внаслідок  порушення  позивачем   товарної
номенклатури.
     Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги ТОВ "Трейд
хауз "АКС",  виходив  з  того,  що  при  визначенні   коду  товару
(наборів офісних документів) позивачем проведено  у  відповідності
до п. 3 б  Основних  правил  інтерпритації  класіфікації  товарів,
виходячи з того, що  все  канцелярське  приладдя,  яке  входить  в
офісний набор, може  використовуватись  відокремлено,  проте,  для
задоволення потреб  в  упорядкуванні  канцелярського  приладдя  на
робочому  столі  вони  зібрані  в  єдиний  набір  на   спеціальній
підставці.   Правильність   визначення   позивачем   коду   товару
підтверджується і висновком товарознавчої експертизи № 522/25  від
3  березня  2005  року,  проведеної  Донецьким   науково-дослідним
інститутом судових експертиз.
     До  такого   висновку   суди   дійшли   з   порушенням   норм
матеріального та процесуального права.
     Відповідно до преамбули  Закону  України  "Про  Митний  тариф
України" ( 2371-14 ) (2371-14)
        , Митний тариф України -  це  систематизований
згідно з Українською  класифікацією  товарів  зовнішньоекономічної
діяльності  перелік  ставок  ввізного  мита,  яке  справляється  з
товарів,  що  ввозяться  на  митну  територію  України.  В  основу
товарної класифікаційної схеми  Митного  тарифу  України  (товарна
номенклатура)   покладено   Українську     класифікацію    товарів
зовнішньоекономічної діяльності, яка базується  на  Гармонізованій
системі опису та кодування товарів.
     Частиною 2  статті  312  Митного  кодексу  України  ( 92-15 ) (92-15)
        
визначено, що ведення  УКТЗЕД  здійснює  спеціально  уповноважений
центральний орган  виконавчої  влади  в  галузі  митної  справи  в
порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
     Пунктом 2, 4 Порядку ведення Української класифікації товарів
зовнішньоекономічної діяльності, затвердженої Постановою  Кабінету
Міністрів України від 12 грудня 2002 року № 1863  ( 1863-2002-п ) (1863-2002-п)
        ,
встановлено, що УКТЗЕД є товарною  номенклатурою  Митного  тарифу,
затвердженого  Законом  України   "Про   Митний   тариф   України"
( 2371-14 ) (2371-14)
        , що використовується  для  цілей  тарифного  та  інших
видів   регулювання   зовнішньоекономічної   діяльності,   ведення
статистики  зовнішньої  торгівлі,  здійснення  митного  оформлення
товарів. Держмитслужба забезпечує ведення УКТЗЕД.
     Як  вбачається  з  Порядку  роботи  відділу  номенклатури  та
класифікації товарів регіональної митниці, відділу контролю митної
вартості та номенклатури митниці при вирішенні питань класифікації
товарів,   що   переміщуються   через   митний   кордон   України,
затвердженого Наказом Державної митної служби України від 1 жовтня
2003 року № 646, митним органом, що визначає завдання, функції при
здійсненні  контролю   за   правильністю   класифікації   товарів,
прийнятті рішень про визначення коду товару при  вирішенні  питань
класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України
є відділ номенклатури та класифікації товарів регіональної митниці
та відділ контролю митної  вартості  та  номенклатури  митниці  за
напрямками класифікації товарів.
     Пунктом 2.9. зазначеного Порядку передбачено, що рішення  про
визначення  коду  товару  приймається  відділом  номенклатури   та
класифікації товарів регіональної  митниці  та  відділом  контролю
митної вартості та номенклатури митниці на  підставі  встановлених
характеристик товару, які є визначальними для класифікації  товару
згідно з вимогами УКТЗЕД.
     Відповідно до статті 313 Митного  кодексу  України  ( 92-15 ) (92-15)
        
митні  органи  класифікують  товари,  тобто  відносять  товари  до
класифікаційних групувань, зазначених  в  УКТЗЕД.  Рішення  митних
органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов'язковими
для підприємств і громадян.
     Код товару, зазначений у документах, наданих ТОВ "Трейд  хаус
"АКС" до  митного  органу  та  до  суду,  не  є  визначальним  для
класифікації  при  митному  оформленні  товарів,  а  лише   носить
інформативний (довідковий) характер.
     Відповідно до п. 2.10. Наказу  Держмитслужби  України  від  1
жовтня 2003 року № 646,  Відділ  номенклатури  митниці  має  право
готувати запити щодо класифікації  товару  до  підрозділу  митного
органу вищого рівня, якщо не може  самостійно  розв,язати  питання
класифікації товару через його складність.
     Таким  чином,  задовольняючи  позовні  вимоги,  суди   дійшли
помилкових висновків про  можливість  оскарження  рішення  митного
органу щодо визначення коду товару, не врахувавши положення статей
312, 313 Митного кодексу  України  ( 92-15 ) (92-15)
          та  не  спростувавши
повноважень  виключної  прерогативи  митної   служби   в   процесі
визначення коду товару за УКТЗЕД та не перевіривши, чи звертався з
запитом відповідач до підрозділу митного  органу  вищого  рівня  з
метою розв,язання питання класифікації товару.
     Враховуючи   викладене,   доводи    касаційної    скарги    є
вмотивованими та дають підстави для її часткового задоволення.
     Оскільки судами  першої  та  апеляційної  інстанції  допущено
порушення норм матеріального та процесуального  права,  які  могли
призвести до неправильного  вирішення  справи,  зазначені  рішення
підлягають скасуванню з направленням справи на новий розгляд.
     Крім того, ухвала господарського суду Донецької  області  від
13 квітня 2005 року щодо роз,яснення рішення  цього  суду  від  29
березня 2005 року  фактично  змінила  зміст  резолютивної  частини
рішення  суду,  що  є  порушенням  вимог  ст.   89   ГПК   України
( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  то  ухвала  про  роз,яснення  судового  рішення  теж
підлягає скасуванню.
     Керуючись ст. ст.   220,  221,  227,  230,  231  КАС  України
( 2747-15 ) (2747-15)
        , колегія суддів
                            УХВАЛИЛА :
     Касаційну   скаргу   Донецької    митниці    (правонаступника
Донбаської регіональної митниці) задовольнити частково.
     Рішення господарського суду Донецької області від 29  березня
2005 року, ухвалу господарського суду  Донецької  області  від  13
квітня   2005   року    та   постанову   Донецького   апеляційного
господарського суду від 9 червня 2005  року  скасувати,  а  справу
направити на новий розгляд до  того  ж  суду  першої  інстанції  в
іншому складі суду.
     Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення.
     Головуючий -   Харченко В.В.
     Судді -      Берднік I.С.
     Васильченко Н.В.
     Кравченко О.О.
     Матолич С.В.