МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
СЛУЖБА ЗОВНІШНЬОЇ РОЗВІДКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
АДМІНІСТРАЦІЯ ДЕРЖАВНОЇ ПРИКОРДОННОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
16.05.2012 № 549/123/332/340
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
6 червня 2012 р.
за № 915/21227

Про затвердження Порядку подання узагальнених матеріалів розвідувальним органам України

Відповідно до Законів України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (249-15) , "Про розвідувальні органи України" (2331-14) , "Про оперативно-розшукову діяльність" (2135-12) і "Про боротьбу з тероризмом" (638-15) та з метою визначення порядку подання Державною службою фінансового моніторингу України узагальнених матеріалів розвідувальним органам України НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Порядок подання узагальнених матеріалів розвідувальним органам України, що додається.
2. Департаменту податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України (Чмерук М.О.) та Департаменту фінансових розслідувань Державної служби фінансового моніторингу України (Хилюк В.П.) подати цей наказ в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Керівникам відповідних структурних та територіальних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, Головного управління розвідки Міністерства оборони України, Управління розвідки Адміністрації Державної прикордонної служби України та Державної служби фінансового моніторингу України довести цей наказ до відома співробітників та встановити контроль за його виконанням відповідно до вимог законодавства України.
4. Керівникам Служби зовнішньої розвідки України, Головного управління розвідки Міністерства оборони України, Управління розвідки Адміністрації Державної прикордонної служби України призначити уповноважених співробітників для організації на постійній основі взаємодії з Державною службою фінансового моніторингу України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
5. Цей наказ набирає чинності через 10 днів після його державної реєстрації в Міністерстві юстиції України, але не раніше дня його офіційного опублікування.
Міністр фінансів України
Ю. Колобов
Голова Служби
зовнішньої розвідки України
Г. Ілляшов
Міністр оборони України
Д. Саламатін
Голова Державної
прикордонної служби України
М. Литвин
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України,
Служби зовнішньої
розвідки України,
Міністерства оборони України,
Адміністрації Державної
прикордонної служби України
16.05.2012 № 549/123/332/340
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
6 червня 2012 р.
за № 915/21227

ПОРЯДОК

подання узагальнених матеріалів розвідувальним органам України

І. Загальні положення

1. Цей Порядок визначає форму, структуру, зміст узагальнених матеріалів Державної служби фінансового моніторингу України (далі - Держфінмоніторинг України), а також механізм та систему:
подання Держфінмоніторингом України узагальнених матеріалів до Служби зовнішньої розвідки України, Головного управління розвідки Міністерства оборони України, Управління розвідки Адміністрації Державної прикордонної служби України (далі - розвідувальні органи України);
реєстрації та розгляду узагальнених матеріалів розвідувальними органами України;
отримання Держфінмоніторингом України інформації про хід опрацювання узагальнених матеріалів та вжиття відповідних заходів за результатами їх розгляду розвідувальними органами України;
запобігання розголошенню інформації, що міститься в узагальнених матеріалах.
2. Терміни та поняття, які вживаються у цьому Порядку, застосовуються у значеннях, наведених у Законі України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (249-15) (далі - Закон), Законах України "Про розвідувальні органи України" (2331-14) , "Про оперативно-розшукову діяльність" (2135-12) , "Про боротьбу з тероризмом" (638-15) .

ІІ. Підготовка узагальнених матеріалів до передачі розвідувальним органам України

1. Інформація про фінансову операцію або сукупність пов'язаних між собою фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, а також про клієнта, одержана Держфінмоніторингом України у встановленому законодавством порядку, обробляється та аналізується на предмет наявності достатніх підстав:
вважати, що операція або сукупність пов'язаних між собою операцій можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму;
підозрювати, що фінансова операція або клієнт пов'язані із вчиненням діяння, визначеного Кримінальним кодексом України (2341-14) , що не стосується легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму.
У разі встановлення зазначених підстав Держфінмоніторинг України у встановлені цим Порядком строки надає до розвідувальних органів України відповідні узагальнені матеріали.
2. Узагальнені матеріали готуються Держфінмоніторингом України у письмовій та/або електронній формі.
3. Узагальненим матеріалам та додатковим узагальненим матеріалам відповідно до вимог Закону (249-15) надається відповідний гриф обмеження доступу.
У разі якщо узагальнені матеріали мають додатки, які містять банківську, комерційну, професійну таємницю та таємницю страхування, в узагальнених матеріалах та додаткових узагальнених матеріалах робиться відповідний запис.
4. Структура узагальнених матеріалів:
зміст;
преамбула;
описові розділи;
резюме;
мотивований висновок;
додатки (за наявності).
5. Узагальнені матеріали мають містити такі відомості:
5.1. В обов'язковому порядку:
5.1.1. Реєстраційний номер, дату, умовне найменування, підпис уповноваженої особи Держфінмоніторингу України.
5.1.2. Опис суті фінансової операції або сукупності пов'язаних між собою фінансових операцій, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, з відображенням дати та суми, на яку проведено фінансові операції, місця та обставин їх здійснення, взаємовідносин, а також зв'язків між особами, які їх вчинили, або:
опис суті фінансової операції або сукупності пов'язаних між собою фінансових операцій, які можуть бути пов'язані з суспільно небезпечним діянням, що передувало легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, з відображенням дати та суми, на яку проведено фінансові операції, місця та обставин їх здійснення, взаємовідносин, а також зв'язків між особами, які їх вчинили;
опис суті фінансової операції або сукупності пов'язаних між собою фінансових операцій, які дають можливість підозрювати, що фінансова операція або клієнт пов'язані із вчиненням діяння, визначеного Кримінальним кодексом України (2341-14) , що не стосується легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму, з відображенням дати та суми, на яку проведено фінансові операції, місця та обставин їх здійснення, взаємовідносин, а також зв'язків між особами, які їх вчинили.
5.1.3. Опис достатніх підстав, які дають можливість вважати, що фінансові операції або сукупність пов'язаних між собою фінансових операцій можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, або:
опис достатніх підстав, які дають можливість вважати, що фінансові операції або сукупність пов'язаних між собою фінансових операцій можуть бути пов'язані з суспільно небезпечним діянням, що передує легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
опис достатніх підстав, які дають можливість підозрювати, що фінансова операція або клієнт пов'язані із вчиненням діяння, визначеного Кримінальним кодексом України (2341-14) , що не стосується легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму.
5.1.4. Схему фінансових операцій.
5.1.5. Мотивований висновок, що фінансові операції можуть здійснюватися з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму або можуть здійснюватися з метою вчинення діяння, визначеного Кримінальним кодексом України (2341-14) , що не стосується легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму.
5.2. У разі наявності:
5.2.1. Опис ознак, за якими суб'єкт фінансового моніторингу виявив фінансові операції, що підлягали фінансовому моніторингу.
5.2.2. Код банку (МФО - BIC), найменування банку та номери рахунків, через які здійснювалася фінансова операція.
5.2.3. Інформацію щодо ідентифікації резидентів:
а) для фізичної особи - прізвище, ім'я та по батькові, дату народження, серію і номер паспорта (або іншого документа, що посвідчує особу), дату видачі та орган, що його видав, місце проживання або місце перебування фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті);
б) для фізичної особи - підприємця - прізвище, ім'я та по батькові, дату народження, серію і номер паспорта (або іншого документа, що посвідчує особу), дату видачі та орган, що його видав, місце проживання або місце перебування фізичної особи - підприємця, реквізити банку, в якому відкрито рахунок, і номер банківського рахунку (за наявності);
в) для юридичної особи - повне найменування, місцезнаходження; відомості про органи управління та їх склад; дані, що ідентифікують осіб, які мають право розпоряджатися рахунками і майном, відомості про власників істотної участі в юридичній особі; відомості про контролерів юридичної особи; код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України.
5.2.4. Інформацію щодо ідентифікації нерезидентів:
а) для фізичної особи - прізвище, ім'я та по батькові (за наявності), дату народження, серію і номер паспорта (або іншого документа, що посвідчує особу), дату видачі та орган, що його видав, громадянство, місце проживання або місце тимчасового перебування фізичної особи в Україні;
б) для юридичної особи - повне найменування, місцезнаходження та реквізити банку, в якому відкрито рахунок, номер банківського рахунку, відомості про органи управління та їх склад; дані, що ідентифікують осіб, які мають право розпоряджатися рахунками та майном; відомості про власників істотної участі в юридичній особі; відомості про контролерів юридичної особи, копія легалізованого витягу з торгового, банківського чи судового реєстру або нотаріально засвідчене реєстраційне посвідчення уповноваженого органу іноземної держави про реєстрацію відповідної юридичної особи.
5.2.5. Інформацію про стан учасника фінансових операцій (діючий, відновлення платоспроможності, банкрут, ліквідований тощо).
5.2.6. Копії первинних документів, на підставі яких проведені фінансові операції, що стали об'єктом фінансового моніторингу, у тому числі такі, що містять банківську та комерційну таємницю.
Копії заяв та інших документів, на підставі яких відкриті рахунки, через які здійснювалися фінансові операції.
5.2.7. Копію паспорта особи, картки із зразками підписів та довіреності, на підставі якої цей учасник брав участь у проведенні фінансової операції, що стала об'єктом фінансового моніторингу.
Копії установчих документів юридичних осіб, задіяних у здійсненні фінансових операцій.
5.2.8. Відомості та копії документів щодо відстеження (моніторингу) обігу активів, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму.
5.2.9. Інформацію, одержану від правоохоронних, розвідувальних та інших державних органів (за наявності дозволу відповідних правоохоронних, розвідувальних та інших державних органів на передачу такої інформації до інших правоохоронних або розвідувальних органів) або оформлену в знеособленому вигляді.
5.2.10. Інформацію, одержану від підрозділів фінансових розвідок інших держав (за наявності дозволу підрозділів фінансових розвідок інших держав на передачу такої інформації до правоохоронних та/або розвідувальних органів).
5.2.11. Відомості, одержані з відкритих джерел (засобів масової інформації тощо).
5.2.12. Інформацію про раніше передані узагальнені матеріали, пов'язані з цим матеріалом.
5.2.13. Схему засновницьких зв'язків.
5.3. У разі двох і більше однакових ознак фінансових операцій, клієнтів їх опис формується як узагальнення (загальна кількість операцій, загальна сума, найбільш суттєвий характер операцій та основні контрагенти). Детальніша інформація додається в табличній електронній формі, що є невід'ємним додатком до узагальнених матеріалів.
6. При формуванні узагальнених матеріалів для здійснення аналізу фінансових операцій та/або у разі необхідності отримання інформації від підрозділу фінансової розвідки іншої держави Держфінмоніторингом України використовуються документи (відомості), надані розвідувальними органами України про фінансові операції, стосовно яких є підозра, що вони пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму та/або пов'язані з особами, стосовно яких застосовано міжнародні санкції.
6.1. Інформацію, отриману від розвідувальних органів України, Держфінмоніторинг України може використовувати лише для цілей, визначених статтями 18 та 22 Закону (249-15) .
6.2. Якщо документи (відомості) розвідувальних органів України містять таємну чи службову інформацію, їх обробка здійснюється з дотриманням вимог законодавства України, що регулює питання доступу до такої інформації.
6.3. Територіальні підрозділи розвідувальних органів України надають інформацію Держфінмоніторингу України через відповідні структурні підрозділи апаратів розвідувальних органів України.
6.4. При формуванні узагальнених матеріалів для здійснення аналізу фінансових операцій та/або у разі необхідності отримання додаткової інформації Держфінмоніторинг України має право звертатись до розвідувальних органів України з відповідними запитами.
7. У разі наявності у Держфінмоніторингу України додаткової інформації, що стосується раніше направлених розвідувальним органам України узагальнених матеріалів, Держфінмоніторинг України формує додаткові узагальнені матеріали.
8. Копії документів, які надійшли до Держфінмоніторингу України після подання узагальненого матеріалу до розвідувальних органів України та які не містять відомостей щодо проведення нових фінансових операцій, можуть надаватися розвідувальним органам України окремим супровідним листом як додатки до узагальненого матеріалу або до додаткового узагальненого матеріалу.
Додатки (за наявності) до узагальненого матеріалу або до додаткового узагальненого матеріалу є його невід'ємною частиною.

ІІІ. Подання Держфінмоніторингом України узагальнених матеріалів

1. Рішення про передачу узагальнених матеріалів до розвідувальних органів України приймається експертною комісією Державної служби фінансового моніторингу України з розгляду узагальнених матеріалів і додаткових узагальнених матеріалів, підготовлених до подання правоохоронним та розвідувальним органам (далі - експертна комісія), склад і повноваження якої затверджуються окремим наказом Держфінмоніторингу України.
2. У засіданнях експертної комісії можуть брати участь представники розвідувальних органів України, склад яких затверджується відповідним розпорядчим документом розвідувального органу України, про що інформується Держфінмоніторинг України.
3. Розвідувальним органам України подається перший примірник узагальненого матеріалу.
4. Строк подання узагальнених матеріалів до розвідувальних органів України не повинен перевищувати п'яти робочих днів з дня прийняття експертною комісією рішення.
5. Розвідувальним органам України заборонено передавати будь-кому інформацію, одержану від Держфінмоніторингу України у вигляді узагальнених матеріалів та додаткових узагальнених матеріалів, за винятком випадків передачі її до правоохоронних органів для прийняття рішення відповідно до законодавства України.
6. Додаткові узагальнені матеріали (за наявності) подаються Держфінмоніторингом України розвідувальному органу України, на розгляді якого перебувають узагальнені матеріали.
У разі передачі розвідувальним органом України узагальнених матеріалів та/або матеріалів їх розгляду до правоохоронного органу додаткові узагальнені матеріали направляються до відповідного правоохоронного органу.

ІV. Реєстрація (облік) узагальнених матеріалів

1. Реєстрація узагальнених матеріалів і додаткових узагальнених матеріалів, отриманих від Держфінмоніторингу України, здійснюється розвідувальними органами України відповідно до законодавства України, яке регламентує порядок використання документів з грифом обмеження доступу.
2. Розвідувальний орган України, який отримав узагальнений матеріал або додатковий узагальнений матеріал, не пізніше п'яти робочих днів з моменту його реєстрації (обліку) надає Держфінмоніторингу України відомості щодо дати і номера їх реєстрації.
3. У всіх випадках передачі розвідувальними органами України Держфінмоніторингу України інформації та/або документів про результати розгляду узагальнених матеріалів у супровідному листі в обов'язковому порядку зазначається інформація щодо узагальненого матеріалу, у тому числі його реєстраційний номер у Держфінмоніторингу України.

V. Розгляд узагальнених матеріалів

1. Розгляд узагальнених матеріалів здійснюється у визначеному законодавством України порядку.
2. Отримані узагальнені матеріали розвідувальні органи України реалізовують в межах своєї компетенції, використовуючи оперативно-розшукові заходи і засоби у порядку, визначеному Законом України "Про оперативно-розшукову діяльність" (2135-12) .
3. Узагальнені матеріали, які містять підозри щодо легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму, використовуються розвідувальними органами при здійсненні заходів щодо боротьби з тероризмом, міжнародною організованою злочинністю, незаконним обігом наркотичних засобів, незаконною торгівлею зброєю і технологією її виготовлення, незаконною міграцією.

VІ. Отримання Держфінмоніторингом України інформації та/або документів про хід розгляду узагальнених матеріалів

1. Розвідувальні органи України зобов'язані повідомляти Держфінмоніторинг України про хід опрацювання та вжиття відповідних заходів за результатами розгляду одержаних узагальнених матеріалів та додаткових узагальнених матеріалів протягом десяти робочих днів з моменту прийняття відповідного рішення.
2. У разі передачі узагальнених матеріалів та/або матеріалів їх розгляду до правоохоронного органу розвідувальні органи України протягом п'яти робочих днів з дня передачі інформують про це Держфінмоніторинг України із зазначенням найменування правоохоронного органу, його структурного або територіального підрозділу, реєстраційних даних узагальненого матеріалу, його умовного найменування та реквізитів супровідного листа, яким ці матеріали передані правоохоронному органу.
3. У разі потреби в отриманні інформації (додаткової інформації) щодо стану розгляду переданих узагальнених матеріалів Держфінмоніторинг України направляє запити до розвідувальних органів України.

VІІ. Заходи щодо забезпечення запобігання розголошенню інформації, що міститься в узагальнених матеріалах

1. Розвідувальні органи України, Держфінмоніторинг України забезпечують збереження повноти і цілісності отриманої інформації, створюють і підтримують належні умови для її зберігання, а також запобігання незаконному доступу.
2. З метою запобігання незаконному розголошенню інформації, яка міститься в узагальнених матеріалах та додаткових узагальнених матеріалах, у тому числі при передачі та перевірці, її розкриття та захист здійснюються співробітниками розвідувальних органів України та Держфінмоніторингу України відповідно до законодавства України, яке регламентує порядок використання документів з грифом обмеження доступу.
Директор Департаменту
податкової, митної політики
та методології
бухгалтерського обліку
М.О. Чмерук
Перший заступник Голови
Служби зовнішньої
розвідки України
В.С. Отрешко
Начальник Головного
управління розвідки
Міністерства оборони України
генерал-лейтенант
С.О. Гмиза
Т.в.о. начальника управління
розвідки Адміністрації
Державної прикордонної
служби України
полковник
О.В. Міхацький