ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 20 квітня 2010 року N 10/49
Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі: головуючого Кривенка В. В., суддів: Гусака М. Б., Маринченка В. Л., Панталієнка П. В., Терлецького О. О., Тітова Ю. Г., розглянувши у порядку письмового провадження за винятковими обставинами за скаргами Державної податкової адміністрації у Харківській області (далі - ДПА) та Державної податкової інспекції у Орджонікідзевському районі м. Харкова (далі - ДПІ) справу за позовом Фізичної особи - підприємця Л. О. О. (далі - Підприємець) до ДПІ, третя особа - ДПА, про визнання недійсним рішення, встановила:
У травні 2007 року Підприємець звернулася до суду з позовом про визнання недійсним рішення від 16 квітня 2007 року N 0000681702/0 про застосування штрафних санкцій в сумі 240058806 грн. 90 коп. відповідно до пункту 11 статті 11 Закону України від 4 грудня 1990 року N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні" та пункту 1 статті 17 Закону України від 6 липня 1995 року N 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" за порушення статті 1, пунктів 1 та 3 статті 3 останнього Закону. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Підприємець була платником єдиного податку і, здійснюючи господарську діяльність, згідно з договорами комісії отримала виручку, що складається з сум комісійної винагороди, яка не перевищувала розміру 500000 грн., установленого Указом Президента України від 3 липня 1998 року N 727/98 (727/98) року "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємства" (далі - Указ N 727/98), а тому оскаржуване рішення вважала незаконним.
Господарський суд Харківської області постановою від 12 грудня 2007 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 2 вересня 2008 року, позов задовольнив.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 10 листопада 2009 року зазначені судові рішення залишив без змін.
У поданих до Верховного Суду України скаргах, ДПА і ДПІ порушили питання про скасування всіх ухвалених у справі рішень та винесення нового - про відмову у задоволенні позову, посилаючись на неоднакове і в даному випадку неправильне застосування судом касаційної інстанції однієї й тієї самої норми права, а саме - статті 1 Указу N 727/98.
Перевіривши за матеріалами справи наведені у скаргах доводи, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України дійшла висновку про наявність підстав для часткового задоволення скарг.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодились апеляційний та касаційний суди, виходив з того, що отримані позивачем кошти від комітента за договорами комісії, відповідно до статті 1 Указу N 727/98, не є виручкою від реалізації товарів (робіт, послуг), оскільки не належить суб'єкту підприємницької діяльності - фізичній особі на праві власності. Виходячи саме з цього та приймаючи до уваги отримання комісіонером комісійної винагороди суди зазначили, що обсяг виручки від реалізації позивачем цукру-піску на підставі відповідних договорів комісії від свого імені та за рахунок комітента за 2004 - 2006 роки не перевищував 500000 грн. за кожен звітний період.
Проте з таким висновком погодитися не можна.
Судова палата в адміністративних справах Верховного Суду України вже висловлювала правову позицію щодо застосування норм права при розгляді спорів цієї категорії. Зокрема, у постанові від 19 січня 2010 року (справа N 21-1966во09) міститься висновок про те, що наявність хоча б однієї з таких підстав як: загальна сума від здійснення операцій з поставки товарів (послуг), що перевищує допустимий розмір для платників єдиного податку; здійснення операцій або укладання угод на суму, що перевищує допустимий розмір для підприємців - платників єдиного податку; перевищення обсягу виручки, максимально встановленого для платників єдиного податку; недотримання форми розрахунків, - передбачають перереєстрацію платника єдиного податку платником податків на загальних підставах. Недотримання строків такої перереєстрації тягне за собою встановлену законом відповідальність.
Підприємець, отримавши в ході реалізації товару на виконання договорів комісії на власний розрахунковий рахунок суму, яка перевищує дозволений Указом N 727/98 розмір виручки, а саме 500000 грн., повинен був перейти на загальну систему оподаткування.
У ході проведеної ДПІ перевірки встановлено, що у першому кварталі 2004 року Підприємець перевищила граничний обсяг виручки та самостійно не перейшла з другого кварталу 2004 року на загальну систему оподаткування.
Надаючи оцінку обставинам у справі, суди залишили поза увагою цей факт та постановили рішення, які не відповідають вимогам закону.
За таких обставин всі ухвалені у справі рішення підлягають скасуванню, а справа направленню на новий розгляд до суду першої інстанції.
Керуючись статтями 241 - 243 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України постановила:
Скарги Державної податкової адміністрації у Харківській області та Державної податкової інспекції у Орджонікідзевському районі м. Харкова задовольнити частково.
Ухвалу Вищого адміністративного суду України від 10 листопада 2009 року, ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 2 вересня 2008 року та постанову господарського суду Харківської області від 12 грудня 2007 року скасувати.
Справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Постанова є остаточною і не може бути оскаржена, крім випадку, встановленого пунктом 2 частини 1 статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України.