РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
01.12.2015 № 10-2

Про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на забезпечення діяльності Державної казначейської служби України

Відповідно до статті 98 Конституції України (254к/96-ВР) , статей 7, 25, 26, 35 і 36 Закону України "Про Рахункову палату" (576-19) розглянуто Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на забезпечення діяльності Державної казначейської служби України. За результатами розгляду Рахункова палата ВСТАНОВИЛА:
1. Впродовж 2014 року та за 9 місяців 2015 року Державною казначейською службою України в основному забезпечено виконання функціональних повноважень, визначених положенням про цю службу і задекларованих у меті бюджетної програми "Керівництво та управління у сфері казначейського обслуговування", та використання за призначенням коштів державного бюджету, які виділялися на утримання цього центрального органу виконавчої влади. Водночас на результативності діяльності Казначейства негативно позначилося незадовільне фінансове і матеріально-технічне забезпечення, а також незабезпеченість кваліфікованими кадрами через наявність значної частки вакантних посад, плинності кадрів та диспропорції в умовах оплати праці працівників.
2. Фінансове і матеріально-технічне забезпечення діяльності Казначейства є незадовільним, що створює ризик неефективності та неповноти виконання покладених на нього завдань і функцій. У 2014 - 2015 роках обумовлена Казначейством потреба в коштах державного бюджету на власне утримання була задоволена в середньому на 78 відсотків. Коштів державного бюджету на капітальні видатки за цей період не виділялося, а часткове підтримання технічної бази територіальних органів, які забезпечують роботу підсистем інформаційно-телекомунікаційної системи Казначейства та автоматизованої системи "Є-Казна", проведено у 2015 році шляхом заміни комп'ютерною технікою, безоплатно переданою Національним банком у зв'язку з повною зношеністю і моральним старінням та непридатністю для використання у діяльності Нацбанку.
3. Запроваджені Кабінетом Міністрів України у 2014 році заходи з економії бюджетних витрат дозволили зменшити видатки на оплату праці працівників Казначейства у 2015 році порівняно з 2013 роком на 43,5 млн. грн. (8,8 відс.), однак спричинили значну плинність кадрів та необхідність неодноразового проведення змін структури, перезатвердження штатних розписів, положень про структурні підрозділи та посадових інструкцій працівників. У 2014 році плинність кадрів в апараті Казначейства збільшилася порівняно з 2013 роком з 9 до 20,3 відсотка. За 2014 рік та 9 місяців 2015 року кількість вакантних посад у територіальних органах збільшилася у 2,3 раза.
4. У 2014 році та за 9 місяців 2015 року організація та здійснення внутрішнього контролю в системі органів Казначейства відбувались відповідно до чинного законодавства. Разом з тим, аудитів діяльності апарату Казначейства у 2014 - 2015 роках не планувалося і не проводилося. Це ускладнювало здійснення об'єктивного аналізу результативності системи внутрішнього контролю, не забезпечувало інформаційну основу для оцінки ефективності управління бюджетними коштами, правильності ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової і бюджетної звітності, а також створювало умови для допущення недоліків, виявлених у ході даного аудиту.
5. Планування видатків на забезпечення діяльності апарату та органів системи Державної казначейської служби України здійснювалося без урахування обґрунтованої розрахунками потреби в коштах, що суперечить вимогам п. 22 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ (228-2002-п) , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228. Зазначене призводило до непропорційного розподілу призначень між центральним апаратом і територіальними органами та необхідності проведення перерозподілів видатків під час виконання кошторису.
6. Визначені Положенням про Державну казначейську службу України основні завдання цього органу влади неповною мірою відповідають покладеним на нього функціональним повноваженням. Виконувані Казначейством функції обмежуються фактично забезпеченням казначейського обслуговування державного бюджету і управлінням бюджетними коштами відповідно до ст. 43 Бюджетного кодексу України (2456-17) та не передбачають реалізації основних завдань щодо участі у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики у визначеній сфері.
Наділення Казначейства додатковими повноваженнями не ґрунтувалося на результатах комплексного функціонального обстеження, проводилося без збільшення чисельності працівників органів Казначейства та забезпечення фінансовими ресурсами їх реалізації.
За результатами обговорення та на підставі викладеного Рахункова палата ВИРІШИЛА:
1. Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на забезпечення діяльності Державної казначейської служби України затвердити.
2. Державній казначейській службі України запропонувати вжити заходів з усунення виявлених недоліків, зокрема, щодо:
- обґрунтованого планування видатків на утримання апарату Казначейства та територіальних органів;
- надання Міністерству фінансів України обґрунтованих пропозицій щодо приведення чисельності працівників апарату і територіальних органів Казначейства у відповідність з виконуваними функціями;
- приведення визначених паспортами мети бюджетної програми "Керівництво та управління у сфері казначейського обслуговування" та напрямів використання коштів у відповідність із переліком виконуваних Казначейством функцій;
- удосконалення внутрішнього контролю в системі органів Казначейства з метою підвищення його результативності та дієвості.
3. Рішення Рахункової палати та Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на забезпечення діяльності Державної казначейської служби України направити Державній казначейській службі України.
4. Відомості про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на забезпечення діяльності Державної казначейської служби України у формі рішення Рахункової палати направити Кабінету Міністрів України, запропонувавши вжити заходів щодо:
- посилення контролю з боку Міністерства фінансів України як головного розпорядника за обґрунтованістю планування видатків на забезпечення діяльності Казначейства;
- упорядкування чисельності працівників Казначейства відповідно до покладених завдань та виконуваних функцій;
- належного фінансового і матеріально-технічного забезпечення діяльності Казначейства.
5. Поінформувати Верховну Раду України про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на забезпечення діяльності Державної казначейської служби України.
6. Оприлюднити рішення на офіційному веб-сайті Рахункової палати.
7. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Рахункової палати Шулежко М.Я.
Голова Рахункової палати
Р.М. Магута
( Текст взято з сайту Рахункової Палати http://www.ac-rada.gov.ua )