РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
24.11.2015 № 9-6

Про результати аудиту ефективності використання та розпорядження майном державного підприємства "Костянтинівський державний хімічний завод"

Відповідно до статті 98 Конституції України (254к/96-ВР) , статей 7, 25, 26, 35 і 36 Закону України "Про Рахункову палату" (576-19) розглянуто Звіт про результати аудиту ефективності використання та розпорядження майном державного підприємства "Костянтинівський державний хімічний завод". За результатами розгляду Рахункова палата ВСТАНОВИЛА:
1. У 2013 - 2014 роках та I півріччі 2015 року керівництвом ДП "Костянтинівський державний хімічний завод" за відсутності дієвого контролю з боку ФДМУ не забезпечено належного управління державним підприємством, зокрема в частині ефективного використання та розпорядження його майном.
Провадження господарської діяльності підприємства відбувалось без стратегічного та інвестиційних планів, оцінки кон'юнктури основних ринків збуту. Зупинення 2012 року цеху з виготовлення сірчаної кислоти, значне переорієнтування Заводу на давальницькі схеми роботи сприяло скороченню обсягів виробництва сульфату калію майже на 50 відсотків, вогнегасного порошку - на 24,0 відсотка. Одночасно із збільшенням фактичних витрат це призвело до утворення збитків в обсязі 112900,0 тис. грн. та зростання заборгованості, у т. ч. із сплати податків, зборів та інших обов'язкових платежів до державного бюджету, сума якої станом на 1 липня 2015 року становила 526,3 тис. гривень.
2. Фондом державного майна України не забезпечено в повному обсязі виконання своїх повноважень, передбачених ст. 6 Закону України від 21.09.2006 № 185 (185-16) "Про управління об'єктами державної власності", та не запроваджено дієвого контролю за роботою підпорядкованого йому державного підприємства. Протягом останніх трьох років запланована приватизація Заводу не розпочата. При цьому його фінансово-економічний стан погіршується, існують реальні ризики банкрутства підприємства.
Зокрема, ФДМУ не затверджений Статут, проект якого подано підприємством на розгляд разом із повним пакетом документів ще у 2012 році. Також не затверджено стратегію розвитку та інвестиційні плани підприємства. Не повністю виконано вимоги п. 21 частини першої ст. 6 Закону № 185 (185-16) щодо організації та проведення конкурсу з визначення керівників суб'єктів господарювання державного сектору економіки та укладення з ними відповідних контрактів.
3. Упродовж 2013 - 2014 років та I півріччя 2015 року ДП "Костянтинівський державний хімічний завод" в порушення вимог п. 2 ст. 75 Господарського кодексу України (436-15) здійснені витрати на загальну суму 88,0 млн. грн., що не передбачені фінансовими планами, та в обсягах, які значно перевищують заплановані показники за окремими статтями. Зокрема, згідно з фінансовими планами витрати на утримання непрацюючих цехів не планувалися. Разом з тимфактично вони становили 13,1 млн. грн. (2013 рік), 12,2 млн. грн. (2014 рік) та 8,1 млн. грн. (I півріччя 2015 року).
4. Прийняття керівництвом підприємства всупереч умов укладених договорів невиважених управлінських рішень щодо відвантаження товарів за відсутності їх 100-відсоткової попередньої оплати не сприяло вчасному отриманню належних йому коштів та стало однією з причин утворення дебіторської заборгованості, обсяг якої з початку 2013 року збільшився на 1735.0 тис. грн. і станом на 01.07.2015 становив 9438,0 тис. гривень.
Так, всупереч умов п. 3.2 договору від 24.10.2014 № 24/10 ДП "Костянтинівський державний хімічний завод", не отримавши 100-відсоткової попередньої оплати, у 2015 році відвантажив металобрухт на загальну суму 1054,1 тис. грн., що призвело до виникнення дебіторської заборгованості, яка не погашена по теперішній час.
Непроведення Заводом у повному обсязі претензійно-позовної роботи і невжиття заходів зі стягнення дебіторської заборгованості впродовж терміну позовної давності призвело до втрати активів підприємства на суму 524,9 тис. гривень.
5. Упродовж 2013 - 2014 років та І півріччя 2015 року за відсутності контролю з боку Фонду державного майна України виконуючими обов'язки директора Заводу не забезпечено належного стану збереження, а також ефективного управління та відстоювання майнових інтересів підприємства, що призвело до отримання збитків у сумі 5348,9 тис. грн. унаслідок відчуження і реалізації майна за заниженою вартістю.
Надання послуг з переробки давальницької сировини за ціною, що є нижчою за виробничу та повну собівартість, зумовило отримання підприємством додаткових збитків на загальну суму 5348,9 тис. гривень.
6. Встановлені окремі випадки недотримання державним підприємством "Костянтинівський державний хімічний завод" норм чинного законодавства з ведення бухгалтерського обліку, які призвели до недостовірного відображення інформації в обліку і фінансовій звітності.
Зокрема, в порушення вимог ч. 1 ст. 3, ч. 5 ст. 9 Закону України від 16.07.99 № 996 (996-14) "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15.05.2015 № 107 (z0666-15) підприємством не проведено переоцінки вартості житлового фонду, що призвело до заниження в обліку балансової вартості основних засобів на 3011,8 тис. гривень.
Недотримання вимог Положення (Стандарту) бухгалтерського обліку № 16 "Витрати" (z0027-00) , затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 № 318, у частині відображення інших операційних витрат призвело до заниження виробничої собівартості на загальну суму 33836,1 тис. гривень.
7. Неприйняття своєчасних управлінських рішень керівництвом Заводу призвело до неефективних витрат на 6125,2 тис. грн., отримання збитківу сумі 1326,1 тис. грн. та втрат додаткових надходжень на 166,7 тис. гривень.
Так, до неефективних витрат призводить неприйняття рішення щодо консервації сірчанокислотного цеху № 39. Як наслідок, в обліку з 2013 року продовжують нараховуватися амортизаційні відрахування, які становили 6125,2 тис. гривень. Через неповне виставлення рахунків за надані послуги з транспортування залізницею вантажів підприємству завдано збитків на загальну суму 1326,1 тис. грн., які під час аудиту донараховані та пред'явлені до сплати контрагентам. Безоплатно надані послуги зі зберігання готової та супутньої продукції зумовили втрату доходів на загальну суму 166,7 тис. гривень.
8. Прийняття керівництвом підприємства низки управлінських рішень призвело до неефективних витрат у сумі 1595,3 тис. грн. та взяття зобов'язань підприємства на 9093,3 тис. грн., отримання збитків в сумі 819,7 тис. грн., а також недоотримання впродовж півтора року належних підприємству коштів у сумі 10616,6 тис. грн., що створює ризики втрати цих активів.
Зокрема, унаслідок укладання договору з придбання сульфату калію за ціною вищою, ніж вартість його реалізації за експортним контрактом, Завод у 2014 році отримав збитки в сумі 819,7 тис. гривень.
Через невикористання елементів рудотермічної печі, які більш ніж 2 роки знаходились на платному відповідальному зберіганні, відбулось відволікання грошових коштів у сумі 1595,3 тис. грн. (2011 рік - 1563,2 тис. грн., 2012 рік - 32,1 тис. грн.) та взяття зобов'язань на загальну суму 9309,3 тис. гривень.
Унаслідок прийняття робіт з ремонту 10 муфельних печей на суму 2684,0 тис. грн., а також робіт з ремонту механічного та електричного обладнання тепловозу на 783,1 тис. грн., які підрядниками фактично не були виконані, завдано матеріальної шкоди Заводу в сумі 240,0 тис. гривень.
9. Керівництвом підприємства не забезпечено своєчасного отримання ліцензії на надання послуг з перевезення небезпечних вантажів залізничним транспортом, що призвело до провадження цього виду діяльності в період з 18.06.2014 по 14.04.2015 року з порушенням вимог п. 25 абзацу третього ст. 9 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" (222-19) , абзацу першого п. 5.5 розділу V Ліцензійних умов (z1017-13) провадження господарської діяльності щодо надання послуг з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів, багажу залізничним транспортом.
Крім того, демонтаж будівель Заводу, які знаходились в аварійному стані і створювали загрозу життю і здоров'ю працівників, здійснено з недотриманням процедури, передбаченої п. 21 Порядку списання об'єктів державної власності (1314-2007-п) , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2007 № 1314, без погодження з ФДМУ
За результатами обговорення та на підставі викладеного Рахункова палата ВИРІШИЛА:
1. Звіт про результати аудиту ефективності використання та розпорядження майном державного підприємства "Костянтинівський державний хімічний завод" затвердити.
2. Фонду державного майна України рекомендувати:
затвердити статут державного підприємства "Костянтинівський державний хімічний завод", стратегію розвитку та інвестиційний план підприємства;
забезпечити виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2015 № 271 (271-2015-п) щодо підготовки державного підприємства "Костянтинівський державний хімічний завод" до приватизації та у подальшому прискорити приватизацію підприємства;
провести конкурс на посаду директора державного підприємства "Костянтинівський державний хімічний завод" із додержанням Порядку проведення конкурсного відбору керівників суб'єктів господарювання державного сектору економіки (777-2008-п) , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 № 777;
вжити заходів щодо усунення виявлених за результатами аудиту недоліків і порушень.
3. Державному підприємству "Костянтинівський державний хімічний завод" рекомендувати:
- подати на затвердження ФДМУ стратегію розвитку підприємства та інвестиційний план;
- при складанні та виконанні фінансових планів підприємства неухильно дотримуватися вимог статті 75 Господарського кодексу України (436-15) ;
- з метою відстоювання інтересів державного підприємства вжити заходів щодо виконання умов договорів, укладених з іншими господарюючими суб'єктами, а також проводити заходи з претензійно-позовної роботи;
- забезпечити виконання Закону України "Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні" (996-14) щодо проведення інвентаризації активів і зобов'язань підприємства;
- вжити заходів щодо усунення виявлених за результатами аудиту недоліків і порушень.
4. Надіслати рішення Рахункової палати та Звіт про результати аудиту ефективності використання та розпорядження майном державного підприємства "Костянтинівський державний хімічний завод" Фонду державного майна України та державному підприємству "Костянтинівський державний хімічний завод".
5. Надіслати рішення Рахункової палати про результати аудиту ефективності використання та розпорядження майном державного підприємства "Костянтинівський державний хімічний завод" Міністерству економічного розвитку і торгівлі України.
6. Поінформувати про результати аудиту ефективності використання та розпорядження майном державного підприємства "Костянтинівський державний хімічний завод" Спеціальну контрольну комісію Верховної Ради України з питань приватизації.
7. Поінформувати про результати аудиту ефективності використання та розпорядження майном державного підприємства "Костянтинівський державний хімічний завод" народного депутата України - заступника Голови комітету з питань запобігання і протидії корупції Гарбуза Ю. Г.
8. Рішення Рахункової палати та результати його розгляду оприлюднити на офіційному веб-сайті Рахункової палати.
9. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Рахункової палати Зарембу І.М.
Голова Рахункової палати
Р.М. Магута
( Текст взято з сайту Рахункової Палати http://www.ac-rada.gov.ua )