12.10.2016 № 1/9-545
|
Місцевим органам управління освітою,
Інститутам післядипломної
педагогічної освіти,
навчальним закладам
Заступник Міністра
|
П. Хобзей
|
Кількість годин
|
Зміст
|
Вимоги до рівня
підготовки учнів/учениць
|
Вступ
|
||
1
|
Зміст, мета та завдання курсу. Особливості курсу, зв'язок з іншими навчальними предметами. Джерела вивчення курсу.
|
Називати зміст,мету, завдання й особливості курсу.
Висловлювати власні очікування щодо вивчення курсу.
|
Тема 1.
Корупція як суспільне явище
|
||
2
|
Поняття, причини і види корупції
Поняття корупції (правове, політичне, економічне та соціальне). Історичні витоки боротьби з корупцією. Причини корупції. Форми прояву і види корупції. Наслідки корупції.
|
Застосовувати поняття корупція, корупційне правопорушення, клептократія, непотизм, лобізм, антикорупційна поведінка, конфлікт інтересів, близькі особи, пряме підпорядкування, члени сім'ї, зловживання владою або службовим становищем, легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, неправомірна вигода, подарунок.
Називати види і форми корупції; історичні витоки боротьби з корупцією; види корупційних правопорушень.
Описувати правові, політичні, економічні та соціальні аспекти корупції; негативний вплив корупції на стан реалізації та додержання прав і свобод людини і громадянина, стабільний розвиток держави і суспільства.
Пояснювати причини виникнення потенційного і реального конфлікту інтересів; порядок врегулювання конфлікту інтересів.
Розрізняти способи вчинення корупційних правопорушень.
Наводити приклади корупційних правопорушень.
Аналізувати ситуації, пов'язані з вчиненням корупційних правопорушень.
Висловлювати власну думку щодо корупції як фактора загрози національній безпеці.
|
1
|
Корупційна поведінка
Правомірна поведінка і корупція. Поняття корумпованості. Сфери виникнення корупції (публічний сектор і приватний сектор). Лобізм. Формування антикорупційної поведінки.
|
|
1
|
Конфлікт інтересів і корупція
Поняття потенційного і реального конфліктів інтересів. Близькі особи і пряме підпорядкування. Юридичне значення поняття "члени сім'ї". Приватні інтереси. Врегулювання конфлікту інтересів.
|
|
2
|
Корупційне правопорушення і юридична відповідальність
Правопорушення, пов'язані з корупцією. Поняття "зловживання владою або службовим становищем" і "легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом". Суб'єкти вчинення корупційних правопорушень. Поняття неправомірної вигоди і подарунку. Юридична відповідальність за діяння, пов'язані з корупцією.
|
|
Тема 2.
Основи запобігання корупційним правопорушенням
|
||
1
|
Антикорупційне законодавство України і міжнародно-правові стандарти запобігання корупції
Поняття "запобігання корупції". Система національного антикорупційного законодавства. Міжнародно-правові документи у сфері запобігання корупції.
|
Застосовувати поняття запобігання корупції, антикорупційне законодавство, антикорупційна політика, антикорупційна програма.
Називати нормативно-правові та міжнародно-правові акти у сфері запобігання корупції; інституційні та організаційно-правові засади запобігання корупції; загальні вимоги до етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування.
Описувати функції спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції.
Пояснювати алгоритм дій при виявленні корупційного правопорушення.
Розрізняти правові способи запобігання корупції.
Наводити приклади державних заходів із протидії корупції.
Аналізувати ситуації, пов'язані з порушенням державними службовцями та посадовими особами органів місцевого самоврядуванням вимог антикорупційного законодавства.
Висловлювати власну думку щодо додержання суб'єктами, на яких поширюється дія антикорупційного законодавства, вимог етичної поведінки.
|
1
|
Формування та реалізація державної антикорупційної політики
Поняття антикорупційної політики та антикорупційної програми. "Засади державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія) на 2014-2017 роки". Національна доповідь щодо реалізації засад антикорупційної політики.
|
|
1
|
Інституційні засади запобігання корупції
Роль Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України у сфері запобігання корупції. Спеціально уповноважені суб'єкти у сфері протидії корупції (органи прокуратури, Національної поліції, Національне антикорупційне бюро України, Національне агентство з питань запобігання корупції). Роль судових органів влади у вирішенні справ, пов'язаних з корупцією.
|
|
2
|
Організаційно-правові засади запобігання корупційним та пов'язаним з корупцією правопорушенням
Обмеження щодо використання службових повноважень чи свого становища. Обмеження щодо одержання подарунків. Запобігання одержанню неправомірної вигоди або подарунка та поводження з ними. Порядок подання декларацій особами, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
|
|
1
|
Правила етичної поведінки суб'єктів, на яких поширюється дія антикорупційного законодавства
Загальні вимоги до поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування. Принципи етичної поведінки (політична нейтральність, неупередженість, компетентність і ефективність, нерозголошеність інформації, утримання від виконання незаконних рішень чи доручень).
|
|
Тема 3.
Роль громадянського суспільства у сфері запобігання корупції.
Підсумкове узагальнення
|
||
1
|
Антикорупційна правосвідомість громадян
Правова свідомість та формування антикорупційної правосвідомості громадян. Функції громадянського суспільства у сфері запобігання корупції. Вплив громадян та громадських об'єднань на запобігання явищам корупції.
|
Застосовувати поняття громадянське суспільство,правова свідомість,антикорупційна правосвідомість громадян, викривачі, громадські об'єднання.
Називати функції громадянського суспільства у сфері запобігання корупції.
Описувати вплив громадського контролю за діяльністю органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Пояснювати необхідність посилення співпраці держави і громадянського суспільства у сфері запобігання корупції.
Наводити приклади участі громадян, громадських об'єднань та ЗМІ у розслідуванні проявів корупції.
Аналізувати ситуації, пов'язані з порушенням прав громадян та громадських об'єднань у вирішенні завдань боротьби з корупцією.
Висловлювати власну думку щодо ролі ЗМІ у сфері запобігання корупції та підвищенні ефективності управлінської діяльності органів публічної влади; щодо значення громадської активності учнівської молоді у сфері запобігання корупції.
|
2
|
Співпраця держави і громадянського суспільства у сфері запобігання корупції
Поняття "викривач" у сфері запобігання корупції. Державний захист викривачів. Роль ЗМІ у висвітленні питань корупції.
|
|
1
|
Підсумкове заняття
"Чи можливо подолати корупцію в Україні?".
|
09.00 - 10.00
|
Реєстрація учасників, ранкова кава.
|
10.00 - 11.20
|
Вступ, правила, очікування, знайомство.
Презентація тематики тренінгу
|
11.20 - 11.40
|
КАВА-БРЕЙК
|
11.40 - 13-00
|
Поняття корупції та історія боротьби з цим явищем в різних країнах світу
|
13.00 - 14.00
|
ОБІД
|
14.00 - 15.30
|
Знайомимось з антикорупційним законодавством України
Правові наслідки корупційних дій.
Методи правового захисту від корупції
|
15.30 - 16.00
|
КАВА-БРЕЙК
|
16.00 - 17.20
|
Чому корупція є однією з найбільших проблем світу і України?
Причини корупції
Визначаємо ознаки корупційної поведінки
|
17.20 - 17.40
|
Підведення підсумків першого дня тренінгу.
Запитання - відповіді.
|
10.00 - 11.20
|
Корупція в освіті: як її розпізнати?
Хабарництво і корупція
|
11.20 - 11.40
|
КАВА-БРЕЙК
|
11.40 - 13-00
|
Механізми протидії корупції.
Діапазони відповідальності
|
13.00 - 14.00
|
ОБІД
|
14.00 - 15.30
|
Чи залежить корупція від користування конституційними правами?
Які права громадян прямо пов'язані з корупцією
Як моє право може запобігти корупції?
|
15.30 - 16.00
|
КАВА-БРЕЙК
|
16.00 - 17.20
|
Демократія і корупція: сумісні чи ні?
Взаємозалежність рівня демократичності країни і рівня розвитку корупції
|
17.20 - 17.40
|
Рефлексія.
Підведення підсумків тренінгу.
Запитання - відповіді.
|