ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
 
                         ІМЕНЕМ   УКРАЇНИ
 
 16.03.2004                               Справа N 2-23/8669-2003
 
Вищий господарський суд України у складі:  суддя Селіваненко В.П.-
головуючий, судді Бенедисюк І.М. і Джунь В.В.,
 
розглянувши касаційне  подання  прокурора міста P-cька,  Автономна
Республіка Крим (далі - Прокурор) та
 
касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в м.  Р-ську,
Автономна Республіка Крим (далі - Управління ПФУ)
 
на постанову  Севастопольського  апеляційного  господарського суду
від 13-27.11.2003 p.
 
зі справи № 2-23/8669-2003
 
за позовом Прокурора в інтересах держави в особі Управління ПФУ
 
до Управління  праці  та  соціального  захисту  населення  P-ської
міської  ради,  Автономна Республіка Крим (далі - Управління праці
та соціального захисту населення)
 
про   стягнення 5728, 86 грн.,
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
Прокурор звернувся до господарського  суду  Автономної  Республіки
Крим  з  позовом  в  інтересах  держави  в особі Управління ПФУ до
Управління праці та соціального захисту  населення  про  стягнення
5728,  86  грн.  на відшкодування майнової шкоди,  заподіяної,  на
думку Прокурора,  у зв'язку з переплатою  сум  індексації  пенсій,
призначених   відповідно   до   Закону   України   "Про   пенсійне
забезпечення" ( 1788-12 ) (1788-12)
        .
 
Рішенням названого господарського суду від 11.08-19.08.2003 (суддя
Іщенко  Г.М.) позов задоволено:  з Управління праці та соціального
захисту населення стягнуто на користь Управління ПФУ 5728,86 грн.,
а   також  суму  судових  витрат.  Відповідне  рішення  мотивовано
посиланням,  зокрема,  на статті  440  і  441  Цивільного  кодексу
Української  РСР  ( 1540-06 ) (1540-06)
         (далі - Цивільний кодекс) та статтю
101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" ( 1788-12 ) (1788-12)
        , згідно
з  якою підприємства несуть матеріальну відповідальність за шкоду,
заподіяну державі внаслідок видачі недостовірних документів.
 
Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду  від
13-27.11.2003 (колегія суддів у складі: Маслова З.Д. - головуючий,
судді Лисенко В.А.  і Заплава Л.М.) рішення суду першої  інстанції
скасовано,   у   задоволенні   позову   відмовлено.   У  прийнятті
відповідної постанови суд виходив з того,  що зазначена стаття 101
Закону  України  "Про  пенсійне забезпечення" ( 1788-12 ) (1788-12)
         не надає
органам Пенсійного фонду України права на звернення з позовами про
відшкодування     шкоди,    заподіяної    порушенням    пенсійного
законодавства,  на   підставі  статей 440,  441 Цивільного кодексу
( 1540-06  ) (1540-06)
        ;  юридичні  особи несуть матеріальну відповідальність
лише в разі несвоєчасного оформлення  пенсійних  документів  і  за
видачу   недостовірних   документів;  правовий  механізм  списання
виявлених сум переплат пенсій,  що є  безнадійними  до  стягнення,
регламентовано  відповідним  Порядком  ( z0374-03 ) (z0374-03)
        ,  затвердженим
постановою Правління Пенсійного фонду  України  від  21.03.2003  №
6-4.
 
У касаційному  поданні  до  Вищого  господарського  суду   України
Прокурор  просить  постанову  апеляційної  інстанції скасувати,  а
рішення суду першої інстанції залишити без змін.  Таке ж  прохання
вміщено  і  в  касаційній скарзі Управління ПФУ.  Подання і скаргу
мотивовано  тим,  що  суд  апеляційної  інстанції:  не  застосував
частину  другу  статті  124  Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         та
статтю 6 Закону України "Про судоустрій" ( 3018-14 ) (3018-14)
        ;  не взяв  до
уваги  викладене  в  рішеннях  Конституційного  Суду  України  від
08.04.1999 у справі № 1-1/99 ( v003p710-99 ) (v003p710-99)
         та від  07.02.2002  у
справі № 1-2/2002 ( v015p710-02 ) (v015p710-02)
        ;  неправильно застосував частину
другу   статті  101 Закону  України  "Про  пенсійне  забезпечення"
( 1788-12 ) (1788-12)
         та  необґрунтовано  послався  на  постанову  Правління
Пенсійного  фонду  України  від  21.03.2003  №  6-4  ( z0374-03 ) (z0374-03)
        ,
оскільки сума переплати пенсій у даному разі не є  безнадійною  до
стягнення, а підлягає відшкодуванню відповідачем у справі.
 
У відзиві на касаційну  скаргу  Управління  праці  та  соціального
захисту  населення  заперечує проти доводів прокурора і скаржника,
посилаючись на правильність  застосування  апеляційною  інстанцією
норм матеріального і процесуального права,  та просить оскаржувану
постанову залишити без  змін,  а  касаційне  подання  і  касаційну
скаргу - без задоволення.
 
Усіх учасників   судового   процесу  відповідно  до  статті  111-4
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
         (далі  -
ГПК  України)  належним чином повідомлено про час і місце розгляду
справи.  Представники сторін та прокурор  у  судове  засідання  не
з'явилися.
 
Перевіривши на підставі встановлених судовими інстанціями обставин
справи  правильність  застосування  ними  норм   матеріального   і
процесуального  права,  Вищий  господарський  суд  України  дійшов
висновку  про  відсутність  підстав  для  задоволення  касаційного
подання та касаційної скарги з урахуванням такого.
 
Судовими інстанціями у справі встановлено, що:
 
- з   01.02.2001   в   Автономній  Республіці  Крим  функції  щодо
призначення і виплати пенсій і грошової допомоги, які виконувалися
органами   соціального   захисту   населення,   передано   органам
Пенсійного  фонду  України  (відповідно  до  Закону  України  "Про
проведення   в   Автономній  Республіці  Крим,  Дніпропетровській,
Донецькій,  Закарпатській,  Київській,  Львівській, Миколаївській,
Полтавській,  Харківській,  Хмельницькій  областях  та місті Києві
експерименту  з  призначення  пенсій  органами  Пенсійного   фонду
України"  ( 329-14  ) (329-14)
         та постанови Кабінету Міністрів України від
13.12.2000 № 1828  "Про  забезпечення  проведення  експерименту  з
призначення   пенсій   органами   Пенсійного  фонду  в  Автономній
Республіці  Крим,  Дніпропетровській,  Донецькій,   Закарпатській,
Київській,  Львівській,  Миколаївській,  Полтавській, Харківській,
Хмельницькій областях та місті Києві" ( 1828-2000-п ) (1828-2000-п)
        );
 
- за  результатами   здійсненої   спеціалістами   Управління   ПФУ
перевірки  правильності  призначення  і  виплати  пенсій  виявлено
переплату в  сумі  5728,86  грн.  індексації  пенсій,  призначених
пенсіонерам, (усього 83 чол., зареєстровані як одержувачі пенсій з
01.02.2001)   відповідно   до   Закону   України   "Про   пенсійне
забезпечення" ( 1788-12 ) (1788-12)
        ;
 
- індексацію   пенсій   цим   пенсіонерам   Управління   праці  та
соціального  захисту  населення  здійснило  з   порушенням   вимог
постанов  Кабінету  Міністрів  України  від  07.05.98  №  663 "Про
порядок    проведення    індексації  грошових  доходів   громадян"
( 663-98-п ) (663-98-п)
         (зі змінами,  внесеними постановою Кабінету Міністрів
України  від  21.12.98  №  2034  "Про  індексацію грошових доходів
громадян" ( 2034-98-п  ) (2034-98-п)
        ),  від  10.12.98  №  1951  "Про  державну
допомогу  деяким  категоріям  пенсіонерам"  ( 1951-98-п  ) (1951-98-п)
         та від
10.12.98 № 1952 "Про підвищення розміру цільової грошової допомоги
непрацездатним громадянам з мінімальними доходами" ( 1952-98-п ) (1952-98-п)
        .
 
Причиною спору,   на   думку   позивача,   стало   завдання   йому
відповідачем  шкоди  у сумі 5728,  86 грн.  внаслідок неправильної
індексації пенсій працівниками відповідача.
 
Задовольняючи позовні вимоги, місцевий господарський суд виходив з
того,  що  Управлінням праці та соціального захисту населення були
допущені  порушення  у  призначенні  пенсії,  на   підставі   яких
позивачем  було  безпідставно  виплачено пенсіонерам пенсію у сумі
5728, 86 грн., що спричинило шкоду управлінню ПФУ.
 
Проте з  таким  висновком  місцевого  господарського  суду   Вищий
господарський суд України не може погодитись, зважаючи на таке.
 
Відповідно   до  пункту 1 Положення  про  Пенсійний  фонд  України
( 121/2001   ) (121/2001)
        ,   затвердженого   Указом  Президента  України  від
01.03.2001 №121/2001, Пенсійний фонд України є центральним органом
виконавчої  влади;  його діяльність спрямовується та координується
Кабінетом Міністрів України.
 
Відповідно до статті 5 Закону України "Про місцеве  самоврядування
в   Україні"  ( 280/97-ВР  ) (280/97-ВР)
          міська  рада  є  органом  місцевого
самоврядування.
 
Як передбачено статтею 19  Конституції  України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
        ,
органи  державної  влади  та  органи місцевого самоврядування,  їх
посадові  особи  зобов'язані  діяти  лише  на  підставі,  в  межах
повноважень  та у спосіб,  що передбачені Конституцією та законами
України.
 
Статтею 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" ( 1788-12 ) (1788-12)
        
передбачено,  що  підприємства  та  організації несуть матеріальну
відповідальність  за  шкоду,  заподіяну  громадянам  або   державі
внаслідок   несвоєчасного   оформлення   або   подання   пенсійних
документів,  а  також  за  видачу  недостовірних   документів,   і
відшкодовують її. Названа стаття не надає Пенсійному фонду України
та   його   територіальним   відділенням   права   звертатися   до
господарського  суду з позовами про відшкодування шкоди,  завданої
внаслідок  неправильного   застосування   коефіцієнту   розрахунку
середньомісячного   заробітку  працівниками  управління  праці  та
соціального захисту населення.
 
Позивачами і відповідачами в судовому процесі господарських  судів
можуть бути підприємства та організації,  зазначені в статті 1 ГПК
України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  тобто підприємства,  установи,  організації,
інші  юридичні  особи,  громадяни,  які  здійснюють підприємницьку
діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку
набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності.
 
Відповідно до  частини  другої статті 1 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         до
господарського суду мають право звертатися,  зокрема,  державні та
інші органи у випадках, передбачених законодавчими актами України.
 
Відповідно до  статті  2 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         господарський суд
порушує  справи  за  позовами  державних  та  інших  органів,  які
звертаються   до  господарського  суду  у  випадках,  передбачених
законодавчими актами України.
 
Пунктом 1 статті 12  ГПК  України  ( 1798-12  ) (1798-12)
          передбачено,  що
господарським  судам підвідомчі справи у спорах,  що виникають при
укладанні,  зміні,  розірванні і виконанні господарських договорів
та з інших підстав, а також у спорах про визнання недійсними актів
з підстав, зазначених у законодавстві.
 
Системний аналіз  наведених  положень  ГПК  України  ( 1798-12  ) (1798-12)
        
свідчить про те,  що спір у справі підвідомчий господарському суду
в тому випадку,  коли суб'єктний склад учасників відповідає статті
1  ГПК  України  ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,  а  правовідносини між ними носять
господарський характер.
 
У даному спорі позивач є державним органом,  відповідач -  органом
місцевого   самоврядування,   а   відносини  між  ними  носять  не
господарський характер, а стосуються відшкодування шкоди внаслідок
неправильного  застосування  норм законодавства у сфері державного
пенсійного страхування.
 
Оскільки суди першої та апеляційної інстанцій не звернули уваги на
викладені обставини і розглянули спір по суті, Вищий господарський
суд України вважає за необхідне припинити провадження у справі  на
підставі    пункту  1    частини    першої   статті 80 ГПК України
( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  тому що спір не підлягає вирішенню  в  господарських
судах України.
 
З урахуванням  викладеного  рішення господарського суду Автономної
Республіки Крим  від  15.10.2003  та  постанова  Севастопольського
апеляційного   господарського   суду   від  25.12.2003  підлягають
скасуванню.
 
Керуючись пунктом 1 частини  першої  статті  80,  статтями  111-5,
111-7  -  111-11 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  Вищий господарський суд
України
 
                           ПОСТАНОВИВ:
 
1. Касаційне подання прокурора міста P-cька, Автономної Республіки
Крим  та касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в м.
Р-ську,  Автономної Республіки Крим на постанову Севастопольського
апеляційного господарського суду від 13-27.11.2003 p.  зі справи №
2-23/8669-2003 задовольнити частково.
 
2. Рішення господарського  суду  Автономної  республіки  Крим  від
11.08-19.08.2003  p.  та  постанову Севастопольського апеляційного
господарського   суду   від   13-27.11.2003   p.   зі   справи   №
2-23/8669-2003 скасувати.
 
3. Провадження у справі припинити.
 
Суддя В.Селіваненко
Суддя І. Бенедисюк
Суддя В. Джунь