ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
09.03.2004                                        Справа N 37/10
 
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
головуючого
суддів:
 
розглянув       Нікопольської  об'єднаної державної  податкової
касаційну       інспекції
скаргу
 
на постанову    від 16.10.2003
                Дніпропетровського апеляційного господарського
                суду
 
у справі        №   37/10 господарського суду Дніпропетровської
                області
 
за позовом      Нікопольського комунального підприємства "Н",
                м. Нікополь
 
до              Нікопольської об'єднаної державної податкової
                інспекції
 
про   визнання недійсним рішення
 
                 за участю представників сторін:
 
від позивача
від відповідача не з'явилися
 
                        В С Т А Н О В И В:
 
В травні  2003  року  Нікопольське  комунальне  підприємство   "Н"
пред'явило  в  суді  позов  до  Нікопольської об'єднаної державної
податкової   інспекції   про   визнання   недійсним    податкового
повідомлення-рішення  №  0000112305/0/19493  від  04.10.2002  яким
визначено податкове зобов'язання по податку на додану  вартість  в
сумі  158109,0  грн.  та  застосовані  фінансові  санкції  в  сумі
79054,50 грн.
 
В обгрунтування  позовних  вимог  зазначало,  що   при   прийнятті
оспорюваного   податкового  повідомлення  -  рішення  відповідачем
порушені вимоги ст.  ст.  7,  11 Закону України  "Про  податок  на
додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        ,  ст. 1 Закону України "Про систему
оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12)
        ,  ст.  11 Закону України "Про  державну
податкову службу в Україні" ( 509-12 ) (509-12)
        .
 
Рішенням господарського   суду   Дніпропетровської   області   від
21.07.2003 позов задоволено.
 
Визнано недійсним податкове  повідомлення-рішення  №  0000112305/0
від   04.10.2002  Нікопольської  об'єднаної  державної  податкової
інспекції.
 
Задовольняючи позов, господарський суд виходив з того, що прийняте
відповідачем  податкове повідомлення-рішення не відповідає вимогам
податкового законодавства.
 
Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від
16.10.2003 рішення залишено без змін з тих же підстав.
 
В касаційній  скарзі  Нікопольська  об'єднана  державна  податкова
інспекція просить постанову апеляційного  господарського  суду  та
рішення  господарського  суду скасувати і постановити нове рішення
яким в позові відмовити,  посилаючись на порушення п. 11.11 ст. 11
Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        .
 
Заслухавши пояснення  представника  позивача,  перевіривши повноту
встановлених судом обставин справи та їх  юридичну  оцінку,  Вищий
господарський суд України вважає,  що касаційна скарга не підлягає
задоволенню виходячи з наступного.
 
Як встановлено судом і вбачається з матеріалів  справи  16.09.2002
року  Нікопольською  об'єднаною державною податковою інспекцією за
результатами  позапланової  документальної  перевірки   дочірнього
підприємства   "Д"   Н"  з  питання  правильності  відображення  у
деклараціях сум ПДВ,  заявлених  до  відшкодування  з  бюджету  за
квітень, червень, липень та листопад 2000 року і квітень 2001 року
складено акт в якому вказано,  що позивачем до складу  податкового
кредиту  відносились  суми  ПДВ  без врахування оплати за придбані
товари (роботи,  послуги).  На підставі  цього  акту  відповідачем
прийнято  спірне  податкове  повідомлення-рішення,  ким  визначено
податкове зобов'язання  по  податку  на  додану  вартість  в  сумі
158109,0  грн.  та  застосовані  фінансові санкції в сумі 79054,50
грн.
 
Судовими інстанціями з урахуванням обставин справи і  норм  закону
встановлена       безпідставність      прийнятого      податкового
повідомленнярішення при цьому обґрунтовано враховано наступне.
 
Дата виникнення  податкового  зобов'язання  з  податку  на  додану
вартість встановлена пп.  7.3.1 п.  7.3 ст.  7 Закону України "Про
податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        , а дата виникнення права
на  податковий  кредит  - пп.  7.5.1 п.  7.5  ст.  7  цього Закону
( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        .  Зазначені норми є загальними і характеризуються як
такі,   що  встановлюють  певні  правові  наслідки  для  платників
податків в залежності від відповідної  події,  що  сталася  раніше
("за першою подією").
 
Одночасно п.  11.11  ст.  11 Закону України "Про податок на додану
вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         (в редакції,  яка діяла у спірний  період)
визначені  спеціальні  норми  для платників податку,  які продають
вугілля та вугільні брикети,  електричну та теплову енергію,  газ,
надають   послуги   з   водопостачання  (каналізації),  технічного
обслуговування ліфтів та систем протипожежної безпеки в  житловому
фонді.
 
Так, до 1 січня 2001 р. такі платники податків застосовують спосіб
податкового  обліку,   за   яким   датою   виникнення   податкових
зобов'язань   з   продажу   зазначених  товарів  (послуг)  є  дата
зарахування коштів  на  банківський  рахунок  або  у  касу  такого
платника  або  отримання  інших  видів  компенсацій вартості таких
товарів (послуг), а датою виникнення права на податковий кредит, у
тому  числі  отримання  бюджетного відшкодування,  є дата списання
коштів з банківського рахунку  платника  податку  в  оплату  таких
товарів  (послуг)  чи  надання  інших  видів  компенсацій в оплату
товарів (послуг),  вартість яких  відноситься  до  складу  валових
витрат або підлягає амортизації.
 
Тобто, до  1  січня  2001  року  наведений вище порядок виникнення
податкових  зобов'язань  та   права   на   податковий   кредит   є
обов'язковим   для   виконання   платниками   податків   лише   за
господарськими операціями з продажу тих товарів  (робіт,  послуг),
що  наведені  у  цій  нормі,  а саме:  вугілля,  вугільні брикети,
електрична  та  теплова  енергія,   газ,   а   також   послуги   з
водопостачання (каналізації),  технічного обслуговування ліфтів та
систем протипожежної безпеки в житловому фонді,  послуги  фізичним
особам,  які  не  зареєстровані  як  платники  цього  податку,  за
користування якими цими особами сплачується квартплата,  плата  за
користування телефоном, телевізійними і радіомережами та системами
охорони житла.
 
При  цьому,  Закон  України   "Про  податок  на  додану  вартість"
( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          незалежно  від  періоду  не встановлює спеціальних
правил  щодо  дати  виникнення  права  на  податковий  кредит   за
придбаними  товарами  і  отриманими  послугами,  які не входять до
вищезазначеного переліку,  тому в цій частині податкові  відносини
регулюються  загальними  нормами,  які  визначені ст.  7 вказаного
Закону ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
        ,  тобто  за  "першою  подією".  Встановлення
будь-якого  процентного  співвідношення в податковому зобов'язанні
та використання його при розрахунку суми податкового кредиту Закон
України  "Про  податок  на  додану  вартість"  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          не
передбача:.
 
Враховуючи, що господарським судом встановлено  факт  застосування
позивачем як способу податкового обліку за "касовим методом",  так
і за "першою подією" (в залежності від того чи входять  товари  до
переліку  п.  11.11  ст.  11 Закону України "Про податок на додану
вартість"  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
        ),  цілком   правомірними   є   висновки
господарських  судів щодо недоведення відповідачем факту порушення
позивачем  вимог  вищезазначеної  норми  Закону   при   формуванні
податкового кредиту.
 
Керуючись ст.  ст.  111-5,  111-7,  111-9,  111-11  Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,  Вищий  господарський
суд України
 
                       П О С Т А Н О В И В:
 
Касаційну скаргу   Нікопольскої  об'єднаної  державної  податкової
інспекції залишити без задоволення,  а  постанову  від  16.10.2003
Дніпропетровського апеляційного господарського суду та рішення від
21.07.2003 господарського суду Дніпропетровської області у  справі
№ 37/10 без змін.