ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         Іменем України
 
04.03.2004                                      Справа N 3/245н                  
 
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
головуючого       Першикова Є.В.,
судді
суддів            Савенко Г.В.,
                  Ходаківської І.П.,
 
розглянувши
касаційну скаргу   Державного підприємства “Первомайськвугілля”
                  в   особі   структурного   підрозділу   шахти
                  “Золоте”
на                рішення від 28.10.2003р. Господарського  суду
                  Луганської області
у справі          № 3/245н
за позовом         Державного підприємства “Первомайськвугілля”
                  в   особі   структурного   підрозділу   шахти
                  “Золоте”
до                Державної податкової інспекції у
                  м. Первомайську Державної податкової
                  адміністрації в Луганській області
 
про    Визнання  недійсним податкового повідомлення-рішення  та
рішення про розгляд скарги
 
За участю представників сторін:
 
позивача – Карцев А.А., за довіреністю
відповідача – 1: Масалов Є.В., за довіреністю
 
                        В С Т А Н О В И В:
 
Рішенням від 28.10.2003р. Господарського суду Луганської області
(суддя  Л.І.Журавльова) відмовлено у задоволенні позовних  вимог
Державного    підприємства    “Первомайськвугілля”    в    особі
структурного  підрозділу шахти “Золоте” про  визнання  недійсним
податкового      повідомлення-рішення      від      06.03.2003р.
№  0000032600/1,  яким позивачу визначено  суму  податкового  зо
бов'язання за платежем 27070 грн. 28 коп. , у тому числі:  плата
за  забір води загальнодержавного значення 21774 грн. 94 коп.  і
штрафні (фінансові) санкції - 5295 грн. 34 коп.
 
Не  погоджуючись  з  прийнятим рішенням,  позивач  звернувся  до
Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в  якій
просить  скасувати рішення від 28.10.2003р. Господарського  суду
Луганської області повністю та прийняти нове рішення.
 
Розглянувши    доводи,    викладені   в    касаційній    скарзі,
проаналізувавши  на  підставі  встановлених  фактичних  обставин
справи  правильність  застосування судом норм  матеріального  та
процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга
підлягає частковому задоволенню виходячи з наступного.
 
Як вбачається з матеріалів справи податкове повідомлення-рішення
від  06.03.2003р. № 0000032600/1 винесено ДПІ у м.  Первомайську
на  підставі  акту  додаткової перевірки  Державного  відкритого
акціонерного  товариства “шахта “Золоте” Дочірнього підприємства
Державної  холдінгової компанії “Перовомайсьвугілля”  з  питання
правильності обчислення та своєчасності внесення до бюджету  сум
збору  за спеціальне використання водних ресурсів від 05.02.2003
року  №  32/26-35/00177307, з урахуванням  рішення  про  розгляд
первинної скарги від 03.03.2003 року № 809-89/15-120.
 
ДПІ перевіркою встановлено не нарахування платником, протягом IV
кв.   1999   року  -  І  кв.  2002  року,  збору  за  спеціальне
використання  водних  ресурсів з обсягів самостійно  добутої  та
використаної води із власної свердловини № 1375г.
 
Як  свідчать  матеріали справи, в перевіряємому періоді  позивач
використовував  воду,  як  отриману від  постачальників,  так  і
самостійно добуту.
 
Перевіркою  встановлено,  що добута зі свердловини  вода  шахтою
використовувалась  для  миття  робітників   в   лазні,   сушіння
спецодягу  та  опалення  адміністративно  побутового  комбінату.
Позивачем до розрахунків збору за спеціальне використання водних
ресурсів   та   збору   за  користування   водами   для   потреб
гідроенергетики,  наданих до Державної  податкової  інспекції  в
м.  Первомайську,  включались лише  обсяги  води  отриманої  від
водопостачальних  підприємств. Збір за  спеціальне  використання
водних  ресурсів  з  обсягів добутої  та  використаної  води  зі
свердловини № 1375г шахтою не нараховувався та не сплачувався.
 
Відповідно  до  пункту  2.1 розділу II  Інструкції  про  порядок
обчислення і справляння збору за спеціальне використання  водних
ресурсів   та   збору   за  користування   водами   для   потреб
гідроенергетики і водного транспорту ( z0711-99 ) (z0711-99)
        ,  затвердженої
наказом  Мінфіну  України,  ДПА України,  Мінекономіки  України,
Міністерства  оборони  навколишнього  природного  середовища  та
ядерної  безпеки  України від 01.10.1999 року №  231/539/118/219
(зі  змінами  та  доповненнями), зареєстрованої  в  Міністерстві
юстиції  України  19.10.1999р. (далі -  Інструкція),  платниками
збору  за  спеціальне використання водних ресурсів та  збору  за
користування  водами  для  потреб  гідроенергетики   і   водного
транспорту є підприємства, установи та організації незалежно від
форми   власності,  їх  філії,  відділення,  інші   відокремлені
підрозділи,   а   також  громадяни  -  суб'єкти  підприємницької
діяльності,  які  використовують водні ресурси  та  користуються
водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту.
 
Згідно  з  пунктом  3.1  розділу III Інструкції  ( z0711-99  ) (z0711-99)
        ,
водокористувачі, які здійснюють забір води з водного об'єкта або
використовують  в  установленому  законодавством  порядку  воду,
отриману від інших водокористувачів, мають відповідно дозволи на
спеціальне  водокористування  або  договори  на  поставку  води.
Водокористувачам  у встановленому порядку затверджуються  ліміти
використання водних ресурсів.
 
Пунктом  4.1  Інструкції  ( z0711-99 ) (z0711-99)
          визначено,  що  об'єктом
обчислення  збору за спеціальне використання водних  ресурсів  є
фактичний  обсяг  води, який використовують  водокористувачі,  з
урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання.
 
Згідно  з  пунктом 4.5 Інструкції ( z0711-99 ) (z0711-99)
         при  використанні
водокористувачами води одночасно для власних потреб і для потреб
об'єктів соціально-культурного призначення, житлово-комунального
господарства  (за  винятком обсягу води,  переданої  населенню),
підсобного   сільського   і  рибного  господарства   або   інших
допоміжних  служб  збори  до бюджетів вносять  за  всю  фактично
використану  воду з урахуванням обсягу втрат води в їх  системах
водопостачання.
 
Пунктом  4.8  Інструкції ( z0711-99 ) (z0711-99)
         передбачено,  що  збір  за
використання  водних  ресурсів  не  справляється  за  воду,   що
використовується  для задоволення питних і санітарно-гігієнічних
потреб  населення, в тому числі для задоволення виключно власних
питних  і  санітарно-гігієнічних  потреб  підприємств,  установ,
організацій незалежно від форми власності.
 
Задовольняючи    позов,   на   підставі   вищенаведених    норм,
господарським судом не дотримано вимог щодо всебічного,  повного
і  об’єктивного  розгляду справи, як того  вимагає  ст.  43  ГПК
України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
Згідно  ч.  6  ст. 43 Закону України “Про охорону  навколишнього
природного   середовища”  ( 1264-12  ) (1264-12)
          збори  за  використання
природних  ресурсів в межах встановлених лімітів відносяться  на
витрати  виробництва, а за понадлімітне використання та зниження
їх  якості стягуються з прибутку, що залишається у розпорядженні
підприємств, установ, організацій чи громадян.
 
В  прийнятому  рішенні господарським судом першої  інстанції  не
досліджено  обставини  справи  щодо  наявності  або  відсутності
понадлімітного  використання водних ресурсів і щодо  збитковості
шахти, та відсутні висновки суду з цього питання.
 
Необхідність дослідження вказаних обставин зумовлена  посиланням
заявника в касаційній скарзі на те, що при вирішенні спору судом
залишені поза увагою заперечення на відзив на позовну заяву  від
26.09.2003р.  №  23/1740 і додані документи, де зазначалося,  що
згідно   ст.   43  Закону  України  “Про  охорону  навколишнього
природного   середовища”  ( 1264-12  ) (1264-12)
          збір  за   понадлімітне
використання  води  стягуються  з  прибутку,  що   залишився   в
розпорядженні  шахти,  а так як шахта є збитковою,  то  збір  не
повинен стягуватися.
 
Наведене  свідчить  про неповне дослідження в рішенні  місцевого
суду   обставин  справи,  що  мають  значення  для   правильного
вирішення  спору. У зв'язку з цим, судове рішення, як  таке,  що
постановлено  з  порушенням  частини  1  ст.  43  Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , підлягає скасуванню,
а  справа – передачі на новий розгляд господарському суду першої
інстанції.
 
Під час нового розгляду справи господарському суду слід взяти до
уваги  викладене,  вжити  всі  передбачені  законом  засоби  для
всебічного, повного і об'єктивного встановлення обставин справи,
прав  і обов'язків сторін і в залежності від встановленого та  у
відповідності з чинним законодавством вирішити спір.
 
Відповідно  до  ст.ст.  85, 111-5 Господарського  процесуального
кодексу  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
         в судовому  засіданні  за  згодою
сторін оголошена вступна та резолютивна частини постанови.
 
Керуючись,  ст.ст.  111-5, 111-9, 111-7,  111-11  Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий  господарський
суд України
 
                      П О С Т А Н О В И В:
 
Касаційну скаргу Державного підприємства “Первомайськвугілля”  в
особі   структурного  підрозділу  шахти  “Золоте”   задовольнити
частково.
 
Рішення  від 28.10.2003р. Господарського суду Луганської області
у справі № 3/245н скасувати.
 
Справу  направити  на  новий  розгляд  до  Господарського   суду
Луганської області.