ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                           ПОСТАНОВА
 
                        ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 03.03.2004                                       Справа N 14/358
 
Вищий  господарський суд  України у складі колегії  суддів:
головуючого Божок В.С,
суддів:     Хандуріна М.І., Черкащенко М.М.
 
розглянувши у відкритому
судовому засіданні
касаційну скаргу       Н-ського морського тоговельного порту
 
на  постанову          Донецького апеляційного господарського суду
                       від 06.11.03
 
у справі               господарського суду  Донецької області
 
за позовом             Н-ського   морського   тоговельного  порту,
                       м. Н-ськ
 
до                     Державного   Ч-ського  Головного  Морського
                       агентства "ХХХ", м. Я-ськ
 
про                    стягнення 10147, 11 дол. США.
 
в судовому засіданні взяли участь  представники:
 
від позивача: А.А.А. - дов. № юр 3555 від 01.04.03
від відповідача: Б.Б.Б. - дов. № 2/215-пр від 25.02.04
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
Рішенням від  03.07.03  господарського  суду   Донецької   області
відмовлено   у   задоволенні   позовних  вимог  щодо  стягнення  з
Державного Ч-ського Головного Морського агентства "ХХХ" 10147,  11
дол. США.
 
Постановою від  06.11.03  Донецького  апеляційного  господарського
суду рішення від 03.07.03 господарського  суду  Донецької  області
залишено без змін.
 
Судові рішення    мотивовані   тим,   що   статтею   106   Кодексу
торговельного мореплавства України ( 176/95-ВР ) (176/95-ВР)
         встановлено, - із
суден,  що  користуються  послугами  державних  морських лоцманів,
справляється лоцманський збір,  порядок справляння і розмір  якого
встановлюється  Міністерством  транспорту України за погодженням з
Міністерством економіки України.
 
Пунктом 21  наказу  №214  Міністерства  транспорту   України   від
27.06.96 ( z0374-96 ) (z0374-96)
         передбачено, що для суден групи "А" в портах
розкладу ліній закордонного плавання надається  знижка  у  розмірі
20%  до  ставок  зборів,  які справляються за зовнішньопортовою та
внутрішньопортовою проводкою.
 
Не погоджуючись з судовими рішеннями Н-ський морський торговельний
порт  звернувся  у  Вищий  господарський  суд України з касаційною
скаргою і просить їх  скасувати,  посилаючись  на  те,  що  судами
порушено  норми  матеріального  та  процесуального  права.  Також,
неправомірно  застосований  п.  21  наказу   №214   від   27.06.96
Міністерства  транспорту  України  ( z0374-96 ) (z0374-96)
        ,  оскільки жодне з
перерахованих умов надання знижки не  застосовано  для  суден,  що
пропливають  транзитом  КЄК.  Даний  вид проводки є особливим і не
відноситься до зовнішньопортової та внутрішньопортової.
 
Колегія суддів,  приймаючи  до  уваги  межі  перегляду  справи   в
касаційній   інстанції,   проаналізувавши  на  підставі  фактичних
обставин справи застосування норм матеріального  і  процесуального
права   при   винесенні   оспорюваного  судового  акту,  знаходить
необхідним відмовити у задоволенні касаційної скарги.
 
Предметом даного спору є застосування 20% знижки від обсягу зборів
за   лоцманську  проводку  суден  через  Н-ськ-Р-ський  канал  без
заходження у порт  Н-ська  під  агентуванням  Державного  Ч-ського
Головного  Морського  Агентства  "ХХХ",  встановленої  п.21 Наказу
Міністерства транспорту України №214 від 27.06.96 ( z0374-96 ) (z0374-96)
        .
 
Відповідно до ст.  92 Кодексу торговельного  мореплавства  України
( 176/95-ВР ) (176/95-ВР)
          з  метою   забезпечення  безпеки   мореплавства  на
підходах до морських портів,  у межах вод цих портів,  а також між
морськими  портами незалежно від прапора держави,  під яким плаває
судно,  і форми  власності  судна  проведення  суден  здійснюється
виключно  державними морськими лоцманами.  Лоцманська служба порту
підпорядкована капітану порту.
 
Статтями  106,  109  Кодексу  торговельного  мореплавства  України
( 176/95-ВР ) (176/95-ВР)
         передбачено,  що із суден, що користуються послугами
державних  морських  лоцманів,  справляється   лоцманський   збір,
порядок  справлення  і  розмір  якого встановлюються Міністерством
транспорту  України  за  погодженням  з  Міністерством   економіки
України.  Лоцманський збір, окрема винагорода і штрафи включаються
в доход організації працівником якої є державний морський лоцман.
 
Пунктом 21  наказу  Міністерства  транспорту  України   №214   від
27.06.96 ( z0374-96 ) (z0374-96)
         встановлено, що для суден групи "А" в портах
розкладу ліній закордонного плавання надається  знижка  у  розмірі
20%  до  ставок  зборів,  які справляються за зовнішньопортовою та
внутрішньопортовою проводкою.
 
Наказом   Міністерства  транспорту  України  від  27.06.96   № 214
( z0374-96 ) (z0374-96)
          затверджені  Збори і плати за послуги,  що надаються
судам  у  морських торговельних портах України. Пункт 1 цих Зборів
( z0374-96 ) (z0374-96)
         і плат визнає їх види,  до яких, зокрема, відноситься
лоцманський збір.  Зазначені  збори  не  є  портовими  зборами,  в
розумінні положення ст. 84 даного Кодексу ( 176/95-ВР ) (176/95-ВР)
        .
 
Лоцманська проводка   через   Н-ськ-Р-ський   канал  віднесена  до
зовнішньопортової  проводки,  відповідно  до  листа   Міністерства
транспорту України №Х2 від ХХ.03.00.
 
Збори та плати стягуються в морських портах стосовно суден, які за
видами поділені на  групи.  До  групи  "А",  зокрема,  відносяться
вантажні  судна,  що  заходять  у  порт  для  виконання  вантажних
операцій,  та плавучі споруди.  Обов'язковою умовою для віднесення
судна  до  групи "А" є те,  що судно заходить у порт для виконання
вантажних операцій. Таким портом є порт кінцевого призначення ходу
судна.   Проведення   суден   здійснюється   державними  морськими
лоцманами,  у зв'язку з чим справляється з суден лоцманський  збір
на   шляху   ходу   судна  в  районах  обов'язкового  лоцманського
проведення, а, тобто, і без умови заходи в проміжний порт.
 
Відносини між морським торговельним портом та  судновласником  або
морським  агентом  визначаються  чинним  законодавством України та
відповідним договором між ними.
 
Господарським судом  Донецької  області,  30.12.99  між  сторонами
укладений  договір №А-20-2 на надання послуг судам під українським
та іноземним прапорами,  що заходять у порти  Н-ськ  та  наступним
транзитним   Н-ськ-Р-ським   каналом  в/з  Азовського  моря,    що
знаходяться під агентським обслуговуванням "QQQ"
 
Пунктом 6.1  договору  №А-20-2  сторони  передбачили,  що  з  усіх
питань,  не  обумовлених  цим договором сторони керуються Кодексом
торговельного мореплавства України ( 176/95-ВР ) (176/95-ВР)
         та іншими чинними
нормативними актами.
 
Зважаючи на  викладене,  колегія суддів вважає,  що господарськими
судами дана правильна  юридична  оцінка  обставинам  справи,  тому
судові  рішення  відповідають  чинному  законодавству  України  та
обставинам справи і підстав для їх скасування немає.
 
На підставі викладеного,  керуючись ст. 111-5, п. 1 ст. 111-9, ст.
111-11 Господарського  процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,
Вищий господарський суд України
 
                           ПОСТАНОВИВ:
 
В задоволенні касаційної скарги відмовити.
 
Постанову від 06.11.03 Донецького апеляційного господарського суду
зі справи № 14/358 залишити без змін.
 
Головуючий В.С. Божок
Судді      М.І. Хандурін
           М.М. Черкащенко