ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
( Скасовано постановою Верховного суду України
від 20.07.2004 р. ( n0060700-04 ) )
24.03.2004 Справа N 2-23/9789-2003
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді,
суддів;
розглянувши
касаційну скаргу Кримського республіканського відділення Фонду
соціального захисту інвалідів
на постанову від 04.11.2003 року Севастопольського
апеляційного господарського суду
у справі № Х3
за позовом Кримського республіканського відділення Фонду
соціального захисту інвалідів
до фірми "ХХХ" ЛТД
про стягнення 457200,00 грн.,
За участю представників сторін
від позивача - присутні,
від відповідача - присутні;
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Автономної Республіки Крим від
08.08.2003 року позов задоволено, стягнено з фірми "ХХХ"
заборгованість в сумі 457200,00 грн.
Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від
04.11.2003 року (головуючий суддя А.А.А., судді Б.Б.Б., В.В.В.)
зазначене рішення скасоване.
При винесені постанови суд виходив з того, що суд першої інстанції
невірно застосував норми матеріального права, а саме ст. 20 Закону
України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні"
( 875-12 ) та положення Порядку сплати підприємствами
(об'єднаннями), установами і організаціями штрафних санкцій до
відділень Фонду соціального захисту інвалідів, акумуляції, oбліку
та використання цих коштів ( 1767-2001-п ), затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 року № 1767.
Заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши наявні
матеріали справи, проаналізувавши правильність застосування
господарськими судами при прийнятті судових рішень норм
матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що
касаційна скарга підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Відповідно до п.3 Порядку сплати підприємствами (об'єднаннями),
установами і організаціями штрафних санкцій до відділень Фонду
соціального захисту інвалідів, акумуляції, обліку та використання
цих коштів ( 1767-2001-п ) (далі - Порядок), підприємства, де
кількість працюючих інвалідів менша від установленої нормативом,
передбаченим ч. 1 ст. 19 Закону України "Про основи соціальної
захищеності інвалідів в Україні" ( 875-12 ) (далі - Закон),
сплачуюють відповідним відділенням Фонду штрафні санкції.
Вищезазначений Порядок ( 1767-2001-п ) визначає, що суми штрафних
санкцій перераховуються підприємствами в дохід державного бюджету
на рахунки органів Державного казначейства. Штрафні санкції
сплачуюються підприємствами самостійно не пізніше 15 квітня року,
який наступає за звітним.
Як вбачається з матеріалів справи, 04.02.2003 року фірма "ХХХ" ЛТД
надала звіт Кримському республіканському відділенню Фонду
соціального захисту інвалідів звіт за формою № 10 - ПІ, відповідно
до якого поінформувала позивача про зайнятість інвалідів за 2002
рік та самостійно визначила штрафні санкції в сумі 457200,00 грн.
за нестворені робочі місця, які були призначені для
працевлаштування інвалідів і неперерахувала зазначені кошти в
установлений термін до бюджету.
Таким чином, посилання апеляційного суду, на те, що суд першої
інстанції не врахував відсутніть доказів у позивача про наявність
заборгованості не відповідає матеріалам та обставинам справи.
Крім того, штрафні санкції за нестворені робочі місця для
інвалідів відповідно до п.3 ст. 9 Бюджетного кодексу України
відносяться до неподаткових надходжень доходів державного бюджету.
Згідно п. 4 постанови ( 1767-2001-п ) Кабінету Міністрів України №
1767 від 28.12.2001 року штрафні санкції сплачуюються
підприємствами, організаціями самостійно у визначені
законодавством строки. Таким чином, сам господарюючий суб'єкт
доводить відповідному відділенню Фонду соціального захисту
інвалідів суму штрафних санкцій, яку він планує сплатити.
Відповідно до чинного законодавства, в разі несплати зазначених
штрафних санкцій, вони вважаються заборгованістю та стягується з
господарюючого суб'єкта в примусовому порядку.
Таким чином, висновки апеляційної інстанції про відсутність
правових підстав у суду при задоволенні позову через недоведеність
наявності заборгованості у відповідача є такими, що не
відповідають фактичним обставинам справи та чинному законодавству
України.
На підставі викладеного колегія суддів вважає за необхідне
скасувати постанову апеляційного суду, а рішення господарського
суду Автономної Республіки Крим залишити без змін.
З огляду на наведене та керуючись статтями 111-5, 111-7, 111-9 -
111-11 ГПК України ( 1798-12 ), суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Кримського республіканського відділення Фонду
соціального захисту інвалідів задовольнити.
Постанову Севастопольського апеляційного господарського суду від
04.12.2003 року по справі № Х3 скасувати.
Рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від
08.08.2003 року залишити без змін.