ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27.02.2004 Справа N 2-16/12008-2003
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого Кочерової Н.О.,
суддів: Рибака В.В.,
Уліцького А.М.,
за участю представників сторін:
від позивача не з’явився
від відповідача не з’явився
розглянувши матеріали Управління Пенсійного фонду України
касаційної скарги в Білогірському районі АРК
на постанову від 30.10.03 Севастопольського
апеляційного господарського суду
у справі № 2-16/12008-2003
господарського суду Автономної Республіки Крим
за позовом Управління Пенсійного фонду України
в Білогірському районі АРК
до ВАТ “Білогірське спеціалізоване
автотранспортне підприємство 1209”
про стягнення 1289,03 грн.
В С Т А Н О В И В:
Рішенням господарського суду Автономної Республіки Крим від
08.09.2003 в позові відмовлено.
Рішення мотивоване тим, що відповідно до п.п. 2.3.1 п. 2.3 ст. 2
Закону України “Про порядок погашення зобов'язань платників
податків перед бюджетами та державними цільовими фондами”
( 2181-14 ) (2181-14) органами, уповноваженими здійснювати заходи з
погашення податкового боргу, є виключно податкові органи, а
також державні виконавці в межах їх компетенції, а Управління
Пенсійного фонду України є лише контролюючим органом і таким
правом не наділений.
Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду
від 30.10.03 зазначене рішення залишено без змін з тих же
підстав.
У поданій касаційній скарзі Управління Пенсійного фонду України
в Білогірському районі Автономної Республіки Крим просить
скасувати рішення та постанову зазначених судових інстанцій з
підстав невідповідності їх рішенню Конституційного суду України
від 09.07.02 № 15-рп/202, згідно якого право юридичної особи на
звернення до суду не може бути обмежено Законом чи іншим
нормативно-правовим актом; вказує, що Пенсійний фонд, як
контролюючий орган, в особі його місцевих органів може
звертатися до суду з метою стягнення обов’язкових платежів до
цього фонду.
Проте, всупереч викладеному, скаржник зазначає у скарзі, що
органами уповноваженими здійснювати заходи з погашення
податкового боргу є виключно податкові органи, а також державні
виконавці у межах їх компетенції (Закон України від 21.12.2000
№ 2181-ІІІ ( 2181-14 ) (2181-14) ).
Судова колегія, розглянувши наявні матеріали справи, обговоривши
доводи касаційної скарги, перевіривши юридичну оцінку судовими
інстанціями обставин справи та повноту їх встановлення,
правильність застосування ними норм процесуального і
матеріального права, прийшла до висновку про відсутність
правових підстав для задоволення касаційної скарги виходячи з
наступного.
ВАТ “Білогірське спеціалізоване автотранспортне підприємство
1209” зареєстровано в Управлінні Пенсійного фонду України в
Білогірському районі АР Крим як платник збору на обов’язкове
державне пенсійне страхування, проте в установлений
законодавством строк цей збір сплачений не був.
Виходячи зі змісту п. 1.3 ст. 1 Закону України “Про порядок
погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та
державними цільовими фондами” ( 2181-14 ) (2181-14) своєчасно не внесені
суми збору на обов’язкове державне пенсійне страхування є
недоїмкою, оскільки цей збір врахований у ст. 14 Закону України
“Про систему оподаткування” ( 1251-12 ) (1251-12) , його погашення
відбувається у порядку визначеному Законом України від
21.12.2000 № 2181-ІІІ.
Відповідно до п. 2.1.2 Закону України “Про порядок погашення
зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними
цільовими фондами” ( 2181-14 ) (2181-14) установи Пенсійного фонду України
є контролюючим органом стосовно внесків до Пенсійного фонду
України.
Пенсійний фонд України діє на підставі Положення про Пенсійний
фонд України ( 121/2001 ) (121/2001) затвердженого Указом Президента
України від 01.03.01 № 121/2001.
Інструкцією про порядок обчислення і сплати підприємствами,
установами, організаціями та громадянами збору на обов’язкове
державне пенсійне страхування, інших платежів, а також обліку їх
надходження до Пенсійного фонду України ( z0998-01 ) (z0998-01)
затвердженою Постановою правління Пенсійного фонду України та
зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.11.01 за
№ 998/6189 передбачено, що у випадках перерахованих у п. 6 цієї
інструкції платнику збору на обов’язкове державне пенсійне
страхування надсилається повідомлення встановленої форми.
Після проходження процедури узгодження зазначеної в повідомленні
суми, її погашення у відповідності до ст. ст. 6, 7 Закону
України “Про порядок погашення зобов'язань платників податків
перед бюджетами та державними цільовими фондами” ( 2181-14 ) (2181-14) від
21.12.00 № 2181-ІІІ на підставі податкової вимоги.
Податкові вимоги пред’являються на підставі узгодженої
відповідним управлінням Пенсійного фонду України, як
контролюючим органом, суми податкового зобов’язання. Це
податкове зобов’язання зазначається в податковому поданні, що
надсилається контролюючим органом до відповідної податкової
інспекції для здійснення заходів з погашення податкового боргу.
Органами уповноваженими здійснювати заходи з погашення
податкового боргу є виключно податкові органи, а також державні
виконавці у межах їх компетенції (п.п. 2.3.1 ст. 2 зазначеного
Закону ( 2181-14 ) (2181-14) ).
Як вбачається з матеріалів справи, Управління Пенсійного фонду
України в Білогірському районі АР Крим не узгоджувало суму
податкового зобов’язання з відповідачем, як того вимагають
вищезазначені норми, та не зверталось в установленому порядку до
податкового органу.
Вищевикладене підтверджує правомірність висновку судових
інстанцій відносно того, що установи Пенсійного фонду України не
уповноважені здійснювати заходи з погашення податкового боргу;
спростовує доводи касаційної скарги.
З урахуванням зазначеного та керуючись ст.ст. 111-5,
111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу
України ( 1798-12 ) (1798-12) , Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В:
Постанову Севастопольського апеляційного господарського суду від
30.10.03 у справі № 2-16/12008-2003 залишити без зміни, а
касацўйну скаргу - без задоволення.