ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                           ПОСТАНОВА
 
                        ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ
 
 25.02.2004                               Справа N 2-15/2159-2003
 
Вищий  господарський суд  України у складі колегії  суддів:
 
            Перепічая В.С. (головуючого),
            Вовка І.В.,
            Гончарука П.А.,
 
розглянувши у відкритому
судовому засіданні в м. Києві
касаційну скаргу     суб'єкта підприємницької діяльності А.А.А.
 
на  постанову        Севастопольського апеляційного господарського
                     суду  від 11.08.2003 року
 
у справі
за позовом           суб'єкта підприємницької діяльності А.А.А.
 
до                   Республіканського  комітету  з  захисту  прав
                     споживачів Автономної Республіки Крим
 
про                  про визнання недійсними постанов,
 
                            УСТАНОВИВ:
 
У листопаді  2002  року  позивач  звернувся до господарського суду
Автономної республіки Крим з позовною заявою  до  відповідача  про
визнання недійсними постанов Республіканського комітету із захисту
прав споживачів в АР Крим № 3-С від 08.01.2002 року та №  4-С  від
08.01.2002 року, посилаючись на те, що перевірка торгового об'єкту
відповідачем проведена з порушенням вимог  п.10  Указу  Президента
України  №  817/98  від  23.07.1998  року  "Про  деякі заходи щодо
дерегулювання  підприємницької   діяльності"   ( 817/98   ) (817/98)
        ,   у
відповідності  з  яким  державні органи із захисту прав споживачів
здійснюють    позапланову    перевірку    діяльності     суб'єктів
підприємницької  діяльності  виключно  на  підставі  одержаних від
споживачів скарг.
 
Доповідач- Вовк І.В.
 
Додатками від 14.02.2003 року позивач доповнив підстави  позову  в
порядку  ст.  22  ГПК  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  не змінюючи предмету
позову,  і послався на  те,  що  відповідач  за  одне  й  те  саме
порушення застосував два штрафи,  що суперечить ст. 61 Конституції
України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        .  Крім  того,  позивач  вважає,  що  розмір
штрафу  був  визначений  відповідачем  неправомірно  - в порушення
вимог Положення про порядок  накладення  і  стягнення  штрафів  за
порушення  законодавства    про     захист     прав     споживачів
( 1177-2002-п ) (1177-2002-п)
        ,  затвердженого Постановою КМУ від 17.08.2002 року
№ 1177. Аналогічні підстави позову були викладені також в додатках
від 17.04.2003 року.
 
Рішенням господарського суду АР Крим від 24.04.2003  року  позовні
вимоги  позивача  задоволено,  спірні  постанови Республіканського
комітету із захисту прав споживачів в АР Крим визнані недійсними.
 
Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду  від
11.08.2003 року  зазначене  рішення  суду  першої  інстанції  було
скасовано та в позові відмовлено.
 
У касаційній   скарзі   позивач   вважає,   що    Севастопольським
апеляційним  господарським  судом  неправильно  застосовано  норми
матеріального та процесуального права, і тому просить прийняту ним
постанову  скасувати,  а  рішення  місцевого  господарського  суду
залишити без змін.
 
У відзиві на касаційну  скаргу  відповідач  вважає,  що  постанова
апеляційного господарського суду відповідає чинному законодавству,
і тому просить залишити її без змін,  а  касаційну  скаргу  -  без
задоволення.
 
Сторони своє право на участь в судовому засіданні не використали.
 
Дослідивши доводи касаційної скарги та відзиву на неї, перевіривши
матеріали справи та прийняті у ній судові рішення,  суд вважає, що
касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
 
Як вбачається     з    матеріалів    справи,    05.12.2001    року
Республіканським комітетом із захисту прав споживачів  в  АР  Крим
було проведено перевірку з питань дотримання законодавства України
про захист прав споживачів у торговому об'єкті ,  розташованому за
адресою:  вул.  Б-ва,  99,  м.  Н-ськ. В результаті перевірки було
встановлено  порушення  Правил  роздрібної  торгівлі  алкогольними
напоями  ( 854-96-п  ) (854-96-п)
          та  Правил роздрібної торгівлі тютюновими
виробами ( z0432-96 ) (z0432-96)
         з боку ПП А.А.А.,  що полягало в  реалізації
алкогольних  та  тютюнових  виробів  за  відсутності  сертифікатів
відповідності та якості товарів,  приходних документів, реалізації
вина  з  наявним  в ньому осадом та іншими сторонніми включеннями,
про що був складений  акт  №000982/1/2  від  05.12.2001  року.  На
підставі  зазначеного  акту  відповідачем  були прийняті постанови
№3-С від 08.01.2002 року та №4-С від  08.01.2002  року,  якими  до
відповідача були застосовані фінансові санкції за порушення правил
торгівлі алкогольними напоями  і  тютюновими  виробами  у  кожному
випадку в розмірі 1 700 грн.
 
Суд касаційної  інстанції  вважає,  що  висновок Севастопольського
апеляційного  господарського  суду  про  те,  що  Республіканський
комітет   із   захисту   прав   споживачів  в  АР  Крим  наділений
повноваженнями щодо застосування  штрафних  санкцій  за  порушення
законодавства  щодо  захисту  прав  споживачів  відповідає вимогам
чинного законодавства.
 
Такі повноваження  Республіканського  комітету  з   захисту   прав
споживачів в АР Крим підтверджуються положеннями ст.ст.  5, 23 від
12.05.1991 року №1023-ХІІ  ( 1023-12  ) (1023-12)
        ,  ст.ст.  16,  17  Закону
України  "Про  державне  регулювання  виробництва  і  обігу спирту
етилового,  коньячного і плодового, алкогольних напоїв і тютюнових
виробів"  ( 481/95-ВР ) (481/95-ВР)
         від 19.12.1995 року № 481/95-ВР,  а також
Положенням про обласні,  головне Київське і Севастопольське міські
управління  у  справах  захисту  прав  споживачів  ( z0663-00  ) (z0663-00)
        ,
затвердженому   Наказом   Державного   комітету    стандартизації,
метрології  і  сертифікації  України  від  14.09.2000  року № 559,
зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28.09.2000 року  під
№ 663/4884.
 
Згідно зі  ст.  16  зазначеного  Закону  ( 481/95-ВР ) (481/95-ВР)
         контроль за
дотриманням його норм здійснюють органи,  які видають ліцензії,  а
також   інші  органи  в  межах  компетенції,  визначеної  законами
України.
 
Згідно з п. 2  ст. 5 Закону України "Про захист  прав  споживачів"
( 1023-12 ) (1023-12)
          спеціально уповноважений центральний орган виконавчої
влади у сфері захисту прав споживачів та його територіальні органи
мають право: перевіряти у суб'єктів господарської діяльності сфери
торгівлі,  громадського харчування і послуг якість товарів (робіт,
послуг),   додержання  обов'язкових  вимог  щодо  безпеки  товарів
(робіт,  послуг),  а також додержання правил торгівлі  та  надання
послуг.
 
Посилання позивача  на  ст.  23  Закону  України  "Про захист прав
споживачів" ( 1023-12  ) (1023-12)
          як  на  підставу  скасування  постанови
апеляційного  суду є необґрунтованим,  оскільки зазначена норма не
виключає   застосування   спеціальних   норм,   які   встановлюють
відповідальність та розміри фінансових санкцій за порушення правил
торгівлі окремими видами товарів.
 
Так, у відповідності  зі  ст.  17  Закону  України  "Про  державне
регулювання  виробництва  і  обігу спирту етилового,  коньячного і
плодового,  алкогольних напоїв і тютюнових виробів" ( 481/95-ВР  ) (481/95-ВР)
        
та  п.2  Положення  про порядок застосування державними органами у
справах захисту прав споживачів фінансових  санкцій  за  порушення
Закону  України  "Про  державне  регулювання  виробництва  і обігу
спирту етилового,  коньячного і плодового,  алкогольних  напоїв  і
тютюнових виробів" ( z0219-01 ) (z0219-01)
        ,  затвердженого наказом Державного
комітету стандартизації,  метрології і  сертифікації  України  від
10.01.2001 року №3, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
12.03.2001   року,   фінансові   санкції   у    вигляді    штрафів
застосовуються до суб'єктів підприємницької діяльності у разі:
 
- роздрібної  торгівлі  спиртом  етиловим,  кон'ячним  і плодовим,
алкогольними  напоями   і   тютюновими   виробами   з   порушенням
встановлених  правил  торгівлі  -  200%  вартості отриманої партії
товару,  але не  менше  100  неоподатковуваних  мінімумів  доходів
громадян;
 
- роздрібної  торгівлі  алкогольними напоями і тютюновими виробами
без  наявності  сертифіката  відповідності  або  сертифіката   про
визнання - 200% вартості отриманої партії товару, але не менше 100
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
 
Отже, апеляційний  господарський  суд  повно  встановив  обставини
справи   та  дійшов  правильного  висновку  про  необґрунтованість
позовних вимог і правомірно скасував рішення суду першої інстанції
та відмовив у позові.
 
Доводи касаційної    скарги   не   спростовують   висновків   суду
апеляційної інстанції.
 
За таких   обставин   постанова   апеляційного   суду   відповідає
матеріалам  справи та вимогам закону,  і тому її слід залишити без
змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
 
З огляду наведеного  та  керуючись  ст.ст.  111-5,  111-7,  111-9,
111-11 Господарського   процесуального   кодексу   України,  Вищий
господарський суд України,
 
                      П О С Т А Н О В И В:
 
Касаційну скаргу  суб'єкта   підприємницької   діяльності   А.А.А.
залишити    без   задоволення,   а   постанову   Севастопольського
апеляційного господарського суду від 11.08.2003 року - без змін.
 
Головуючий В. Перепічай
Судді      І. Вовк
           П. Гончарук