НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
05.07.2018 № 1189

Про схвалення висновку до проекту Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" (реєстраційний № 7055 від 19.06.2018)

Розглянувши проект Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" (реєстраційний № 7055 від 19.06.2018), надісланий листом Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення від 25.06.2018 № 04-34/13-135151, відповідно до пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070 (1070/2011) , Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Схвалити висновок до проекту Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" (реєстраційний № 7055 від 19.06.2018), що додається.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг надати висновок до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Залєтова О.М.
Голова Комісії
І. Пашко
Згідно з чинним законодавством відповідно до
колегіального рішення Комісії
Протокол № 57 засідання
Комісії від 05.07.2018
СХВАЛЕНО
Розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
05.07.2018 № 1189

ВИСНОВОК

до проекту Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" (реєстр. № 7055 від 19.06.2018)

Проект Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" (реєстр. № 7055 від 19.06.2018) унесено народними депутатами України Демчаком Р. Є., Довбенком М. В., Різаменком П. В., Поляковим М. А. та інтими.
Метою законопроекту, відповідно до пояснювальної записки до нього, є комплексне врегулювання питань:
функціонування ринків похідних цінних паперів та деривативів; функціонування регульованих ринків та розбудови їх інфраструктури; удосконалення порядку емісії цінних паперів та системи розкриття інформації на ринках капіталу відповідно до вимог європейського законодавства;
упорядкування діяльності з надання інформаційних послуг на ринках капіталу відповідно до світових практик та європейського законодавства;
забезпечення захисту прав власників облігацій, зокрема, шляхом передбачення інституту зборів власників облігацій та колективного представника власників корпоративних облігацій, відповідно до найкращих світових практик.
Крім того, законопроект спрямований на виконання вимог Угоди про асоціацію в частині імплементації Директив ЄС № 98/26/ЕС, 2003/71 /ЄС, № 2004/109/ЄС, № 2007/14/ЄС, № 2001/34/ЄС, № 2007/36/ЄС, № 2014/65/ЄС, Регламентів ЄС № 809/2004, № 648/2012 та № 600/2014.
Проектом Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" передбачено внесення змін до таких законодавчих актів України: Кодексу України про адміністративні правопорушення (80731-10) , Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) , Кримінального кодексу України (2341-14) , Кримінального процесуального кодексу України (4651-17) , Господарського кодексу України (436-15) , Господарського процесуального кодексу України (1798-12) , Цивільного кодексу України (435-15) , Цивільного процесуального кодексу України (1618-15) ; законів України "Про інвестиційну діяльність" (1560-12) , "Про приватизацію державного і комунального майна" (2269-19) , "Про споживчу кооперацію" (2265-12) , "Про заставу" (2654-12) , "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" (2258-19) , "Про міжнародний комерційний арбітраж" (4002-12) , "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" (448/96-ВР) , "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (996-14) , "Про Національний банк України" (679-14) , "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) , "Про кредитні спілки" (2908-14) , "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) , "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" (2346-14) , "Про нафту і газ" (2665-14) , "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) , "Про зерно та ринок зерна в Україні" (37-15) , "Про недержавне пенсійне забезпечення" (1057-15) , "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) , "Про рекламу" (270/96-ВР) , "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) , "Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень" (1255-15) , "Про третейські суди" (1701-15) , "Про впорядкування питань, пов'язаних із забезпеченням ядерної безпеки" (1868-15) , "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" (1961-15) , "Про державну підтримку сільського господарства України" (1877-15) , "Про міжнародне приватне право" (2709-15) , "Про іпотечні облігації" (3273-15) , "Про систему інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу України" (229-16) , "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (877-16) , "Про акціонерні товариства" (514-17) , "Про Фонд державного майна України" (4107-17) , "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (2343-12) , "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (4452-17) , "Про публічні закупівлі" (922-19) , "Про засади державної мовної політики" (5029-17) , "Про інститути спільного інвестування" (5080-17) , "Про адміністративні послуги" (5203-17) , "Про депозитарну систему України" (5178-17) , "Про запобігання корупції" (1700-18) , "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (1702-18) , "Про ліцензування видів господарської діяльності" (222-19) , "Про ринок природного газу" (329-19) , "Про спрощення процедур реорганізації та капіталізації банків" (1985-19) , "Про ринок електричної енергії" (2019-19) , "Про телебачення і радіомовлення" (3759-12) ; Декрету Кабінету Міністрів України "Про державне мито" (7-93) .
Перехідними положеннями законопроекту визнаються такими, що втратили чинність, закони України "Про цінні папери та фондовий ринок" (3480-15) та "Про товарну біржу" (1956-12) .
Підтримуючи загальне спрямування законопроекту на впровадження на ринках капіталу України міжнародної практики, вважаємо за доцільне вислови ти щодо його змісту такі зауваження.
1. Законопроектом запроваджується інститут кваліфікованих інвесторів. Відповідно до частини другої статті 3 законопроекту, кваліфікованими інвесторами є інвестори у фінансові інструменти, які володіють вміннями, досвідом та знаннями в галузі ринків капіталу, достатніми для прийняття ними інвестиційних рішень стосовно вчинення правочинів щодо фінансових інструментів. При цьому, згідно з пунктом 4 частини першої статті 4 законопроекту, кваліфікованими інвесторами е: професійні учасники ринків капіталу та регульованих ринків, банки та страхові компанії. Разом з тим, Директива 2003/71/ЄС, норми якої пропонується імплементувати законопроектом, з урахуванням Директиви 2004/39/ЄС, передбачає віднесення до кваліфікованих інвесторів юридичних осіб, що одержали дозвіл діяти на фінансових ринках, або діяльність яких на таких ринках підлягає регулюванню, включаючи: кредитні установи, інвестиційні товариства, інші фінансові установи, що отримали дозвіл діяти на фінансових ринках або діяльність яких на таких ринках підлягає: регулюванню, структури спільного інвестування та товариства з управління ними, пенсійні фонди та товариства з управління ними, торговців товарами, а також організації, що не одержали дозволу діяти на фінансових ринках або діяльність яких на таких ринках не підлягає регулюванню, єдина мета яких полягає в інвестуванні в цінні папери. Таким чином, пункт 4 частини першої статті 4 законопроекту не відповідає зазначеній Директиві, яка відносить до кваліфікованих інвесторів не лише професійних учасників ринків капіталу та регульованих ринків, банків, страхових компаній, але й інші фінансові установи.
2. Щодо підпункту 4 пункту 2 розділу XI "Прикінцеві положення" законопроекту.
Проектом Закону пропонується виключити частину п'яту статті 333 Господарського кодексу України щодо визначення допоміжної діяльності у сфері фінансів та страхування, при цьому допоміжною діяльністю є недержавне управління фінансовими ринками, біржові операції з фондовими цінностями, інші види діяльності (посередництво у кредитуванні, фінансові консультації, діяльність, пов'язана з іноземною валютою, страхуванням вантажів, оцінювання страхового ризику та збитків, інші види допоміжної діяльності).
Разом із тим пунктом 15 частини першої статті 1 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" визначено, що компанія з надання допоміжних послуг - це юридична особа, яка не є фінансовою установою, діяльність якої полягає в наданні послуг' з інформаційних технологій, володіння або управління майном, з обробки даних або будь-яких подібних послуг, які необхідні для здійснення фінансовою установою діяльності з надання фінансових послуг.
Також на ринку фінансових послуг надаються посередницькі послуги, які полягають у діяльності юридичних осіб чи фізичних осіб - підприємців, якщо інше не передбачено законом, що включає консультування, експертно-інформаційні послуги, роботу з підготовки, укладення та виконання (супроводження) договорів про надання фінансових послуг, інші послуги, визначені законами з питань регулювання окремих ринків фінансових послуг відповідно до пункту 29 частини першої статті 1 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
До учасників ринку фінансових послуг віднесені особи, які відповідно до закону мають право надавати фінансові послуги на території України; особи, які провадять діяльність з надання посередницьких послуг на ринках фінансових послуг; об'єднання фінансових установ, включені до реєстру саморегулівних організацій, що ведеться органами, які здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг; споживачі фінансових послуг.
Отже, учасниками ринку фінансових послуг є фінансові посередники і компанії, що надають допоміжні та посередницькі послуги.
Слід наголосити, що загальні засади фінансової діяльності суб'єктів господарювання закріплені в Господарському кодексі України (436-15) та в Законі України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) .
Зокрема в частині другій статті 333 Господарського кодексу України визначено, що фінансова діяльність суб'єктів господарювання включає грошове та інше фінансове посередництво, страхування, а також допоміжну діяльність у сфері фінансів і страхування.
У разі викладення статті 333 Господарського кодексу України у редакції, запропонованій проектом Закону, допоміжну діяльність у сфері фінансів і страхування буде не врегульовано та виникне колізія між положеннями Господарського кодексу України (436-15) та Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) , тому пропонуємо виключити підпункт 4 пункту 2 розділу XI "Прикінцеві положення" законопроекту.
3. Щодо підпункту 5 пункту 2 розділу XI "Прикінцеві положення" законопроекту.
Проектом Закону пропонується внести зміни до статті 207 "Вимоги до письмової форми правочину" та статті 218 "Правові наслідки недодержання вимоги щодо письмової форми правочину" Цивільного кодексу України (435-15) . Задеклароване проектом Закону сприяння ефективному розвитку ринків цінних паперів фактично змінює порядок укладання правочинів, а саме вимоги до письмової форми правочину та правові наслідки недодержання сторонами при вчиненні правочину.
Враховуючи гой факт, що основною вимогою при укладанні договорів фінансових послуг є дотримання письмової форми правочину та з урахуванням особливостей вирішення спорів, що виникають у споживачів фінансових послуг із надавачами фінансових послуг, на ринках фінансових послуг, нагляд за якими здійснює Нацкомфінпослуг, унесення змін до зазначених статей Цивільного кодексу (435-15) є неприпустимим, оскільки суттєво погіршить права споживачів на ринку небанківських фінансових послуг як непрофесійних учасників ринку.
Також, зважаючи на обсяг ринку небанківських фінансових послуг та кількість договорів, що укладаються на цьому ринку, а також соціальну орієнтованість ринку (сфера страхування життя, сфера недержавного пенсійного забезпечення тощо), запропоноване проектом Закону підтвердження факту вчинення правочину або його умов письмовими доказами, засобами аудіо-, відеозапису та іншими доказами та врегулювання порядку використання при вчиненні правочинів факсимільного відтворення підпису за згодою сторін, є передчасним.
Також зміни до Цивільного кодексу України (435-15) не відповідають вимогам законодавства Європейського Союзу щодо захисту прав споживачів та не спрямовані на створення дієвої системи захисту прав споживачів фінансових послуг, зокрема положенням Директиви ЄС 2016/97 про реалізацію страхових продуктів, яка передбачає максимальне розкриття інформації щодо умов договору та надання письмової інформації споживачу фінансової послуги не тільки фінансовою установою, а також особами, діяльність яких полягає в реалізації страхових продуктів.
4. Щодо підпункту 22 пункту 2 розділу XI "Прикінцеві положення" законопроекту. Підпунктом "в" підпункту 22 пункту 2 розділу XI "Прикінцеві положення" законопроекту пропонується доповнити частину дев'яту статті 9 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг нормою про те, що особа, що набула істотної участі у фінансовій установі або збільшила свою істотну участь до рівня, визначеного частиною п'ятою цієї статті, без отримання письмового погодження органу, який здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг, несе встановлену законом відповідальність. Разом з тим, законами України не передбачена відповідальність за порушення вимог щодо погодження набуття або збільшення істотної участі у фінансових установах, які не є банками або професійними учасниками фондового ринку. При цьому законопроектом також не пропонується встановити таку відповідальність.
Крім того, зміни, які пропонується внести до частин десятої та одинадцятої статті 9 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", щодо можливості призначення довіреної особи органом, який здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг, та можливості визнання судом недійсними рішень загальних зборів учасників фінансової установи, прийнятих з порушенням вимог, визначених частинами дев'ятою та десятою статті 9 зазначеного Закону, створюють правову невизначеність. Зокрема, є незрозумілим, якими критеріями буде керуватися орган, який здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг, або суд під час прийняття рішення в конкретному випадку.
5. Щодо підпункту 23 пункту 2 розділу XI "Прикінцеві положення" законопроекту. Підпунктом "в" підпункту 22 пункту 2 розділу XI "Прикінцеві положения" законопроекту пропонується внесения змін до Закону України "Про кредитні спілки" (2908-14) , а саме статей 19, 21 та 23 щодо розширення переліку активів, якими може формуватися майно кредитної спілки та переліку активів, у які можливе розміщення вільних коштів кредитної спілки та членів кредитної спілки, на такий актив, як облігації міжнародних фінансових організацій, що розміщуються на території України.
Запропоновані проектом Закону зміни до Закону України "Про кредитні спілки" (2908-14) є передчасними, оскільки може бути погіршено якість активів кредитної спілки і, за умови відсутності на ринку фінансових послуг гарантійного фонду чи компенсаційних схем щодо гарантування повернення коштів вкладників, призведе до порушення прав споживачів.
Тому пропонуємо виключити підпункт 23 пункту 2 розділу XI "Прикінцеві положення" законопроекту.
6. Щодо підпункту 27 пункту 2 розділу XI "Прикінцеві положення" законопроекту. Зазначеним підпунктом передбачається внести зміни до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) , замінивши в тексті Закону слова "цінних паперах" у всіх відмінках відповідно словами "фінансових інструментах".
Згідно зі статтею 2 законопроекту фінансовими інструментами є цінні папери та деривативи.
Водночас, відповідно до статті 80 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", пенсійні активи не можуть включати похідні фінансові інструменти.
У зв'язку із цим є недоцільним унесення змін до статті 99 зазначеного Закону, а також заміна слів "у цінних паперах" словами "фінансових інструментах".
Також по тексту проекту Закону необхідно уніфікувати запропоновані зміни щодо заміни понять "похідні цінні напери", "похідні (деривативи)" та "у цінних паперах", "цінні папери чи похідні (деривативи)" на поняття "фінансові інструменти".
7. Щодо підпункту 33 пункту 2 розділу XI "Прикінцеві положення" законопроекту.
Проектом Закону пропонується доповнити пункт 43.4 статті 43 Закону України "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" положенням, що кошти централізованих страхових резервних фондів, створених при МТСБУ, можуть бути представлені таким активом, як облігації міжнародних фінансових організацій, що розміщуються на території України.
Водночас статтею 31 Закону України "Про страхування" визначено, що кошти страхових резервів повинні розміщуватися з урахуванням безпечності, прибутковості, ліквідності, диверсифікованості. Також цією статтею визначено перелік категорій, якими мають бути представлені страхові резерви.
Пропонуємо виключити підпункт 33 пункту 2 розділу XI "Прикінцеві положення" законопроекту, оскільки при розширенні переліку активів, якими можуть бути представлені кошти централізованих страхових резервних фондів, створених при МТСБУ, буде порушено такий принцип розміщення страхових резервів, як принцип ліквідності.
Узагальнюючий висновок
Законопроект може бути прийнятий за основу з наступним урахуванням висловлених зауважень та пропозицій.
Директор департаменту державного регулювання та
методології нагляду на ринках фінансових послуг
Н. Лех
Джерело інформаціі: http://nfp.gov.ua