НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
07.08.2018 № 1374

Про погодження із зауваженнями проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення"

Розглянувши проект Закону України "Про внесения змін до деяких законодавчих актів України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", надісланий листом Міністерства фінансів України від 24.07.2018 № 11010-06-10/19709, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Погодити проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" із зауваженнями, що додаються.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг забезпечити повідомлення Міністерству фінансів України про прийняте рішення.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти па члена Нацкомфінпослуг Залєтова О.M.
В.о. Голови Комісії
О. Максимчук
Згідно з чинним законодавством
відповідно до колегіального рішення Комісії
Протокол № 68 засідання
Комісії від 07.08.2018
Додаток
до розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
07.08.2018 № 1374

Зауваження

до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення"

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг розглянула проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", надісланий листом Міністерства фінансів України від 24.07.2018 № 11010-06-10119709 та в межах своєї компетенції надає наступні зауваження.
Щодо викладення у новій редакції Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (1702-18) (далі - проект Закону).
1. Проект Закону спрямований на захист прав та законних інтересів громадян, суспільства і держави. Разом з тим, запропонований проект Закону містить надмірну деталізацію процедур, спрямованих на реалізацію його положень. Зазначені процедури пропонується визначати відповідними актами Кабінету Міністрів України, актами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, а також актами суб'єктів державного фінансового моніторингу, що дозволить забезпечити оперативне реагування на виникнення нових ризиків та загроз у сфері фінансового моніторингу, враховуючи особливості сфери діяльності окремих суб'єктів первинного фінансового моніторингу, вжиття заходів з метою попередження та мінімізації їх можливих негативних наслідків без внесення змін до законів України, що регулюють відносини у цій сфері.
2. Також, пунктом 8 частини першої статті 1, частинами десятою та тринадцятою статті 11, частиною четвертою статті 12 проекту Закону визначено необхідність перевірки вигодоодержувача (вигодонабувача) за договором (страховим полісом, свідоцтвом, сертифікатом) страхування життя або іншим договором страхування (страховим полісом, свідоцтвом, сертифікатом), пов'язаним з інвестиціями.
Разом з тим, слід зазначити, що відповідно до статей 9 та 10 Закону України "Про страхування" інвестиційну складову містять виключно договори страхування життя, і до зазначених договорів включається інформація щодо величини інвестиційного доходу.
Враховуючи викладене, слід виключити по тексту проекту Закону зазначені вище положення, що стосуються пов'язаних з інвестиціями договорів страхування, інших, ніж страхування життя.
3. Пунктом 36 частини першої статті 1 проекту Закону надано визначення неприбуткових організацій, а саме:
"Неприбуткові організації - юридичні особи (крім державних органів, органів державного управління та установ державної і комунальної власності), що не є фінансовими установами, створені для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів, без мети отримання прибутку".
Зазначений термін "неприбуткові організації" необхідно привести у відповідність до положень Податкового кодексу України (2755-17) , а саме до підпункту 14.1.121 пункту 14.1 статті 14, яким визначено, що неприбуткові підприємства це установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу (2755-17) , а також виключити слова "що не є фінансовими установами".
4. Відповідно до пункту 1 частини другої статті 6 проекту Закону, до суб'єктів первинного фінансового моніторингу віднесено, окрім банків, страховиків (перестраховиків), страхових (перестрахових) брокерів, кредитних спілок, ломбардів, інших фінансових установ віднесені небанківські фінансові установи, які здійснюють валютно-обмінні операції з готівковою іноземною валютою.
В той же час, пунктом 1 частини першої статті 1 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", визначено поняття фінансової установи, а саме фінансова установа - юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг. Не є фінансовими установами (не мають статусу фінансової установи) незалежні фінансові посередники, що надають послуги з видачі фінансових гарантій в порядку та на умовах, визначених Митним кодексом України (4495-17) .
Визначення небанківська фінансова установа Законом України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) не передбачено.
Таким чином, пункту 1 частини другої статті 6 проекту Закону пропонуємо викласти у такій редакції:
"банки, страховики (перестраховики), кредитні спілки, ломбарди, інші фінансові установи;".
5. Частиною п'ятою статті 7 проекту Закону визначено, що суб'єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язаний встановити високий ризик ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин), зокрема стосовно таких клієнтів, зокрема: іноземних фінансових установ (крім фінансових установ, які зареєстровані в державах - членах Європейського Союзу, державах - членах Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FАТF), з якими встановлюються кореспондентські відносини.
Разом з тим відповідно до постанови Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VIII "Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об'єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою-агресором" (129-19) , Російську Федерацію визнано країною-агресором, проте вона є членом Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FАТF).
Враховуючи викладене, пропонуємо абзац четвертий частини п'ятої статті 7 проекту Закону викласти в такій редакції: "іноземних фінансових установ (крім фінансових установ, які зареєстровані в державах - членах Європейського Союзу, державах - членах Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FАТF), за винятком країн, які відповідно до законодавства України визначені як країна-агресор), з якими встановлюються кореспондентські відносини;".
6. З метою уточнення термінології пропонуємо пункт 30 частини другої статті 8 проекту Закону викласти в такій редакції:
"30) не допускати формування свого статутного капіталу за рахунок коштів, джерела походження яких неможливо підтвердити на підставі офіційних документів або їх копій, засвідчених в установленому порядку".
7. Із тексту проекту Закону, зокрема статей 6, 11, 12 та 18, слова "страхові (перестрахові) брокери" в усіх відмінках та числах пропонуємо виключити з таких причин.
Перелік осіб до яких віднесено суб'єктів первинного фінансового моніторингу було розширено на страхових (перестрахових) брокерів, які фактично транзитно отримують страхові платежі на свій рахунок і не надають фінансові послуги.
Відповідно до статті 15 Закону України "Про страхування" посередницька діяльність страхових та перестрахових брокерів у страхуванні та перестрахуванні здійснюється як виключний вид діяльності і може включати консультування, експертно-інформаційні послуги, роботу, пов'язану з підготовкою, укладанням та виконанням (супроводом) договорів страхування (перестрахування), в тому числі щодо врегулювання збитків у частині одержання та перерахування страхових платежів, страхових виплат та страхових відшкодувань за угодою відповідно із страхувальником або перестрахувальником, інші посередницькі послуги у страхуванні та перестрахуванні за переліком, встановленим Уповноваженим органом. Страхові брокери - фізичні особи, які зареєстровані у встановленому порядку як суб'єкти підприємницької діяльності, не мають права отримувати та перераховувати страхові платежі, страхові виплати та виплати страхового відшкодування.
При цьому, операції з перерахування страхових платежів або страхових виплат підлягають моніторингу з боку страховиків та банківських установ, а отже операція буде підлягати потрійному моніторингу.
8. У зв'язку з тим, що кінцевий бенефіціарний власник та члени наглядової ради суб'єкта первинного фінансового моніторингу фактично не можуть контролювати організацію всіх бізнес-процесів в компанії, і саме для цього вони і делегують частину своїх повноважень керівнику та відповідальному працівнику, пропонуємо виключити відповідальність кінцевого бенефіціара та членів наглядової ради за неналежну організацію програми забезпечення виконання програми первинного фінансового моніторингу
Враховуючи викладене пропонуємо частину шосту статті 8 проекту Закону викласти у такій редакції:
"Відповідальність за неналежну організацію програми забезпечення виконання первинного фінансового моніторингу несуть керівник суб'єкта первинного фінансового моніторингу, а також відповідальний працівник".
9. Абзац другий частини п'ятнадцятої статті 11 проекту Закону після слів "згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України" доповнити словами "а також актами Президента України та Кабінету Міністрів України".
10. У зв'язку з неодноразовими зверненнями суб'єктів первинного фінансового моніторингу щодо надання роз'яснень з питань уточнення ідентифікаційних даних при здійсненні повторної верифікації клієнтів, пропонуємо редакційно уточнити абзац перший частини чотирнадцятої статті 11 проекту Закону та викласти в такій редакції: "Ідентифікація та верифікація клієнта не є обов'язковими у разі проведення фінансової операції особами, які раніше були ідентифіковані або верифіковані тим же суб'єктом первинного фінансового моніторингу, що надає послуги, згідно з вимогами закону.".
11. На суб'єктів первинного фінансового моніторингу, відповідно до норм проекту Закону, покладені не властиві їм функції такі як: виявлення фіктивної господарської діяльності, виявлення фінансових операцій, які містять ознаки вчинення злочину, передбаченого Кримінальним кодексом України (2341-14) . Встановлення таких норм є також порушенням діючого законодавства оскільки, суб'єкт первинного фінансового моніторингу не наділений повноваженнями надавати правову оцінку та кваліфікувати дії суб'єктів господарської діяльності.
12. Частиною третьою статті 32 проекту Закону передбачено, що у разі невиконання (неналежного виконання) суб'єктом первинного фінансового моніторингу (його уповноваженою (посадовою) особою) вимог законодавства у сфері запобігання та протидії, до нього адекватно вчиненому порушенню можуть бути застосовані заходи впливу, до яких належать, зокрема письмове застереження; анулювання ліцензії та/або документів дозвільного характеру; відсторонення посадової особи суб'єкта первинного фінансового моніторингу від посади; штраф.".
Зазначені підстави для прийняття рішення про анулювання ліцензій не відповідають вимогам законів України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (877-16) , "Про ліцензування видів господарської діяльності" (222-19) , та не враховують особливості застосування такого заходу впливу до фінансових установ відповідно до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) . Також у проекті Закону відсутній механізм реалізації та порядок застосування заходів впливу, визначених у статті 32 проекту Закону.
Щодо проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" пропонуємо доповнити новим пунктом, в якому передбачити непоширення дії Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) на акти, які регулюються Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (1702-18) .
Начальник управління методології державного нагляду
на ринках фінансових послу департамент) державного регулювання та
методології нагляду на ринках фінансових послуг
В. Кобець
Джерело інформаціі: http://nfp.gov.ua