ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 3 серпня 2018 року № 114

Про пропозиції щодо вдосконалення законів України в частині контролю за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, виділених окружним (територіальним) виборчим комісіям на підготовку і проведення відповідних виборів

Керуючись статтями 11, 12, пунктом 6 статті 17, частиною другою статті 27 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Схвалити пропозиції щодо вдосконалення законів України з питань проведення виборів, викладені у формі проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України (в частині контролю за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, виділених окружним (територіальним) виборчим комісіям на підготовку і проведення відповідних виборів) з пояснювальною запискою (додатки 1, 2).
2. Цю постанову надіслати Кабінету Міністрів України та Державній аудиторській службі України для вирішення питання щодо внесення в установленому законодавством України порядку на розгляд Верховної Ради України відповідних законодавчих пропозицій.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
4. Копію цієї постанови надіслати Верховній Раді України.
Заступник Голови
Центральної виборчої комісії
Ж.УСЕНКО-ЧОРНА
Додаток 1
до постанови Центральної виборчої комісії
від 3 серпня 2018 року № 114
Проект
ЗАКОН УКРАЇНИ

Про внесення змін до деяких законів України в частині контролю за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, виділених окружним (територіальним) виборчим комісіям на підготовку і проведення відповідних виборів

Верховна Рада України постановляє:
I. Внести зміни до таких законодавчих актів України:
1. У статті 38 Закону України "Про вибори Президента України" (474-14) (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1999, № 14, ст. 81 із наступними змінами):
1) частину десяту викласти в такій редакції:
"Контроль за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку та проведення виборів Президента України, здійснюється Центральною виборчою комісією, органами державного фінансового контролю та Казначейством України у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією за погодженням із центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та Казначейством України".
2. У статті 46 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2012, № 10-11, ст. 73 із наступними змінами):
1) частину десяту викласти в такій редакції:
"Контроль за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку та проведення виборів народних депутатів України, здійснюється Центральною виборчою комісією, органами державного фінансового контролю та Казначейством України у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією за погодженням із центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та Казначейством України".
3. У статті 69 Закону України "Про місцеві вибори" (595-19) (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, № 37-38, ст. 366 із наступними змінами):
1) частину десяту викласти в такій редакції:
"Контроль за правильним та цільовим використанням коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України, здійснюється центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю".
ІІ. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Голова Верховної Ради України
Секретар засідання
Центральної виборчої комісії
Ю.ШВЕЦЬ
Додаток 2
до постанови Центральної виборчої комісії
від 3 серпня 2018 року № 114

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту Закону України "Про пропозиції щодо вдосконалення законів України в частині контролю за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, виділених окружним (територіальним) виборчим комісіям на підготовку і проведення відповідних виборів"

Мета: Прийняття законопроекту дасть змогу забезпечити дієвий контроль за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, а також коштів місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів.
1. Підстава розроблення проекту акта
Підготовка пропозицій щодо вдосконалення законодавства України про вибори відповідно до пункту 6 статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) .
2. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Згідно з частиною десятою статті 38 Закону України "Про вибори Президента України" (474-14) контроль за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку та проведення виборів Президента України, здійснюється Центральною виборчою комісією та відповідними органами державного фінансового контролю у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією спільно з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Частиною десятою статті 46 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) визначено, що контроль за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку і проведення виборів депутатів, здійснюється Центральною виборчою комісією та спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з реалізації державної політики у сфері державного фінансового контролю у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією спільно із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення державної фінансової політики.
За змістом частини десятої статті 69 Закону України "Про місцеві вибори" (595-19) контроль за цільовим використанням коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну фінансову політику, і Рахунковою палатою.
Зазначений контроль під час підготовки та проведення позачергових виборів Президента України та народних депутатів України в 2014 році, відповідних проміжних виборів народних депутатів України в 2015 та 2016 роках здійснювався згідно з Порядком контролю за правильним і цільовим використанням коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, всеукраїнського референдуму, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 6 листопада 2009 року № 270 (v0270359-09) та наказом Міністерства фінансів України від 30 листопада 2009 року № 1390.
Пунктом 3 вказаного Порядку встановлено, що контроль за цільовим спрямуванням і використанням коштів Державного бюджету України окружними виборчими комісіями, комісіями з всеукраїнського референдуму (далі - виборчі комісії, комісії референдуму), які є юридичними особами, здійснюється Центральною виборчою комісією, територіальними органами Державної казначейської служби України та відповідними органами Державної фінансової інспекції України згідно з їх повноваженнями, встановленими законодавством України, шляхом проведення попереднього, поточного та наступного контролю.
При цьому органи Державної фінансової інспекції України здійснюють контроль за використанням бюджетних коштів у формі ревізій (пункт 6 указаного Порядку).
Водночас відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 868 (868-2015-п) "Про утворення Державної аудиторської служби України" Державну фінансову інспекцію було реорганізовано шляхом перетворення її у Державну аудиторську службу України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2016 року № 43 (43-2016-п) , Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
При цьому відповідно до підпункту 2 пункту 4 зазначеного Положення, Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль, крім іншого, в бюджетних установах.
З огляду на зазначене вбачається, що саме Держаудитслужба та Державна казначейська служба України повинні здійснювати контроль за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, виділених окружним (територіальним) виборчим комісіям на підготовку і проведення відповідних виборів, і встановлювати спільно з Центральною виборчою комісією відповідний порядок контролю.
3. Суть проекту акта
Законопроектом пропонується внести зміни до статті 38 Закону України "Про вибори Президента України" (474-14) , статті 46 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) та статті 69 Закону України "Про місцеві вибори" (595-19) з метою приведення їх у відповідність із чинним законодавством з питань державного фінансового контролю.
4. Правові аспекти
У відповідній сфері діють:
Бюджетний кодекс України (2456-17) ;
Закон України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) ;
Закон України "Про вибори Президента України" (474-14) ,
Закон України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) ;
Закон України "Про місцеві вибори" (595-19) ;
постанова Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 868 "Про утворення Державної аудиторської служби України" (868-2015-п) ;
постанова Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2016 року № 43 "Про затвердження Положення про Державну аудиторську службу України" (43-2016-п) ;
постанова Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215 "Про затвердження Положення про Державну казначейську службу України" (215-2015-п) .
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація зазначеного Закону не потребує додаткових видатків загального фонду державного бюджету.
6. Прогноз впливу
Реалізація зазначеного законопроекту не впливатиме на:
ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб'єктів господарювання, громадян і держави;
розвиток регіонів;
ринок праці;
громадське здоров'я;
екологію та навколишнє природне середовище;
інші сфери суспільних відносин.
7. Позиція заінтересованих сторін
Центральна виборча комісія листом від 3 березня 2018 року № 21-20 - 344 звернулася до Кабінету Міністрів України з проханням розглянути можливість підготовки та подання в порядку законодавчої ініціативи до Верховної Ради України законопроекту щодо внесення змін до статті 38 Закону України "Про вибори президента України" (474-14) , статті 46 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) та статті 69 Закону України "Про місцеві вибори" (595-19) .
На вказаний лист Комісії Перший віце-прем'єр-міністр України - Міністр економічного розвитку і торгівлі України надав доручення від 21 квітня 2018 року № 9077/1/1-18 Міністерству фінансів України розглянути відповідні пропозиції за участю Центральної виборчої комісії та подати їх Кабінету Міністрів України.
Міністерство фінансів України на виконання зазначеного доручення запропонувало Кабінету Міністрів України визначити головним виконавцем підготовки змін до виборчого законодавства, запропонованих Центральною виборчою комісією, Державну аудиторську службу України (лист від 5 травня 2018 року № 08010 - 05 - 3/12450).
У зв'язку із зазначеним Перший віце-прем'єр-міністр України - Міністр економічного розвитку і торгівлі України надав доручення від 24 травня 2018 року № 9077/3/1-18 Державній аудиторській службі України розглянути відповідні пропозиції за участю Центральної виборчої комісії та подати їх Кабінету Міністрів України.
Державна аудиторська служба України на виконання доручення Першого віце-прем'єр-міністра України - Міністра економічного розвитку і торгівлі України від 24 травня 2018 року № 9077/3/1-18 повідомила Центральній виборчій комісії про необхідність внесення зазначених змін до виборчого законодавства (лист від 19 червня 2018 року № 08-14/568).
8. Громадське обговорення
Законопроект не потребує проведення консультацій з громадськістю.
9. Позиція заінтересованих органів
Законопроект потребує погодження з Міністерством фінансів України, Міністерством юстиції України, Державною аудиторською службою України та Центральною виборчою комісією.
10. Правова експертиза
Правова експертиза Міністерством юстиції України не проводилася.
11. Запобігання дискримінації
У зазначеному законопроекті немає положень, які містять ознаки дискримінації.
12. Запобігання корупції
Законопроект немає правил і процедур, що можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.
13. Прогноз результатів
Законопроект створить належні правові умови для забезпечення дієвого контролю за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, уже в 2019 році, а також використанням коштів місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів.
Секретар засідання
Центральної виборчої комісії
Ю.ШВЕЦЬ