НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
25.09.2018 № 1668

Про схвалення висновку до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів"(реєстраційний № 9035 від 03.09.2018)

Розглянувши проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів" (реєстраційний № 9035 від 03.09.2018), надісланий Секретаріатом Кабінету Міністрів України листом від 19.09.2018 № 36744/1/1-18 та Комітетом Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності листом від 11.09.2018 № 04-37/9-258, відповідно до пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23 листопада 2011 року № 1070 (1070/2011) , Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Схвалити висновок до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів" (реєстраційний № 9035 від 03.09.2018), що додається.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг забезпечити надання висновку до Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики І банківської діяльності та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Залєтова О. М.
Голова Комісії
І. Пашко
Згідно з чинним законодавством відповідно до колегіального рішення Комісії
Протокол № 83 засідання
Комісії від 25.09.2018
СХВАЛЕНО
Розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
25.09.2018 № 1668

ВИСНОВОК

до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів" (реєстраційний № 9035 від 03.09.2018)

Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів" (реєстраційний № 9035 від 03.09.2018) (далі - проект Закону), внесений на розгляд Верховної Ради України народними депутатами України Демчаком Р.Є., Довбенком М.В., Різаненком П.О, та Поляковим М.А.
Нацкомфінпослуг, в межах компетенції, розглянула проект Закону спрямований на врегулювання відносин, що виникають під час розміщення та обігу цінних паперів, укладення й виконання деривативів та правочинів з ними.
Метою проекту Закону, як зазначено у пояснювальній записці до нього, є комплексне врегулювання питань: функціонування ринків похідних цінних паперів та деривативів; функціонування ринків капіталу та організованих товарних ринків, а також розбудови їх інфраструктури; забезпечення захисту прав власників облігацій, зокрема, шляхом передбачення інституту зборів власників облігацій та колективного представника власників корпоративних облігацій відповідно до найкращих світових практик.
Проектом Закону пропонується викласти Закон України "Про цінні папери та фондовий ринок" (3480-15) у новій редакції, а саме у вигляді Закону України "Про ринки капіталу", та передбачено внесення змін до Цивільного кодексу України (435-15) , Кримінального кодексу України (2341-14) , Кодексу України про адміністративні правопорушення (80731-10) , законів України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" (448/96-ВР) , "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) , "Про страхування" (85/96-ВР) , "Про недержавне пенсійне забезпечення" (1057-15) , "Про кредитні спілки" (2908-14) , "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" (1961-15) , "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) , "Про інститути спільного інвестування" (5080-17) , "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (996-14) , "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) та значної кількості інших законодавчих актів України.
Підтримуючи загальне спрямування проекту Закону, вважаємо за доцільне висловити щодо його змісту такі зауваження:
1. У пункті 1 розділу І проекту Закону в проекті Закону України "Про ринки капіталу":
1) в одинадцятому абзаці частини другої статті 3 дається визначення "інституційні інвестори":
"Інституційні інвестори - інвестори у цінні папери та інші фінансові інструменти, якими є інститути спільного інвестування (пайові та корпоративні інвестиційні фонди), інвестиційні фонди, взаємні фонди інвестиційних компаній, недержавні пенсійні фонди, фонди банківського управління, страхові компанії, інші фінансові установи, що здійснюють операції з фінансовими активами в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, - також за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів".
Пропонуємо після слів "інші фінансові установи" зазначити, що "надають фінансові послуги".
2) в абзаці двадцять шостому частини четвертої статті 76 зазначається:
"емітентом акцій є фінансова установа за умови, що акції конвертовані
нею з інших цінних паперів або інших зобов'язань у порядку та у випадках, встановлених органом, який здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг, відповідно до повноважень, встановлених статтею 212 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг"".
У Законі України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) відсутня стаття 212.
Разом з тим повноваження органів щодо здійснення державного регулювання окремих ринків фінансових послуг визначені статтею 21 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг";
3) у частині другій статті 39 та частині першій статті 40 містяться поняття "додаткові послуги".
Водночас у пункті 15 розділу І проекту Закону під час внесення змін до статті четвертої Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" (448/96-ВР) має місце визначення "допоміжні послуги".
Пропонуємо встановити однакове визначення.
2. У пункті 22 розділу І проекту Закону під час внесення змін до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) :
1) під час внесення змін до пункту 26 статті першої пропонується доповнити словами ", злочини проти власності, у сфері службової діяльності".
Поряд з цим проект Закону не дає визначення, що таке "сфера службової діяльності";
2) пропонується частину другу статті першої викласти у такій редакції:
"2. Терміни "фінансовий інструмент" та "ринки капіталу" вживаються у цьому Законі у значенні, визначеному у Законі України "Про ринки капіталу".
Інші терміни, які вживаються в цьому Законі, застосовуються у значенні законів України з питань регулювання окремих ринків фінансових послуг".
Разом з тим Закон України "Про ринки капіталу" також буде відноситися до законів України з питань регулювання окремих ринків фінансових послуг. Пропонуємо зазначену норму залишити у діючій редакції;
3) пропонуємо у підпункті "в" частини дев'ятої статті 9 доповнити частину новими абзацами такого змісту:
"Особа, яка набула істотної участі у фінансовій установі або збільшила свою істотну участь до рівня, визначеного частиною п'ятою цієї статті, без отримання письмового погодження органу, який здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг, несе установлену законом відповідальність.
Особа, яка набула участь у фінансовій установі або збільшила її з порушенням вимог цього Закону, не має права користуватися правом голосу, які вона набула з порушенням вимог".
Узагальнюючий висновок Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів" (реєстраційний № 9035 від 03.09.2018) може бути прийнятий за основу з урахуванням висловлених зауважень та пропозицій.
Директор департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг
Н. Лех
(Текст взято з сайту Нацкомфінпослуг України http://nfp.gov.ua)