ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 7059/7/16-1217-12 від 25.04.2002
ДПА України розглянула лист щодо ПДВ з додаткових платних
послуг, які надаються відділами реєстрації актів громадянського
стану та нотаріальними конторами, і повідомляє таке.
Відповідно до Закону України від 11.01.2000 р. N 1366-III
( 1366-14 ) з урахуванням редакції Закону від 07.02.2002 р.
N 3047-III ( 3047-14 ) "Про органи реєстрації актів громадянського
стану" акти громадянського стану (народження, смерть, одруження,
розірвання шлюбу, встановлення батьківства, переміни прізвища,
імені, по батькові) підлягають обов'язковій реєстрації в органах
реєстрації актів громадянського стану. Надання таких послуг з
реєстрації актів громадянського стану державними органами,
уповноваженими здійснювати таку реєстрацію згідно із
законодавством, звільняється від оподаткування ПДВ відповідно до
пп. 5.1.6 ст. 5 Закону України "Про податок на додану
вартість" ( 168/97-ВР ).
В той же час відділами реєстрації актів громадянського стану
можуть надаватися додаткові платні послуги правового та технічного
характеру. Примірний перелік додаткових платних послуг правового і
технічного характеру, які можуть надаватися працівниками органів
реєстрації актів громадянського стану, затверджено наказом
Мін'юсту України від 06.06.97 р. N 43/5 ( z0241-97 ) та
зареєстровано в Мін'юсті України 01.07.97 р. N 241/2045. На такі
додаткові платні послуги, як правового, так і технічного
характеру, поширюється загальний режим оподаткування ПДВ та
застосовується повна ставка цього податку.
При цьому слід зазначити, що в тих випадках, коли одна особа
здійснює діяльність, що звільняється від ПДВ, та одночасно
(паралельно) оподатковувану діяльність, то вхідні суми ПДВ по
придбаних матеріально-технічних ресурсах (канцелярське, приладдя,
спеціальна література, нормативні акти, бланки, послуги по
ремонту, оренді, інші товари, роботи, послуги) розподіляються
відповідно до частки їх використання в оподатковуваних та
звільнених операціях звітного періоду.
Що стосується питання нотаріальної контори, то згідно зі
ст. 17 Закону України "Про нотаріат" ( 3425-12 ) нотаріальна
державна контора є юридичною особою, яка вчиняє нотаріальні дії, а
також надає додаткові послуги правового характеру, які не
пов'язані із вчинюваними нотаріальними діями, а також технічного
характеру, за що справляється окрема плата.
Оскільки відповідно до ст. 1 Закону України "Про податок на
додану вартість" ( 168/97-ВР ) платником цього податку є як
суб'єкт підприємницької діяльності (резидент, нерезидент), так і
інша юридична особа, що не є суб'єктом підприємницької діяльності,
то нотаріальна контора, як юридична особа, підпадає під поняття
особи, яка зобов'язана бути платником ПДВ, при досягненні нею
обсягів, встановлених п. 2.1 ст. 2 Закону України "Про податок на
додану вартість" ( 168/97-ВР ).
Таким чином, нотаріальні контори, при досягненні ними
оборотів 61200 грн. зобов'язані зареєструватися платником ПДВ та
вносити його в бюджет в порядку, встановленому Законом України
"Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ).
Сума надходжень від послуг по нотаріальних діях та від
додаткових послуг, зменшена на суму ПДВ, спрямовується відповідно
до діючого законодавства.
Заступник Голови О.Шитря
"Бізнес-Бухгалтерія: право-податки-консультації",
N 28/1-2, 8 липня 2002 р.