ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСАХ
Л И С Т
N 14-22-11/719 від 06.02.2002
Державний комітет по земельних ресурсах розглянув лист щодо
роз'яснення питань: "Чи є товариство платником земельного податку
за земельну ділянку, право користування на яку до нього перейшло
при переході права власності на будівлю в разі, якщо не оформлені
правовстановлювальні документи на цю земельну ділянку не з вини
товариства? У разі коли товариство є платником, то як визначити
площу, за яку справляється земельний податок?"
Відповідно до статті 2 Закону України "Про державну податкову
службу в Україні" від 04.12.90 р. N 509-XII ( 509-12 ) (зі
змінами) одним із завдань органів державної податкової служби є
роз'яснення законодавства з питань оподаткування серед платників
податків. Роз'яснення Державної податкової адміністрації з
порушених питань опубліковано у "Віснику податкової служби
України", 2001 р., N 10, с.47:
"Відсутність державного акта, що посвідчує право власності
або користування земельною ділянкою, не може бути підставою для
несплати земельного податку, оскільки ст.2 Закону N 378/96-ВР
( 378/96-ВР ) визначено, що використання землі в Україні є
платним, а статтею 13 цього ж Закону встановлено, що підставою для
нарахування земельного податку є дані державного земельного
кадастру".
Щодо площі земельної ділянки, то пунктом 3 Постанови
Верховної Ради України "Про земельну реформу" ( 563-12 ) від
18.12.90 р. було зобов'язано місцеві ради провести інвентаризацію
земель усіх категорій і розглянути обгрунтування потреб у
земельних ділянках підприємств, установ і організацій. Тому
матеріали інвентаризації земель попереднього землекористувача і,
зокрема, площа наданих йому земель, які затверджені відповідним
рішенням місцевої ради і які прийняті при обліку кількості земель
(складова частина державного земельного кадастру), є підставою для
нарахування земельного податку.
Стосовно права користування земельною ділянкою, яке перейшло
до товариства при переході права власності на будівлю відповідно
до статті 30 Земельного кодексу України від 13.03.92 р. N 2196-XII
( 2196-12 ) та не було оформлене до 01.01.2002 р., то
повідомляємо, що набрали чинності з 01.01.2002 р. положення
Земельного кодексу від 25.10.2001 р. N 2768-III ( 2768-14 ), а
саме:
пунктом 1 "Перехідних положень" цього Кодексу встановлено, що
рішення про надання і користування земельних ділянок, а також про
вилучення (викуп) земель, прийняті відповідними органами, але не
виконані на момент введення і дію цього Кодексу,
підлягають виконанню відповідно до вимог цього Кодексу;
статтею 120 встановлено, що при переході права власності на
будівлю і споруду право власності на земельну ділянку або її
частину може переходить на підставі цивільно-правових угод, а
право користування - на підставі договору оренди;
частиною 2 статті 92 встановлено, що право постійного
користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної
власності набувають лише підприємства, установи та організації,
що належать до державної або комунальної власності;
пунктом 6 "Перехідних положень" Земельного кодексу
( 2768-14 ) визначено, що громадяни та юридичної особи, які мають
у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не
можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2005 року
переоформити у встановленому порядку право власності або право
оренди на них.
Виходячи з вищевикладеного, зазначена земельна ділянка у цей
час може бути надана ТОВ на умовах оренди або викуплена ним у
місцевої ради.
Заступник Голови Комітету К.Радченко
"Бізнес-Бухгалтерія: право-податки-консультації",
N 32/1-2, 05.08.2002