Вексель як гарантія цільового використання спирту
З 1 січня 2003 р. до Закону України від 07.05.96 р.
N 178/96-ВР ( 178/96-ВР ) "Про ставки акцизного збору і ввізного
мита на спирт етиловий та алкогольні напої" внесено зміни Законом
України від 24.10.2002 р. N 195-IV ( 195-15 ) "Про внесення змін
до деяких законів України про оподаткування, виробництво та обіг
підакцизних товарів" (далі - Закон N 178/96-ВР). Суттєво змінено,
зокрема, ст. 3 цього Закону, яку викладено у новій редакції.
По-перше, нову і єдину ставку акцизного збору у розмірі 2
грн. за 1 л 100-відсоткового спирту встановлено на спирт етиловий,
що використовується закладами та установами охорони здоров'я для
забезпечення лікувально-діагностичного процесу і виконання
лабораторних досліджень та виробниками - суб'єктами
підприємницької діяльності для виготовлення вибухових речовин,
парфумів, нітроцелюлози, напівфабрикатів (до них відносяться
спиртовані соки, морси, настої, які реалізуються для промислової
переробки і не підлягають реалізації в роздрібній торгівлі),
пектину, оцту спиртового, лікарських засобів (у тому числі
компонентів крові та виготовлених з них препаратів), крім
лікарських засобів у вигляді бальзамів. За такою самою ставкою
оподатковуватиметься і спирт технічний, що використовується для
виробництва лише тієї продукції, перелік якої затверджується
урядом.
У цьому переліку немає вже харчових есенцій і лікарських
засобів у вигляді бальзамів. Водночас з 1 січня 2003 р. спирт
етиловий, що використовується для виготовлення цієї продукції,
оподатковується за повною ставкою акцизного збору у розмірі 16
грн. за 1 л 100-відсоткового спирту.
Натомість цей перелік доповнено такою продукцією, як
виноградні, плодові та інші виноматеріали і сусло, тому й спирт
етиловий, що використовуватиметься підприємствами первинного
виноробства для виготовлення цієї продукції, підлягатиме
оподаткуванню акцизним збором також за ставкою 2 грн. за 1 л
100-відсоткового спирту.
По-друге, змінено Порядок отримання спирту етилового
( 247-2003-п ), що використовується на вищезазначені цілі, і саме
на цей Порядок необхідно звернути особливу увагу тим суб'єктам,
які у своїй діяльності використовують такий спирт. Основною
вимогою Закону N 178/96-ВР ( 178/96-ВР ) є те, що ще до отримання
спирту етилового необхідно подати до податкового органу за місцем
реєстрації суб'єкта податковий вексель, який повинен бути
авальований банком, і строк його дії не може перевищувати 90
календарних днів. У податковому векселі необхідно зазначити суму,
яка розраховується виходячи із обсягів спирту, що отримується, та
ставки акцизного збору, визначеного як різниця між повною ставкою
у розмірі 16 грн. за 1 л 100-відсоткового спирту та ставкою дві
гривні. Законом N 178/96-ВР також встановлено, що:
податковий вексель може бути видано лише особою, яка є
виробником вищезазначених товарів;
обов'язки з погашення податкового векселя не можуть
передаватися іншим особам незалежно від їх взаємовідносин з
векселедавцем;
за користування податковим векселем не нараховуються відсотки
або інші види плати, передбачені законодавством для інших видів
векселів;
векселевласником є орган державної податкової служби за
місцем реєстрації векселедавця;
податковий вексель вважається погашеним у разі
документального підтвердження факту використання спирту етилового
на виготовлення зазначених вище товарів;
у разі непогашення податкового векселя у визначений у ньому
строк, протест у неплатежі не здійснюється, а зазначена у векселі
сума вважається податковим боргом і підлягає погашенню у
встановленому законом порядку. (У цьому випадку необхідно
керуватися вимогами Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III
( 2181-14 ) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків
перед бюджетами та державними цільовими фондами").
Водночас на виконання вимоги Закону N 178/96-ВР ( 178/96-ВР )
Кабінет Міністрів України постановою від 24.02.2003 р. N 247
( 247-2003-п ) (далі - постанова N 247) затвердив Порядок випуску,
обігу та погашення податкових векселів, що видаються до отримання
спирту етилового, який використовується на виготовлення окремих
видів товарів (далі - Порядок). Крім вимог, зазначених у Законі
N 178/96-ВР, у Порядку відображено й інші норми, які стосуються як
порядку отримання спирту етилового за пільговими ставками, так і
контролю за його цільовим використанням.
Зокрема, в Порядку ( 247-2003-п ) визначено, яке значення
мають терміни "податковий вексель", "векселедавець",
"векселевласник" та "аваль". Для зручності суб'єктів
підприємницької діяльності в ньому наведено формулу, за якою
обчислюється сума акцизного збору для занесення до податкового
векселя, а саме:
S = (С - 2) х V,
де S - сума акцизного збору;
С - повна ставка акцизного збору за 1 л 100-відсоткового
спирту у гривнях, встановлена ст. 1 Закону N 178/96-ВР
( 178/96-ВР );
2 - ставка акцизного збору за 1 л 100-відсоткового спирту у
гривнях, встановлена ст. 3 зазначеного Закону ( 178/96-ВР );
V - обсяг отримуваного спирту етилового у перерахунку на
100-відсотковий спирт, у літрах.
Наприклад, планується отримати 100 дал безводного спирту.
Покупець спирту сплачує безпосередньо спиртовому заводу акцизний
збір у сумі 2 тис. грн. (2 грн. х 100 дал), а у податковому
векселі зазначає суму у розмірі 14 тис. грн.
[(16 грн. - 2 грн.) х 100 дал]. Погашення податкового векселя
здійснюється протягом 90 календарних днів на підставі
документального підтвердження факту цільового використання спирту.
Таким підтвердженням є довідка векселедавця про цільове
використання спирту етилового, форма якої розробляється і
найближчим часом буде затверджена наказом ДПА України, як це, до
речі, передбачено п. 9 Порядку ( 247-2003-п ). Тобто податковий
вексель є гарантією цільового використання спирту протягом
законодавчо встановленого строку. Він складається у двох
примірниках: перший - це оригінал вексельного бланка, придбаного
векселедавцем в установі банку; другий, який має однаковий з
першим примірником номер, - це ксерокопія оригіналу вексельного
бланка. Кожен примірник податкового векселя заповнюється окремо.
Записи в них повинні бути тотожними. Перший примірник податкового
векселя залишається у векселевласника, а другий, з відміткою
податкового органу про взяття на облік, повертається векселедавцю.
Використання неавальованих податкових векселів забороняється.
Крім того, що запровадження авальованого податкового векселя
посилює контроль за використанням спирту, нова ст. 8 Закону
N 178/96-ВР ( 178/96-ВР ) встановлює ще й відповідальність за його
нецільове використання. Зазначеною статтею визначено, що у разі
нецільового використання суб'єктами підприємницької діяльності
спирту етилового або спирту етилового денатурованого (спирту
технічного) з таких суб'єктів справляється штраф у розмірі, який
обчислюється виходячи із обсягів використаного не за призначенням
спирту етилового або спирту етилового денатурованого (спирту
технічного) та ставки акцизного збору, передбаченої ст. 1 цього
Закону, збільшеної в 1,5 раза. Тому на підставі цієї норми таку
відповідальність передбачено і п. 17 зазначеного Порядку
( 247-2003-п ).
Тобто якщо у вищенаведеному прикладі 100 дал безводного
спирту буде використано не за призначенням, то такий суб'єкт
зазнає збитків на суму 38 тис. грн. Ця сума складається із суми у
розмірі 14 тис. грн., яка зазначена у податковому векселі, та із
24 тис. грн. штрафу (100 дал х 16 грн. х 1,5). Неважко
підрахувати, які значні фінансові збитки нестимуть ті суб'єкти
підприємницької діяльності, що використовуватимуть спирт у більших
обсягах, ніж у наведеному прикладі. А уникнути цього можна лише
одним шляхом - використовувати спирт виключно на ті цілі, на які
він отримувався. Тому фінансовий стан таких господарюючих
суб'єктів залежатиме від того, як вони будуть розпоряджатися
спиртом.
Оскільки згідно з Законом N 178/96-ВР ( 178/96-ВР )
податковий вексель видається лише особою, яка є виробником
зазначених у ст. 3 цього Закону товарів, то такий Порядок
( 247-2003-п ) не поширюється на заклади та установи охорони
здоров'я, які отримують спирт етиловий за пільговими ставками і
використовують його лише для забезпечення
лікувально-діагностичного процесу і виконання лабораторних
досліджень.
Необхідно звернути увагу, що постанова N 247 ( 247-2003-п ),
якою затверджено цей Порядок, набирає чинності з дня
опублікування. Тобто залишається слідкувати за інформацією,
надрукованою у газеті "Урядовий кур'єр", оскільки саме з дати
опублікування в цій газеті постанови N 247 набере чинності
зазначений Порядок*.
_______________
* Від редакції, постанову Кабінету Міністрів України від
24.02.2003 р. N 247 ( 247-2003-п ) надруковано в газеті "Урядовий
кур'єр" від 05.03.2003 р. N 42.
Таким чином, віднині в акцизному законодавстві існуватимуть
два Порядки, якими встановлено правила видачі та погашення
податкових векселів. Перший Порядок затверджено постановою
Кабінету Міністрів України від 27.02.99 р. N 275 ( 275-99-п ), а
другий - постановою N 247 ( 247-2003-п ). Основна відмінність їх у
тому, що згідно з першим Порядком правила видачі та погашення
податкових векселів застосовуються у разі отримання спирту
етилового для виготовлення іншої підакцизної продукції, а згідно з
другим - у разі отримання спирту етилового для виготовлення
товарів, визначених ст. 3 Закону N 178/96-ВР ( 178/96-ВР ). Саме
ці відмінності повинні бути визначальними у разі оформлення
відповідних податкових векселів.
Григорій СИНИЦЯ, заступник начальника Департаменту з питань
адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та
обігом підакцизних товарів ДПА України