К О М Е Н Т А Р
25.07.2003
З терористами боротимуться
18 міністерств і відомств
Нова норма: Верховна Рада ухвалила Закон України "Про
боротьбу з тероризмом" ( 638-15 ).
Це означає, що на законодавчому рівні встановлено правові та
організаційні основи боротьби з тероризмом. Тероризмом закон
визначає суспільно небезпечну діяльність, яка полягає у свідомому,
цілеспрямованому застосуванні насильства шляхом захоплення
заручників, підпалів, убивств, тортур, залякування населення та
органів влади або вчинення інших посягань на життя чи здоров'я ні
в чому не винних людей, або погрози вчинення злочинних дій з метою
досягнення злочинних цілей.
Закон ( 638-15 ) зобов'язує вести боротьбу з тероризмом на
засадах законності та неухильного додержання прав і свобод людини
і громадянина; комплексного використання з цією метою правових,
політичних, соціально-економічних, інформаційно-пропагандистських
та інших можливостей; пріоритетності запобіжних заходів;
невідворотності покарання за участь у терористичній діяльності;
пріоритетності захисту життя і прав осіб, які наражаються на
небезпеку внаслідок терористичної діяльності; нерозголошення
відомостей про технічні прийоми і тактику проведення
антитерористичних операцій, а також про склад їх учасників.
Організацію боротьби з тероризмом в Україні та забезпечення
її необхідними силами, засобами і ресурсами закон покладає на
Кабінет Міністрів України. Суб'єктами безпосередньої боротьби з
тероризмом визначено 18 міністерств та відомств (закон встановлює
повноваження кожного з них в антитерористичній діяльності).
Головним органом у загальнодержавній системі боротьби з цим явищем
визначено СБУ. А координацію діяльності відповідних суб'єктів
здійснює Антитерористичний центр при СБУ, який складається з
Міжвідомчої координаційної комісії та штабу, а також
координаційних груп та їх штабів, які створюються при регіональних
органах СБУ.
Проведення антитерористичної операції, як і управління нею, а
також встановлення спеціального режиму в районі операції закон
дозволяє за певних умов.
Зокрема, передбачено, що до антитерористичної операції
правоохоронці вдаються лише за наявності реальної загрози життю і
безпеці громадян, інтересам суспільства або держави. І то за
умови, якщо усунення цієї загрози іншими способами неможливе
(зокрема, коли: теракт загрожує загибеллю багатьох людей; ситуація
з терактом є невизначеною щодо причин її виникнення та подальшого
розвитку; вчинення теракту зачіпає міжнародні інтереси України).
Закон визначає умови ведення переговорів з терористами,
встановлюючи, зокрема, випадки, коли терорист (терористи) можуть
бути за вказівкою керівника операції знешкоджені без попередження.
До уваги колег-журналістів: передбачено заборону поширювати
через ЗМі або в інший спосіб певну інформацію про антитерористичну
операцію, якщо: ідеться про розкриття спецприйомів і тактики її
проведення; можна утруднити її проведення або створити загрозу для
життя чи здоров'я заручників та інших людей; якщо містяться
висловлювання осіб, які чинять опір чи закликають до опору
проведенню такої операції; розкриваються дані про персональний
склад співробітників спеціальних підрозділів, які беруть участь в
операції, тощо. Крім того, закон досить докладно регламентує
повноваження посадових осіб, залучених до такої операції (їх
реалізація значною мірою пов'язана з обмеженням конституційних
прав та свобод людини і громадянина).
Такі посадові особи у районі проведення антитерористичної
операції мають право, зокрема:
- затримувати і доставляти в органи внутрішніх справ осіб,
які вчинили або вчиняють: 1) правопорушення; 2) інші дії, що
перешкоджають виконанню законних вимог осіб, залучених до
антитерористичної операції; 3) дії, пов'язані з несанкціонованою
спробою проникнення в район проведення антитерористичної операції
і перешкоджання її проведенню;
- перевіряти у громадян і посадових осіб документи, що
посвідчують особу, а в разі відсутності документів - затримувати
їх для встановлення особи;
- здійснювати особистий догляд громадян, огляд їхніх речей,
транспортних засобів та речей, які вони перевозять.
Крім того, їм надається право тимчасово обмежувати чи
забороняти рух транспортних засобів та пішоходів у районі
проведення антитерористичної операції, виводити громадян з окремих
ділянок місцевості, за певних обставин входити (проникати) в
житлові та інші приміщення. Звертаємо увагу, що положення не
можуть бути застосовані як підстава для переслідування громадян,
які, діючи в межах закону, захищали свої конституційні права і
свободи. Інакше кажучи, визначені законом антитерористичні засоби
і заходи не можуть застосовуватися з іншою, крім боротьби з
тероризмом, метою.
Для довідки: Закон ( 638-15 ) ухвалено парламентом 20 березня
2003 р. Він набрав чинності з 22 квітня ц.р. З повним його текстом
можна ознайомитися у "Голосі України" за 22 квітня ц.р.
Микола МЕЛЬНИК, доктор юридичних наук.
Анатолій БЕНЬ, оглядач "Голосу України".