ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
14.10.2005 N 9924/6/17-3116
Про розгляд листів
Державна податкова адміністрація України розглянула листи
<...> та повідомляє.
Згідно із Законом України від 22.05.2003 р. N 889-IV
( 889-15 ) "Про податок з доходів фізичних осіб", який набрав
чинності з 1 січня 2004 року (п. 1.2, ст. 1, далі - Закон), дохід
платника податку визначений як сума будь-яких коштів, вартість
матеріального і нематеріального майна, інших активів, що мають
вартість, у тому числі цінних паперів або деривативів, одержаних
платником податку у власність або нарахованих на його користь
протягом відповідного звітного податкового періоду з різних джерел
на території України, так і за її межами.
Вирішення питання щодо виникнення об'єкта оподаткування у
платника податку і визначення оподатковуваного доходу особою, яка
провадить рекламну акцію та є відповідальною за нарахування,
утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку,
провадиться з урахуванням положень статті 4 (пункти 4.2, 4.3)
Закону ( 889-15 ), а також положень статті 5 Закону України
"Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ).
Законом України від 03.07.2004 р. N 270/96-ВР ( 270/96-ВР )
"Про рекламу", який визначає засади рекламної діяльності в
Україні, регулює відносини, що виникають у процесі виробництва,
розповсюдження та споживання реклами, встановлено, що реклама - це
інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та
в будь-який спосіб (виготовлення і видання рекламних виробів -
ілюстрованих прейскурантів, каталогів, брошур, альбомів,
проспектів, плакатів, афіш, рекламних листів, листків тощо) <...>
і яка призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів
такої реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
Названим Законом ( 270/96-ВР ) установлено також, що
споживачі реклами - це невизначене коло осіб, на яких
спрямовується така реклама, а товар - будь-який предмет
господарського обігу, в тому числі продукція, роботи, послуги,
цінні папери, об'єкти права та інтелектуальної власності, щодо
яких така реклама надається.
Згідно з підпунктом 5.4.4 пункту 5.4 статті 5 Закону України
"Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) витрати
платника податку на проведення передпродажних та рекламних заходів
стосовно робіт, послуг, що продаються (надаються) такими
платниками податку, зокрема витрати на організацію прийомів,
презентацій, придбання і розповсюдження подарунків, включаючи
безоплатну роздачу зразків товарів або безоплатне надання послуг
(виконання робіт) з рекламними цілями, відносяться до витрат на
виробничі цілі, що пов'язані з господарською діяльністю такого
платника, які включаються до складу валових витрат платника
податку, але не більше двох відсотків від оподатковуваного
прибутку платника за попередній звітній (податковий) рік.
Якщо витрати підприємств - замовників реклами на проведення
рекламних акцій та заходів здійснюються в порядку та у межах,
визначених пп. 5.4.4 п. 5.4 ст. 5 Закону про оподаткування
прибутку підприємств ( 334/94-ВР ), то їх вартість не
розглядається як дохід фізичних осіб - споживачів таких рекламних
заходів та, відповідно, не є об'єктом оподаткування податком з
доходів фізичних осіб.
Якщо в період проведення рекламних акцій провадяться
розіграші виграшів і призів, у тому числі й у лотерею (крім
державної) та подарунків, вартість таких подарунків, призів,
виграшів є об'єктом оподаткування податком з доходів фізичних осіб
і оподатковується згідно з положеннями Закону України "Про податок
з доходів фізичних осіб" ( 889-15 ) (пп. 9.5.1 п. 9.5 ст. 9).
Щодо підпункту 4.3.10 пункту 4.3 статті 4 Закону ( 889-15 ),
то з зазначених у цьому підпункті підстав до складу загального
місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не
включаються кошти або майно (майнові чи немайнові права, вартість
робіт, послуг), подаровані одним членом подружжя іншому у межах їх
частини спільної часткової чи спільної сумісної власності згідно
із законом.
Заступник голови С.Лекар