ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
10.04.2006 N 2120/к/17-0715
Про розгляд листа
(Витяг)
Державна податкова адміністрація України розглянула лист... і
повідомляє.
Оподаткування доходу, отриманого платником податку внаслідок
прийняття ним у спадщину коштів, майна, майнових чи немайнових
прав, регламентується ст. 13 Закону України від 22.05.2003 р.
N 889-IV ( 889-15 ) "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі -
Закон), яка набрала чинності з 1 січня 2005 р.
Статтею 13 Закону ( 889-15 ) встановлено кілька ставок для
оподаткування доходів, отриманих платником податку внаслідок
прийняття у спадщину коштів, майна, немайнових прав (0%, 5%, 13%
та 26%).
Ставка оподаткування встановлюється залежно від об'єкта
спадщини та ступеня споріднення спадкоємця із спадкодавцем.
Згідно з пп. "д" п. 13.1 ст. 13 Закону ( 889-15 ) об'єктом
оподаткування визначено кошти, а саме готівкові кошти або кошти,
що зберігаються на рахунках спадкодавця, відкритих у банках та
небанківських фінансових установах, у тому числі депозитні
(ощадні), іпотечні сертифікати, сертифікати фонду операцій з
нерухомістю.
За нульовою ставкою оподатковується будь-яка сума коштів, що
зберігаються на рахунках спадкодавця, відкритих у банках, що
успадковуються іншим членом подружжя (дружиною або чоловіком) (пп.
13.2.1 "а" п. 13.2 ст. 13 Закону ( 889-15 ).
При спадкуванні коштів, що зберігаються на рахунках
спадкодавця, відкритих у банках та небанківських фінансових
установах спадкоємцем першого ступеня споріднення, обкладанню
податком з доходів фізичних осіб за ставкою, визначеною п. 7.2 ст.
7 Закону ( 889-15 ) в розмірі 5%, підлягає сума коштів, яка не
перевищує суму, що дорівнює стократному розміру мінімальної
заробітної плати, встановленої законом на початок року, в якому
така спадщина успадковується (у 2006 р. - 35000 грн.) (пп. 13.2.1
"б" п. 13.2 ст. 13 Закону).
Сума перевищення понад установленого розміру підлягає
оподаткуванню за ставкою податку, визначеною п. 7.1 ст. 7 Закону
( 889-15 ) (13% до 1 січня 2007 р.).
Згідно із Законом ( 889-15 ) (пп. 1.20.4 п. 1.20 ст. 1)
членами сім'ї фізичної особи першого ступеня споріднення
вважаються її батьки та батьки її чоловіка або дружини, її чоловік
або дружина, діти як такої фізичної особи, так і її чоловіка або
дружини, у тому числі усиновлені ними діти. Інші члени сімТї
фізичної особи вважаються такими, що мають другий ступінь
споріднення.
Виходячи із положень Закону ( 889-15 ) фізична особа -
платник податку, який одержав протягом звітного податкового
2005 р. дохід у вигляді зазначеної вище спадщини від особи, з якою
має інший ступінь споріднення, ніж перший, чи взагалі не має
споріднення, зобов'язаний включити його вартість (суму) до складу
загального річного оподатковуваного доходу та подати до 1 квітня
2006 р. річну податкову декларацію про майновий стан і доходи до
податкового органу за місцем своєї податкової адреси (місце
постійного або переважного проживання платника податку) та
сплатити 13% податку з вартості (суми) об'єктів такої спадщини.
Податкові органи не мають законодавчих підстав для звільнення
платників від сплати податку з одержаних ними доходів.
Разом з тим пп. 14.4.4 п. 14.4 ст. 14 Закону України від
21.12.2000 р. N 2181-III ( 2181-14 ) "Про порядок погашення
зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними
цільовими фондами" встановлено, що будь-який платник податків має
право вимагати розстрочення чи відстрочення його податкових
зобов'язань, а орган, уповноважений приймати рішення з таких
розстрочень, відстрочень, зобов'язаний задовольнити таку вимогу в
разі, коли підстави, надані платником податків як обгрунтування
такого розстрочення, відстрочення, є тотожними підставам, наданим
іншими платниками податків, щодо податкових зобов'язань яких були
прийняті відповідні рішення.
Також відповідно до ст. 1 Закону України від 25.06.91 р.
N 1251-XII ( 1251-12 ) "Про систему оподаткування" встановлення і
скасування податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів
та до державних цільових фондів, а також пільг їх платникам
здійснюються Верховною Радою України, Верховною Радою Автономної
Республіки Крим і сільськими, селищними, міськими радами
відповідно до цього Закону, інших законів України про
оподаткування.
Верховна Рада Автономної Республіки Крим і сільські, селищні,
міські ради можуть установлювати додаткові пільги щодо
оподаткування у межах сум, що надходять до їх бюджетів.
Заступник Голови С.І.Лекарь