ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
З мотивів невідповідності Конституції України (
254к/96-ВР)
Указом Президента України від 21 липня 2008 року N 639 (
639/2008)
"Про зупинення дії постанови Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2008 року N 394" згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України (
254к/96-ВР)
зупинено дію постанови Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2008 року N 394 (
394-2008-п)
"Про затвердження Порядку проведення у 2008 році земельних аукціонів".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України (
254к/96-ВР)
, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" (
422/96-ВР)
звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність названої постанови Кабінету Міністрів України (
394-2008-п)
, опублікованої в "Офіційному віснику України" (2008 р., N 4, ст. 1086).
Постановою від 17 квітня 2008 року N 394 (
394-2008-п)
Кабінет Міністрів України з посиланням на пункти 1, 3, 6 і 9 статті 116 Конституції України (
254к/96-ВР)
, статті 124, 127 і 128, пункт 12 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України (
2768-14)
, статтю 82 і підпункт 7 пункту 5 розділу III "Прикінцеві положення" Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (
107-17)
затвердив Порядок проведення у 2008 році земельних аукціонів (
394-2008-п)
та надав доручення окремим центральним органам виконавчої влади вчинити відповідні дії для забезпечення проведення таких аукціонів.
Названим Порядком (
394-2008-п)
визначено процедуру підготовки, організації та проведення у 2008 році земельних аукціонів для продажу земельних ділянок або надання права на їх оренду, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, що підлягають приватизації, земельних ділянок приватної власності, а також земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Зазначена постанова Кабінету Міністрів України (
394-2008-п)
не відповідає Конституції України (
254к/96-ВР)
, виходячи з такого.
1. За Основним Законом (
254к/96-ВР)
держави Україна є правовою державою ( стаття 1 (
254к/96-ВР)
) , в якій визнається і діє принцип верховенства права, конституція України (
254к/96-ВР)
має найвищу юридичну силу, закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України (
254к/96-ВР)
і повинні відповідати їй ( стаття 8 (
254к/96-ВР)
) .
Згідно з Конституцією України (
254к/96-ВР)
визначення правового режиму власності віднесено до сфери регулювання виключно законами України (пункт 7 частини першої статті 92 (
254к/96-ВР)
) , право власності на землю гарантується та набувається і реалізується виключно відповідно до закону (частина друга статті 14 (
254к/96-ВР)
) , право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом (частина друга статті 41 (
254к/96-ВР)
) , кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону (частина друга статті 13 (
254к/96-ВР)
) , громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об'єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону (частина третя статті 41 (
254к/96-ВР)
) .
Як визначено Конституційним Судом України у Рішенні від 22 вересня 2005 року N 5-рп/2005 (
v005p710-05)
у справі про постійне користування земельними ділянками, відповідно до статей 13, 14, пункту 7 частини першої статті 92 Конституції України (
254к/96-ВР)
правовий режим власності та користування землею визначається законами України; правовий режим власності означає врегулювання нормами закону земельних відносин, порядку та умов поділу земель на категорії, правове визначення форм власності на землю, порядку набуття і здійснення права власності, а також права постійного чи тимчасового землекористування щодо управління землями тощо, реалізацію та позбавлення цього права, функції, компетенцію органів державної влади і місцевого самоврядування; держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, їх рівність перед законом, соціальну спрямованість економіки (частина четверта статті 13 Конституції України (
254к/96-ВР)
) ; Основний Закон України (
254к/96-ВР)
гарантує кожному право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю відповідно до закону ( стаття 41 (
254к/96-ВР)
) ; чинний Земельний кодекс України (
2768-14)
є одним із таких законів, норми якого встановлюють підстави набуття права на землю шляхом передачі ділянок у власність або надання їх у користування.
Ураховуючи, що постанова Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2008 року N 394 (
394-2008-п)
"Про затвердження Порядку проведення у 2008 році земельних аукціонів" є підзаконним актом, врегулювання нею питань правового режиму власності на землю не відповідає наведеним нормам Конституції України (
254к/96-ВР)
, здійснено без урахування наведеної позиції Конституційного Суду України.
2. Згідно із закріпленими Конституцією України (
254к/96-ВР)
основами правового порядку в Україні органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (
254к/96-ВР)
та законами України (частина друга статті 19 (
254к/96-ВР)
) .
Із цього приводу Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 28 січня 2003 року N 2-рп/2003 (
v002p710-03)
у справі про повноваження Президента України реорганізовувати центральні органи виконавчої влади зауважив, що Конституція України (
254к/96-ВР)
визначає засади та механізм здійснення державної влади; органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (
254к/96-ВР)
та законами України (частина друга статті 19 Конституції України (
254к/96-ВР)
) ; нормативно-правові акти повинні прийматися на основі Конституції України (
254к/96-ВР)
і відповідати їй (частина друга статті 8 Конституції України (
254к/96-ВР)
) . Основним Законом (
254к/96-ВР)
держави встановлено, що Кабінет Міністрів України здійснює повноваження, визначені Конституцією (
254к/96-ВР)
і законами України (пункт 10 статті 116, частина друга статті 120 (
254к/96-ВР)
) ; Кабінет Міністрів України керується у своїй діяльності Конституцією (
254к/96-ВР)
та законами України (частина третя статті 113 (
254к/96-ВР)
) і видає постанови і розпорядження в межах своєї компетенції (частина перша статті 117 (
254к/96-ВР)
) . Земельним кодексом України (
2768-14)
визначено, що право власності на землю набувається та реалізується виключно на підставі Конституції України (
254к/96-ВР)
, названого Кодексу (
2768-14)
, а також інших законів, що видаються відповідно до них (частина друга статті 78 (
2768-14)
) , продаж земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам здійснюється на конкурентних засадах шляхом проведення аукціону (земельних торгів) у порядку, встановленому законом (статті 127, 134, 135, 137 (
2768-14)
) . Земельним кодексом України (
2768-14)
та Законом України "Про оренду землі" (
161-14)
визначено, що набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на аукціонах (відповідно стаття 124 Кодексу (
2768-14)
і стаття 16 Закону (
161-14)
) .
Проте ні Конституція України (
254к/96-ВР)
, ні жоден із названих законів, ні закони, на які Кабінет Міністрів України посилався у постанові (
394-2008-п)
, про яку йдеться, не передбачають визначення порядку проведення аукціону (земельних торгів) підзаконним актом і не наділяють Кабінет Міністрів України повноваженням щодо затвердження порядку проведення аукціонів із продажу земельних ділянок.
Відтак, Кабінет Міністрів України видав постанову від 17 квітня 2008 року N 394 (
394-2008-п)
з перевищенням визначених для нього Конституцією (
254к/96-ВР)
та законами України повноважень. Тим самим Кабінет Міністрів України порушив вимоги частини другої статті 19, частини третьої статті 113, пункту 10 статті 116, частини першої статті 117 і частини другої статті 120 Основного Закону (
254к/96-ВР)
держави.
На неприпустимості порушення Кабінетом Міністрів України вимог частини другої статті 19, частини третьої статті 113 і частини першої статті 117 Основного Закону (
254к/96-ВР)
держави було наголошено й Конституційним Судом України у Рішенні від 19 червня 2001 року N 9-рп/2001 (
v009p710-01)
у справі щодо стажу наукової роботи. У названому Рішенні (
v009p710-01)
Конституційний Суд України зазначав, зокрема, що Україна є правовою державою (стаття 1 Конституції України (
254к/96-ВР)
) , а в правовій державі існує сувора ієрархія нормативних актів, відповідно до якої постанови та інші рішення органів виконавчої влади мають підзаконний характер і не повинні викривляти сутність і зміст законів.
З огляду на наведене прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності постанови Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2008 року N 394 (
394-2008-п)
"Про затвердження Порядку проведення у 2008 році земельних аукціонів".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.
Президент України
|
В.ЮЩЕНКО
|
м. Київ, 21 липня 2008 року
|
(Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України)