ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 434/11/16-1120-26 від 16.01.98 (Витяг) Відповідно до Постанови ВРУ від 21.10.94 р. N 223/94-ВР ( 223/94-ВР ) "Про стан реалізації Постанови Верховної Ради України "Про подолання кризового стану в агропромисловому комплексі" сільгосптоваровиробники звільнялися від сплати ПДВ на продукцію, яка реалізувалася за державним замовленням і державним контрактом. Таким чином, починаючи з 06.11.94 р. сільгосптоваровиробники при поставці сільгосппродукції в рахунок держзамовлення і держконтракту ПДВ у ціну не включали і не сплачували до бюджету. При цьому заготівельні та переробні підприємства, починаючи з 06.11.94 р., тобто з моменту введення у дію вказаної Постанови, не мали права відносити ПДВ на Дт рахунку 68, оскільки за такою продукцією його не було. Під час закупівлі зерна у населення згідно зі ст.2 Декрету КМУ від 26.12.92 р. N 14-92 ( 14-92 ) "Про податок на добавлену вартість" громадяни (крім суб'єктів підприємницької діяльності) не є платниками ПДВ. Щодо пільгового оподаткування сільгосппродукції після введення у дію Закону України від 03.04.97 р. N 168/97-ВР ( 168/97-ВР ) "Про податок на додану вартість", то зазначеним Законом продаж продукції в рахунок держзамовлення та держконтракту оподатковують на загальних підставах. Стосовно операцій з продажу після 01.10.97 р. зерна, яке було поставлено сільгосптоваровиробниками за державними та регіональними контрактами до 01.10.97 р. без ПДВ, то така операція є об'єктом оподаткування і оподатковується за ставкою 20%. До збільшення вартості зерна це не призведе, оскільки ПДВ, сплачений у складі ціни зерна, включається до податкового кредиту споживачем (покупцем) і до складу валових витрат не включається. Такий порядок оподаткування ПДВ реалізації сільгосппродукції з державних і регіональних ресурсів поширюється як на сільгосптоваровиробників, так і на заготівельні підприємства. Разом з тим частиною другою п.11.8 ст.11 Закону ( 168/97-ВР ) передбачено, що у торговельно-посередницьких, оптово-збутових підприємств при продажу товарів, які відповідно до Декрету КМУ "Про податок на добавлену вартість" ( 14-92 ) звільняли від оподаткування, суму ПДВ, що відноситься на збільшення податкових зобов'язань, визначають виходячи з різниці між ціною продажу та ціною придбання, за винятком лікарських засобів та виробів медичного призначення. Такий порядок визначення сум ПДВ виходячи з різниці між ціною продажу та ціною придбання товарів поширюється лише на визначення сум податку, що відноситься на збільшення податкових зобов'язань під час реалізації товарів, які згідно із Декретом КМУ від 26.12.92 р. N 14-92 ( 14-92 ) "Про податок на добавлену вартість" (а ніякими іншими актами законодавства України) звільнялися від оподаткування, і лише за товарами, відвантаженими покупцям до 01.10.97 р., але не оплаченими ними до вказаної дати. Враховуючи зазначене вище, а також виходячи із засад побудови податкової політики щодо недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації, ДПА України вважає, що такий режим оподаткування необхідно поширити і на сільгосппродукцію, яку було до 01.10.97 р. реалізовано в рахунок держконтракту та держзамовлення. Водночас повідомляємо, що ДПА України це питання вже було розглянуто і на виконання доручення КМУ підготовлено проект Закону України "Про внесення змін до статті 11 Закону України "Про податок на додану вартість", який у цей час узгоджується із відповідними міністерствами та відомствами. Заступник Голови О.Шитря "Бухгалтерія", N 48/1, 26.11.2001 р.