ПОРЯДОК ПЕРЕДАЧІ В ОРЕНДУ МАЙНА, ЩО Є КОМУНАЛЬНОЮ ВЛАСНІСТЮ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ ХАРКОВА Додаток N 1 до рішення XX сесії Харківської міської ради XXIII скликання від 22 лютого 2001 року

РОЗДІЛ I ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
     1.1. Порядок  передачі  в  оренду  майна,  що  є комунальною
власністю територіальної громади м. Харкова (далі - Порядок) роз-
роблено  у відповідності до Законів України "Про місцеве самовря-
дування",  "Про оренду державного та комунального майна",  іншими
актами  чинного законодавства України з питань оренди майна з ме-
тою підвищення ефективності використання  комунального  майна  та
забезпечення  надходження  коштів  від оренди майна до бюджету м.
Харкова.
     1.2 Об'єктами  оренди  є  майно,  що належить до комунальної
власності територіальної громади м.Харкова, а саме:
     - цілісні  майнові  комплекси  підприємств та їх структурних
підрозділів;
     - нерухоме майно (будинки, споруди, окремі приміщення);
     - індивідуально визначене майно, яке належить до комунальної
власності територіальної громади міста, що знаходиться на балансі
комунального підприємства, організації, установи;
     - майно,  що  не  увійшло до статутних (фондів господарських
товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації).
     Не може бути об'єктами оренди майно, передача в оренду якого
заборонена законодавством України та рішеннями міської ради.
     1.3. Договори оренди комунального майна укладаються (орендо-
давці):
     - управлінням комунального майна та приватизації Харківської
міської ради (далі - Управління);
     - комунальними  підприємствами,  яким майно передано в повне
господарське відання;
     - комунальними установами, організаціями, яким майно переда-
но в оперативне управління,  якщо таке право прямо передбачено їх
Положеннями (Статутами).
     З дозволу Управління комунальні  підприємства,  установи  та
організації  можуть надавати в оренду закріплене за ними нерухоме
майно (будинки, споруди, приміщення).
     1.4. Орендарями  комунального майна можуть бути господарські
товариства,  створені членами трудового  колективу  підприємства,
його  структурного  підрозділу,  інші юридичні особи та громадяни
України,  фізичні та юридичні особи іноземних держав,  міжнародні
організації та особи без громадянства.
     Фізична особа, яка бажає укласти договір оренди комунального
майна,  до  його укладання зобов'язана зареєструватись як суб'єкт
підприємницької діяльності.
     1.5. Ініціатива щодо оренди комунального майна може виходити
від осіб,  які відповідно до цього Порядку можуть бути Орендарями
та Орендодавцями.

РОЗДІЛ II РОЗГЛЯД ЗАЯВ ТА ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ ПРО ПЕРЕДАЧУ В ОРЕНДУ КОМУНАЛЬНОГО МАЙНА
     2.1. Заяви фізичних та юридичних осіб,  які бажають  укласти
договір  оренди комунального майна,  подаються до Управління.  До
заяви додаються:  юридичними  особами  -  нотаріально  засвідчені
копії документів про державну реєстрацію,  установчих документів;
фізичними особами - нотаріально засвідчена  копія  свідоцтва  про
державну  реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності - фізич-
ної особи.
     У разі  оренди цілісних майнових комплексів подається додат-
ково:
     - декларація про доходи за попередній рік (тільки для фізич-
них осіб);
     - баланс підприємства за попередній рік (форма N 1);
     - звіт про фінансові результати діяльності  підприємства  за
попередній рік (форма N 2);
     - звіт про фінансово-майновий стан за попередній рік  (форма
N 3);
     - техніко-економічне  обгрунтування  використання  цілісного
майнового комплексу.
     Перелік інших документів,  які додаються  до  заяви,  визна-
чається Управлінням на підставі чинного законодавства України.
     2.2. За наявності заяв про оренду цілісного майнового  комп-
лексу   підприємства,  його  структурного  підрозділу  (за  умови
відсутності заяви господарського товариства,  створеного  членами
трудового  колективу  підприємства, його структурного підрозділу)
або заяв про оренду нерухомого майна (за умови відсутності  заяви
бюджетної установи,  організації) від двох або більше фізичних чи
юридичних осіб орендар визначається орендодавцем на  конкурентних
засадах,  в  тому  числі  шляхом продажу права на оренду будівель
(споруд, приміщень).
     2.3. Заяви  з  пропозиціями  щодо  оренди комунального майна
реєструються Управлінням у книзі обліку надходження заяв.
     Протягом десяти робочих днів з моменту надходження заяви Уп-
равління готує довідку щодо можливості або  неможливості  надання
конкретного об'єкту в оренду, в якій зазначається :
     - наявність в комунальній власності  майна,  яке  відповідає
вимогам заявника;
     - належність конкретизованого у заяві майна на правах оренди
або іншому речовому праві іншим особам;
     - наявність заяв на оренду зазначеного майна  з  боку  осіб,
яким  комунальне майно надається відповідно до цього Порядку поза
конкурсом,  а саме комунальних підприємств,  бюджетних установ та
організацій;
     - існування інших обмежень щодо  конкретизованого  заявником
комунального  майна,  які  унеможливлюють  надання  його в оренду
(включення до переліку об'єктів,  що підлягають приватизації, пе-
редача об'єкта комунальної власності під заставу тощо);
     - наявність раніше поданих заяв щодо оренди конкретизованого
заявником об'єкту комунального майна.
     Письмова відповідь щодо можливості або неможливості  надання
конкретного об'єкту в оренду поза конкурсом надається Управлінням
заявнику протягом п'ятнадцяти робочих днів з дня отримання заяви,
якщо  не  надійшли  інші заяви на той самий об'єкт.  Висновок про
можливість надання конкретного об'єкту в оренду є згодою на укла-
дання  договору оренди та підставою для проведення оцінки об'єкту
оренди заявником.
     У разі  неможливості надати в оренду майно - заявнику надси-
лається мотивована відповідь.
     2.4. Після надходження заяви юридичної чи фізичної особи що-
до заключення договору оренди Управління піспя  реєстрації  заяви
надсилає  повідомлення  про  намір  здійснити  передачу об'єкту в
оренду до відповідних головних управліннь міської ради та  райви-
конкомів.
     Головні управління та райвиконкоми на протязі десяти робочих
днів  з  дня  надходження запитів розгляють їх та надсилають свої
пропозиції щодо передачі в оренду комунального майна Управлінню.
     Якщо Управління в зазначений строк  не  отримало  пропозицій
відповідних  галузевих управлінь та райвиконкомів,  то передача в
оренду комунального майна вважається з цим органом погодженою.
     Відмова Головного управління або райвиконкому щодо погоджен-
ня передачі в оренду комунального майна не зупиняє розгляд заяви.
Вказана відмова повинна бути мотивованою.
     2.5. Експертна оцінка майна має попередувати укладанню дого-
вору оренди та здійснюється за рахунок коштів орендаря.
     2.6. Заява та інші документи, надані фізичними та юридичними
особами,  висновок  про  можливість  надання в оренду конкретного
майна разом з проектом  рішення  міськвиконкому  про  передачу  в
оренду   комунального  майна  вносяться  на  розгляд  виконавчого
комітету  Харківської  міської  ради  для  прийняття  остаточного
рішення.

РОЗДІЛ III ПЕРЕДАЧА В ОРЕНДУ МАЙНА КОМУНАЛЬНИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ, УСТАНОВАМИ, ОРГАНІЗАЦІЯМИ
     3.1. Підприємства,  установи,  організації,  які належать до
комунальної власності і яким майно передано в повне  господарське
відання  або  в оперативне управління,  укладають договори оренди
індивідуально визначеного майна та цілісних  майнових  комплексів
структурних підрозділів підприємств,  нерухомого майна (будівель,
споруд, приміщень) - за згодою Управління.
     3.2. За наявності заяв фізичних чи юридичних осіб, які бажа-
ють  укласти  договір  оренди   цілісного   майнового   комплексу
підприємства,  його структурного підрозділу, Управління у триден-
ний  термін   повідомляє   про   це   трудовий   колектив   цього
підприємства,  його  структурного  підрозділу.  Трудовий колектив
протягом п'ятнадцяти днів має право прийняти рішення  про  оренду
цілісного  майнового  комплексу  підприємства,  його структурного
підрозділу у встановленому Законом України "Про оренду державного та комунального майна" порядку.
     Подальший розгляд заяви про оренду цілісного майнового комп-
лексу здійснюється з врахуванням рішення трудового колективу щодо
оренди цілісного майнового комплексу підприємства, його структур-
ного підрозділу.
     3.3. У  разі наявності пропозицій міської ради та виконавчих
органів щодо розміщення  бюджетних  установ  та  організацій  Уп-
равління  може запропонувати підприємству,  заснованому на майні,
що перебуває у комунальній власності,  укласти договір оренди не-
рухомого майна з бюджетною установою, організацією.
     У разі,  коли підприємство не погоджується  з  пропозиціями,
укласти  договір  оренди  нерухомого майна з бюджетною установою,
організацією,  Управління може без згоди підприємства укласти до-
говір   оренди   нерухомого  майна  з  бюджетною  установою,  ор-
ганізацією.

РОЗДІЛ IV НАБУТТЯ ПРАВА НА ОРЕНДУ КОМУНАЛЬНОГО МАЙНА НА КОНКУРЕНТНИХ ЗАСАДАХ
     4.1. Реалізація права на оренду комунального майна на конку-
рентних засадах  здійснюється  Управлінням  шляхом проведення ко-
мерційних та некомерційних конкурсів та  аукціонів  на  укладання
договорів  оренди цілісних майнових комплексів підприємств та ор-
ганізацій,  їх  структурних  підрозділів  та   нерухомого   майна
(будівель,  споруд,  приміщень), що є об'єктами комунальної влас-
ності територіальної громади м. Харкова.
     4.2. Конкурс на право укладання договору оренди об'єкта  по-
лягає у визначенні на конкурентних засадах орендаря,  який запро-
понував найкращі умови подальшого використання об'єкта (при  про-
веденні  некомерційного  конкурсу)  та найбільший розмір орендної
плати (при проведенні комерційного конкурсу).
     Аукціон з  продажу  права  на оренду полягає у визначенні на
конкурентних засадах орендаря,  який запропонував найбільшу  ціну
об'єкту продажу.
     4.3. Конкурс  проводиться  при  наявності  заяв  про  оренду
цілісного  майнового комплексу,  його структурного підрозділу (за
умови відсутності  заяви  господарського  товариства,  створеного
членами   трудового  колективу  підприємства,  його  структурного
підрозділу) або  заяв  про  оренду  нерухомого  майна  (за  умови
відсутності  заяви бюджетної установи,  організації) від двох або
більше фізичних чи юридичних осіб.
     4.4. Конкурс приводиться за такими умовами:
     - ефективність використання об'єкту оренди за  цільовим при-
значенням відповідно  до  профілю виробничої діяльності підприєм-
ства;
     - розмір орендної плати;
     - дотримання вимог експлуатації об'єкту, в т.ч. екологічних,
санітарно - епідеміологічних, протипожежних норм;
     - проведення капітального  ремонту  (реконструкції, модерні-
зації) орендованих основних фондів;
     - виготовлення продукції (надання послуг, виконання робіт) в
обсягах, необхідних для задоволення потреб міста;
     - збереження  робочих  місць  та  створення   безпечних   та
нешкідливих умов праці;
     - належне утримання об'єктів  соціально-культурного  призна-
чення.
     4.5. Для участі в конкурсі учасник конкурсу подає на розгляд
конкурсної комісії,  крім документів,  зазначених в п. 2.1. цього
Порядку:
     а) у разі оренди цілісних майнових комплексів:
     - баланс підприємства;
     - техніко-економічне  обгрунтування укладання договору орен-
ди (обсяг ресурсів,  які будуть залучені, продукція, послуги, ог-
ляд  ринку  збуту,  загальний  підхід до організації виробництва,
джерела сировини та матеріалів тощо);
     - належним чином оформлену довіреність,  видану представнику
юридичної особи;
     - декларацію про доходи, отримані від заняття  підприємниць-
кою діяльністю, - для фізичних осіб;
     - документ,  що  засвідчує  сплату  застави за участь в кон-
курсі;
     - пропозиції щодо розміру орендної плати;
     б) у разі оренди нерухомого  майна  (будівель,  споруд, при-
міщень):
     - техніко-економічне обгрунтування укладання договору оренди
(пропозиції щодо експлуатації та поліпшення об'єкту);
     - належним чином оформлену довіреність,  видану представнику
юридичної особи;
     - документ,  що засвідчує сплату застави за  участь  в  кон-
курсі;
     - пропозиції щодо розміру орендної плати.
     4.6. Матеріально-технічне та організаційне забезпечення про-
ведення конкурсу покладається на Управління.
     4.7. Конкурс,  який  проводиться  на підставі заяв суб'єктів
підприємницької  діяльності,  оголошується   Управлінням   шляхом
опубліковання інформації у місцевій пресі.
     4.8. До участі в  конкурсі  допускаються  суб'єкти підприєм-
ницької діяльності,  які своєчасно подали заяву та документи, пе-
редбачені пунктом 3.5.  цього  Порядку,  внесли  суму  застави  у
розмірі 10 відсотків від експертної вартості об'єкту оренди.
     4.9. Прийом заяв на участь у конкурсі припиняється за 7 днів
до початку проведення конкурсу. Інформація про учасників конкурсу
та зміст поданих документів не підлягає розголошенню,  окрім  ви-
падків, передбачених цим Порядком.
     4.10. Сума застави повертається особам,  які не стали  пере-
можцями конкурсу,  протягом трьох банківських днів з моменту виз-
начення переможця конкурсу. Сума застави зараховується переможцю
конкурсу в рахунок орендної плати.
     4.11. Конкурс проводиться в місячний термін з дня оголошення
в місцевих засобах масової інформації повідомлення про проведення
конкурсу,  а також у день та місці,  визначені в оголошенні, кон-
курсною комісією,  склад якої затверджується розпорядженням місь-
кого голови.
     Конкурсна комісія має право залучати до своєї роботи  спеці-
алістів.
     4.12. Засідання комісії є правомочним,  якщо на  ньому  при-
сутні не менше 2/3 кількості членів конкурсної комісії.
     Рішення комісії приймається простою більшістю  голосів  при-
сутніх на засіданні членів комісії.
     Голос голови  (у разі його відсутності - особи,  призначеної
головуючим) конкурсної комісії за умови рівного розподілу голосів
членів комісії при визначенні переможця конкурсу є вирішальним.
     4.13. Рішення комісії оформлюється протоколом,  який  підпи-
сується усіма членами конкурсної комісії,  які брали участь у го-
лосуванні, та затверджується головою комісії.
     4.14. Перед  початком конкурсної процедури учасники реєстру-
ються шляхом внесення відповідних відомостей про явку до протоко-
лу засідання конкурсної комісії.
     Конкурс розпочинає та веде  голова  конкурсної  комісії  або
призначена ним особа.
     Головуючий оголошує засідання конкурсної комісії  відкритим,
оприлюднює  порядок проведення конкурсу,  умови конкурсу,  в тому
числі початковий розмір орендної плати з розрахунку на місяць, та
у разі необхідності - іншу інформацію.
     4.15. Після   визначення  найвищого  розміру  запропонованої
орендної плати,  відомості про особу,  яка запропонувала найвищий
розмір орендної плати,  а також особу, яка запропонувала найвищий
після неї розмір орендної плати,  заносяться  окремим  рядком  до
протоколу крнкурсу.
     4.16. Рішення  про переможця конкурсу приймається конкурсною
комісією шляхом проведення відкритого голосування.  Рішення  кон-
курсної комісії може бути оскаржено у порядку, встановленому чин-
ним законодавством.
     Оголошення переможця конкурсу здійснює головуючий.
     4.17. Протокол про результати конкурсу надається  управлінню
комунального майна та приватизації Харківської міської ради.
     4.18. У разі відмови переможця конкурсу від укладання  дого-
вору  оренди сума застави йому не повертається,  а договір оренди
укладається з особою,  яка запропонувала найкращі після переможця
умови.
     4.19. Конкурс визнається таким, що не відбувся та проводить-
ся повторно у випадках:  участі у конкурсі (явки) менш,  ніж двох
осіб; наявності  рішення  судових  органів про анулювання резуль-
татів конкурсу; відмови переможця конкурсу та особи, яка запропо-
нувала найвищий після переможця розмір орендної плати,  від укла-
дання договору оренди.
     4.20. Аукціон  з продажу права на оренду об'єкта проводиться
протягом місяця з дня оголошення в  місцевих  засобах  інформації
повідомлення про проведення аукціону.
     Повідомлення має містити відомості про:
     - об'єкт оренди (склад, вартість, місцезнаходження майна);
     - вимоги до  експлуатації  об'єкту  (для  цілісних  майнових
комплексів);
     - початкову ціну продажу;
     - умови проведення аукціону.
     4.21. Початкова ціна продажу права на оренду  встановлюється
експертним шляхом.
     4.22. Аукціон проводиться за умови, якщо було отримано заяви
на участь в аукціоні не менш як від трьох учасників.
     4.23. Аукціон  проводиться   юридичною   особою,   яка   має
відповідну угоду з управлінням комунального майна та приватизації
Харківської міської ради.
     4.24. Під час аукціону ведеться протокол, до якого заносять-
ся відомості про учасників аукціону, початкову ціну продажу, про-
позиції учасників аукціону та результат торгів.  Протокол  підпи-
сується ведучим аукціону (ліцетатором) та переможцем торгів.
     4.25. Протокол надсилається управлінню комунального майна та
приватизації  Харківської  міської ради для укладання в триденний
термін договору купівлі-продажу права на оренду об'єкта.
     4.26. Договір  купівлі-продажу права на оренду об'єкту надає
його власнику виключне право на укладання договору оренди об'єкта
на термін користування не менш як 5 років.
     4.27. Кошти,  отримані від продажу права на оренду  об'єкта,
зараховуються до міського бюджету м. Харкова.
     4.28. Після отримання протоколу  про  результати  проведення
конкурсу   або   укладання   за  результатами  аукціону  договору
купівлі-продажу права на оренду управління комунального майна  та
приватизації  протягом  15 днів готує пакет необхідних документів
та надає його разом з проектом рішення виконавчого  комітету  про
передачу об'єкта в оренду на розгляд міськвиконкому.
     Після прийняття рішення міськвиконкомом управління комуналь-
ного майна та приватизації Харківської міської ради укладає з пе-
реможцем конкурсу (аукціону) договір оренди комунального майна.
     4.29. Оплата  вартості  продажу  права на оренду не звільняє
орендаря від обов'язків  щодо  своєчасного  та  повного  внесення
орендної плати,  а також виконання інших обов'язків відповідно до
умов договору оренди та чинного законодавства.

РОЗДІЛ V УМОВИ ДОГОВОРУ ОРЕНДИ КОМУНАЛЬНОГО МАЙНА ТА КОНТРОЛЬ ЗА IX ВИКОНАННЯМ
     5.1 Істотними  умовами  договору оренди комунального майна є
умови,  які визначені Законом України "Про оренду державного та комунального майна" та цим Порядком.
     5.2. Крім умов,  визначених Законом України "Про оренду дер-
жавного  та комунального майна",  у договорах оренди комунального
майна за ініціативою орендодавців комунального майна  можуть  пе-
редбачатись наступні умови:
     - обов'язок орендаря своєчасно  здійснювати  капітальний  та
поточний ремонт орендованих основних фондів;
     - своєчасна сплата всіх належних комунальних платежів;
     - передача орендованого майна в суборенду за наявності попе-
редньої письмової згоди орендодавця;
     - обов'язок орендарів щодо оформлення (в строк до ЗО днів) у
встановленому порядку договорів на право тимчасового користування
земельними  ділянками,  в тому числі й на умовах оренди,  на яких
розташовані ЦМК та нерухоме майно (будівлі, споруди, приміщення),
передані в оренду, та їх обов'язок сплачувати у встановленому за-
коном порядку плату за землю.
     У випадках,  коли  нерухоме майно знаходиться в користуванні
(оренді) кількох юридичних або фізичних осіб,  орендарі комуналь-
ного  майна зобов'язані укласти з іншими користувачами (орендаря-
ми) угоду про спільне користування відповідною  земельною  ділян-
кою,  на підставі якої у встановленому порядку оформляються дого-
вори на право тимчасового спільного користування земельною ділян-
кою, в тому числі, на умовах оренди. При цьому плата за землю на-
раховується кожному з них  пропорційно тій частині площі будівлі,
що знаходиться в їх користуванні (оренді).
     5.3. Термін оренди визначається у договорі і  становить,  як
правило, один рік.
     У випадках,  якщо об'єкт оренди для його цільового  викорис-
тання  потребує  значних  капітальних  вкладень,  а  також у разі
здійснення юридичною чи фізичною  особою  підприємницької  діяль-
ності  за  певними умовами (в залежності від строку дії ліцензії)
термін договору оренди може бути визначений більшим за  погоджен-
ням сторін.
     5.4. Контроль за виконанням умов договорів оренди  комуналь-
ного майна покладається на орендодавця комунального майна.
     5.5. У разі невиконання або неналежного виконання орендарями
своїх обов'язків згідно договорів оренди,  орендодавець комуналь-
ного майна зобов'язаний вжити заходів щодо дострокового розірван-
ня договорів оренди на підставах та в порядку,  встановлених чин-
ним законодавством України.

РОЗДІЛ VI ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
     6.1. Майнові відносини, що виникають у зв'язку з орендою ко-
мунального майна, регулюються Законом України "Про оренду держав-
ного та комунального майна", актами чинного законодавства України
з питань власності та відповідними договорами оренди.
     6.2. Методика розрахунку, граничні розміри та порядок ви ко-
ристання  плати за оренду комунального майна визначаються міською
радою.
     6.3. Орендарям об'єктів,  визначених із Законом України "Про оренду державного та комунального майна",  орендодавець за рішен-
ням міськвиконкому може надавати пільги щодо орендної плати.  По-
рядок визначення таких об'єктів,  а  також  умови  надання  пільг
встановлюються міською радою.

     Начальник управління  комунального  майна  та   приватизації
Харківської міської ради Анатолій ПОЛИВАНИЙ

                                        "Слобода", N 24, 2001 г.